بنزین در ایران؛ ارزان‌تر از اسپانیا و گران‌تر از فرانسه

بنزین در ایران؛ ارزان‌تر از اسپانیا و گران‌تر از فرانسه
Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بررسی نسبت قیمت بنزین به سرانه تولید ناخالص داخلی ۷۱ کشور جهان نشان می‌دهد که کمترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور ونزوئلاست و بالاترین هزینه نسبی بنزین نیز از آن کشور سیرآلئون است.

آگهی

بررسی نسبت قیمت بنزین به سرانه تولیدناخالص داخلی ۷۱ کشور نشان می‌دهد که کمترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور ونزوئلاست و بالاترین آن نیز از آن کشور سیرآلئون است. در میان کشورهای مورد بررسی، ایران از نظر هزینه نسبی بنزین در جایگاه چهل و دوم قرار گفته است.

نسبت مورد اشاره نشان می‌دهد که چند درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشورش صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود.

در حال حاضر بهای هر لیتر بنزین در ایران یک‌هزارتومان است. این در حالی است که مطابق گزارش بانک مرکزی ایران، تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت جاری حدود ۱۵۰۷ هزارمیلیاردتومان بوده و مطابق اعلام مرکز آمار ایران نیز جمعیت کشور از ۸۱.۷۷ میلیون نفر فراتر رفته است.

بر این اساس درصد نسبت قیمت هر لیتر بنزین به سرانه روزانه تولید ناخالص داخلی ایران ۱.۹۸ خواهد بود. این نسبت بالاتر از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و اسرائیل و پائین‌تر از اسپانیا، ایتالیا و روسیه است.

در میان کشورهای همسایه ایران که در این بررسی حضور دارند، پاکستان و افغانستان دارای هزینه نسبی بالاتر بنزین هستند. در افغانستان ۴۴.۷ درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود و این نسبت در پاکستان ۱۷.۷ درصد است. مساله‌ای که موجب شده تا بخش خصوصی ایران نسبت به قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه‌اش اعلام نگرانی کند.

بیشتر بخوانید:صدای پای کوپن؛ سود قاچاق کالاهای اساسی از ۱۴۸ درصد گذشت

مطابق اعلام اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین از ایران قاچاق می‌شود. مساله‌ای که موجب افزایش فشار کارشناسان اقتصادی بر دولت برای اصلاح قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نان در برابر دلار؛ قاچاق دلار از افغانستان در ازاء مواد غذایی ارزان ایرانی

اعتصاب سراسری کامیون‌داران؛ بنزین و گازوئیل در ایران کم شد

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟