حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ حیدر عبادی دستور تحقیق داد

حمله به کنسولگری ایران در بصره؛ حیدر عبادی دستور تحقیق داد
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تظاهرات جمعه شب در بصره دستکم سه کشته و ۵۰ مجروح بر جای گذاشت.

آگهی

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق در واکنش به حمله روز جمعه معترضان در بصره به ساختمان کنسولگری ایران در این شهر خواستار تحقیق در این مورد شد.

بنا به دستور نخست وزیر عراق از یگان های امنیتی مسئول حفاظت از نهادهای دولتی و ساختمان کنسولگری ایران در بصره تحقیق خواهد شد. برخی رسانه های عربی نیز گزارش کرده اند که رئیس پلیس بصره به دستور حیدر عبادی برکنار شده است.

گروهی از تظاهرکنندگان در ادامه اعتراضات در شهر بصره جمعه شب به ساختمان کنسولگری ایران در این شهر یورش بردند و آن را به آتش کشیدند. تظاهرات جمعه شب در بصره دستکم سه کشته و ۵۰ مجروح بر جای گذاشت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده که گزارشی از آسیب دیدن کارکنان دیپلماتیک ایران در بصره دریافت نکرده است. وی اظهار داشت: «با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، بدیهی است مسئولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی بر عهده دولت عراق بوده و انتظار داریم در شناسایی و اشد مجازات مهاجمین تعجیل کند.»

وزارت خارجه ایران ساعاتی پس از این حمله سفیر عراق در تهران را احضار کرد. سفارت ایران در عراق نیز از اتباع ایرانی خواست که شهر بصره را ترک کنند.

علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز اعلام کرده است که این کمیسیون در اولین جلسه خود موضوع حمله به ساختمان کنسولگری ایران در بصره را بررسی خواهد کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در مجلس ایران که جانباز ۷۰ درصد جنگ بین ایران و عراق است در صفحه توئیتر خود ضمن اشاره به حادثه حمله به ساختمان کنسولگری ایران در بصره نوشت: «نمی دانم از درد ترکش بجا مانده از هشت سال جنگ خصمانه و ظالمانه عراقی ها در مهره کمرم بنالم یا از آتش زدن ساختمان و پرچم ایران در بصره و جایگزینی پرچم عراقی؟»

توئیتر

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حمله جمعه شب به ساختمان کنسولگری ایران در بصره در بیانیه ای تاکید کرد: «ایالات متحده استفاده از خشونت علیه دیپلماتها از جمله آنچه را که امروز در بصره روی داد محکوم می کند.»

هیات وزیران عراق برای بررسی وضعیت بصره روز شنبه تشکیل جلسه داد.

توئیتر

بیشتر بخوانید:

این پنجمین روز متوالی بود که ساکنان بصره در اعتراض به فساد سیاسی نهادینه شده و ناکارآمدی دولت به خیابان ها آمده بودند. به گزارش رویترز مقام های عراق روز شنبه طی بیانیه ای مجددا در این شهر مقررات منع آمد و شد را برقرار کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

حملات شبه‌نظامیان عراق علیه آمریکا به درخواست فرمانده سپاه قدس ایران فروکش کرده است