کوبا: آمریکا همین رویه را ادامه دهد، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود

کوبا: آمریکا همین رویه را ادامه دهد، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری کوبا در اولین مصاحبه تلویزیونی خود

آگهی

رئيس‌جمهوری جدید کوبا اعلام کرد روابط این کشور با ایالات متحده در دولت ترامپ تنزل پیدا کرده است.

میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهور تازه کوبا روز یکشنبه ضمن اعلام اینکه روابط دولتش با ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری ترامپ کاهش یافته، تصریح کرد هاوانا همچنان برای گفتگو با واشنگتن آمادگی دارد، اما ایالات متحده باید به کوبا احترام بگذارد و از موضع بالا به این کشور امر نکند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

این نخستین گفتگوی خبری دیاز کنل پس از انتخاب شدن به مقام ریاست جمهوری کوبا است. رائول کاسترو، آخرین رئیس‌جمهور کوبا پیش از آقای دیاز کانل، از رسانه‌ها دوری می‌کرد به نوعی که در طول ده سال فعالیتش در این مقام تنها یک‌ بار مصاحبه کرد.

در حالی‌که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، واشنگتن و هاوانا روابط دیپلماتیک خود را پس از ۵ دهه از سر گرفتند، با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، ایالات متحده علاوه بر تحریم‌های پیشین، مجازات‌های جدیدی علیه کوبا اعمال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای دیاز کنل با انتقاد شدید از رویکرد کاخ سفید نسبت به کوبا گفت: «اگر ایالات متحده همین رویه نابخردانه را ادامه دهد، گفت‌وگویی در کار نخواهد بود. باید از ترامپ پرسید که آیا مایل است با ما مذاکره کند یا نه؟ اگر آمریکا بخواهد از موضع قدرت مطلق با ما تعامل کند، ما حرفی برای گفتن نداریم چون که برای دفاع از اصولمان،‌ کاملا آماده‌ایم.» 

آقای کانل در این گفتگو همچنین هرگونه دخالت کشورش را در رویدادهای مربوط به دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا انکار کرد.

سال گذشته میلادی شماری از دیپلمات‌های ایالات متحده در سفارت این کشور در هاوانا دچار نوعی بیماری مرموز شدند و گرچه بعدا بهبود پیدا کردند اما این امر رابطه میان دو کشور را دچار تنش کرد.

آمادگی کوبا برای پذیرش ازدواج همجنسگرایان در قانون اساسی و گسترش آزادی ارتباطات

آقای دیاز در این مصاحبه تلویزیونی موافقت را خود برای به رسمیت شناختن ازدواج همجنسگرایان در قانون اساسی کوبا اعلام کرد. 

با وجود محدودیت‌های قرن گذشته در زندگی خصوصی دگرباشان جنسی در کوبا (پیش و پس از انقلاب) امروزه این کشور یکی از روادارترین جوامع آمریکای جنوبی در قبال دگرباشان جنسی به شمار می‌رود.

دیاز کانل وعده داده است که دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را در کشورش تسهیل کند تا شهروندان بتوانند از این طریق با دولت تعامل بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شصتمین سالگرد انقلاب کوبا؛ انتقاد کاسترو از رویکرد ترامپ

مجمع عمومی سازمان ملل بر ضد تحریم آمریکا علیه کوبا قطعنامه صادر کرد

پایان عصر برادران کاسترو؛ میگوئل دیاز کانل رئیس جمهوری کوبا شد