نوسانات بازار ارز و سکه در ایران؛ دلار در آستانه ۱۳ هزار تومان

نوسانات بازار ارز و سکه در ایران؛ دلار در آستانه ۱۳ هزار تومان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش رسانه‌های ایران روز دوشنبه از طرفی بازار ارز پر رفت و آمد و شلوغ بود و از سوی دیگر قیمت‌ها «به صورت لحظه‌ای تعیین» می‌شد.

آگهی

قیمت ارز در معاملات روز دوشنبه دوازدهم شهریور در بازارهای ایران افزایش یافت و بهای دلار با افزایش بیش از ۷ درصد مواجه بود.

با وجود اینکه صبح روز دوشنبه رسانه‌های ایران از معامله دلار با قیمت ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان خبر داده بودند اما تا عصر امروز قیمت دلار به ۱۲ هزار و ۸۶۰۰ تومان رسید. این در حالی است که تا ساعت پنج بعد از ظهر، قیمت دلار در برخی از سایت‌های گزارش نرخ ارز، بالای ۱۳ هزار تومان اعلام شد.

از سوی دیگر با اینکه صبح روز دوشنبه معاملات یورو نیز با قیمت ۱۳ هزار و ۹۰۰ آغاز شد تا قبل از ظهر به ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان رسید و تا عصر همین روز با نرخ ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد.

هر سکه تمام بهار آزادی نیز روز دوشنبه در بازار امروز با قیمت ۴ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان مبادله شده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی از بازار ارز اعلام کرد که روز دوشنبه از طرفی خرید و فروش در بازار ارز رونق داشت و از سوی دیگر قیمت‌ها رو به افزایش بود و «به صورت لحظه‌ای تعیین» می‌شد.

این خبرگزاری همچنین با تاکید بر اینکه که قیمت های درج شده روی تابلوی صرافی ها با آنچه در هنگام معامله اعلام می شود «تفاوت قابل توجهی» دارد، گزارش کرد که صرافی‌ها روز دوشنبه «ارز خدماتی دلار» را تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ و نرخ یورو را تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده‌اند، «اما با همین قیمت‌ها هم نمی‌توان در این صرافی‌ها ارز خدماتی مورد نظر از جمله مسافرتی، درمانی و یا دانشجویی را تامین کرد.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

نرخ اعلامی ارز توسط بانک مرکزی

بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز دوشنبه ۱۲ شهریور را بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ یورو را با ۴۵ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد.

بیستم فروردین ماه سال جاری، بانک مرکزی ایران نرخ دلار را یکسان و ۴۲۰۰ تومان اعلام کرده بود. اما نرخ دلار دولتی که تا سی ام اردیبهشت ثابت بود از ابتدای خرداد تا پانزدهم مرداد سیر صعودی داشت. نهایتا بانک مرکزی از روز شانزدهم مرداد قیمت ارز را تک نرخی و ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد.

نرخ یورو نیز از سوی بانک مرکزی برای روز دوشنبه ۴ هزار و ۷۰۸ تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته ۴۵ ریال افزایش داشته است.

دلار و یورو در سامانه سنا

سامانه سنا، وب‌گاه اینترنتی است که صرافی‌ها باید معاملات روزانه‌ ارزی خود را در آن ثبت کنند و در صورت تخلف و امتناع از ثبت معاملات با برخورد بانک مرکزی مواجه خواهند شد.

بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سنا، روز یکشنبه یازدهم شهریور هر دلار آمریکا با قیمت ۱۱ هزار و ۱۰۶ تومان در سامانه نیما معامله شده است.

قیمت‌های ثبت شده معاملات دلار برای روز دوشنبه هنوز از سوی این سامانه اعلام نشده است. اما قیمت معامله شده یوروی سنا در بیشترین حالت ۱۳ هزار تومان و در کمترین حالت ۹ هزار و ۲۹۸ تومان در این سامانه به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش نرخ رسمی پوند و یورو در ایران

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران به بالاترین سطح در ۱۴۰۲ رسید