افزایش صادرات سلاح فرانسه به عربستان علیرغم هشدارهای سازمان ملل

افزایش صادرات سلاح فرانسه به عربستان علیرغم هشدارهای سازمان ملل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود گزارشهای متعدد سازمان ملل و سازمان های مردم نهاد درباره جنایت های جنگی عربستان در یمن دولت فرانسه صادرات سلاح به این کشور را افزایش داده است.

آگهی

سازمان های مردم نهاد و سازمان ملل در یک سال و نیم اخیر بارها در گزارش های مختلف خود برای رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، بارها از وقوع یک «تراژدی انسانی» که عربستان در یمن بوجود آورده است نوشته اند با این حال جوانترین رئیس جمهوری فرانسه تاکید ویژه ای بر گسترش روزافزون صادرات سلاح به عربستان سعودی دارد. توجیه دولت فرانسه در افکار عمومی یک جمله تکراری است «مراقبیم که سلاح هایمان در جنگ مورد استفاده قرارنگیرند چرا که حاکمان سعودی به ما تعهد دارند.»

به گفته وبسایت مدیاپارت ناظران متفق القول شهادت داده اند که عربستان هیچ تعهدی نسبت به استفاده از سلاح های خریداری شده از فرانسه ندارد و بارها از این سلاح ها در جنگ با یمن استفاده شده است. صادرات سلاح فرانسه به عربستان در ۵ سال اخیر چهار برابر شده است و از سیصد میلیارد یورو در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد و دویست میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

امانوئل ماکرون بیش از دیگر سلف های خود در کاخ الیزه بر گسترش روابط با عربستان تاکید دارد. روابطی که در سال های اخیر بمباران یمن، بازداشت و اعدام مخالفان فعالان حقوق بشر در عربستان، پشتیبانی از افراطی ترین گروه های اسلامی و عدم وجود کوچکترین نشانه ای از دموکراسی توسط حاکمان سعودی را در جهت منافع اقتصادی نادیده می گیرد.

به گفته وبسایت مدیاپارت فرانسه هیچ گاه از رفتارهای ناشایست حاکمان سعودی چه در عرصه خارجی و یا داخلی انتقاد نکرده است و دلیل آن وابستگی بی سابقه فرانسه به منبع انرژی از جمله انرژیهای فسیلی سعودیهاست. مهم ترین منبع تامین نفت فرانسه بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ روسیه بود اما از سال ۲۰۱۳ این عربستان سعودی است که به اولین صادرکننده نفت به فرانسه تبدیل شده است. این کشور سالانه بیش از ۱۸.۶ درصد از نفت خام فرانسه را تامین می کند.

برخلاف بازار صادرات اسلحه که معمولا مشتری را قدرتمند می کند اما در صادرات نفت همواره قدرت در دست فروشنده می ماند و منتقدان داخلی دولت فرانسه می گویند سیاست های خارجی کشورشان کاملا تحت تاثیر رهبران عربستان سعودی است در حالی که فرانسه به عنوان یکی از قدرت های اروپایی و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل باید بدون نفوذ حاکمان سعودی درباره خاورمیانه تصمیم گیری کند.

بیشتر بخوانید:

نبرد حدیده؛ روسیه خواستار توقف عملیات ائتلاف شد

ساکنان یمن از گرسنگی به تغذیه از برگ درختان روی آورده اند

مشاور امنیتی ریاض به یورونیوز: عربستان اجازه نمی دهد حزب الله دیگری در یمن پا بگیرد

بدین ترتیب فرانسه با تبعیت از عربستان سعودی خواسته و یا ناخواسته خود را در کنار مثلث اتحاد عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا در خاورمیانه قرارداده است. به تعبیر مدیاپارت این انتخاب کاملا سیاسی به اندیشه های دیپلمات های برمی گردد که همچنان ایران را تهدیدی مهم برای صلح در خاورمیانه می دانند در حالیکه از سال ۲۰۰۱ به این طرف رد پای تفکرات افراط گرایان اسلامی عربستان در تمامی حملات تروریستی و وقایع مرگبار خاورمیانه وجود دارد.

هرچند این وابستگی بیشتر از ۳۰ سال است که گریبان رهبران فرانسه را گرفته است اما به گفته کارشناسان در سال های اخیر به حد تحقیرآمیزیرسیده است. تا آنجا که در ماه آوریل رئیس جمهوری فرانسه، پس از دیدار با قدرتمندترین حاکم سعودی، محمد بن سلمان تصمیم گرفت تا نماینده ای ویژه برای نمایش چهره ای انسانی و دموکراتیک از ولیعهد عربستان سعودی در رسانه ها و افکار عمومی فرانسه تعیین کند. سیلون فور، نماینده کاخ الیزه در این رابطه است. هم چنین به گفته وبسایت مدیاپارت دولت فرانسه در ماه های اخیر تلاش های زیادی کرده است تا مانع انتشار برخی از گزارش های سازمان ملل در زمینه جنگ عربستان شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه عربستان خط آهن سریع السیر بین مکه و مدینه را افتتاح کرد

دیده‌بان حقوق بشر: حمله به اتوبوس دانش آموزان در یمن احتمالا جنایت جنگی است

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند