دامنه کارزار تبلیغاتی ایران «فراتر» از آن‌ بوده‌ که تا کنون تصور می‌شده

کارزار تبلیغاتی ایران در فیسبوک و توییتر
کارزار تبلیغاتی ایران در فیسبوک و توییتر Copyright رویترز / IUVM
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز دریافته است که عملیات احتمالی تحت هدایت ایران بر ضد کاربران اینترنتی در سراسر جهان عظیم‌تر از آن بوده است که تا کنون تصور می‌شده است و شبکه‌ای پراکنده از وبسایت‌های ناشناس و حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی را در برمی‌گرفته است

آگهی

خبرگزاری رویترز دریافته است که عملیات احتمالی تحت هدایت ایران بر ضد کاربران اینترنتی در سراسر جهان بزرگ‌تر از آن بوده است که تا کنون تصور می‌شده است و شبکه‌ای پراکنده از وبسایت‌های ناشناس و حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی به ۱۱ زبان مختلف را دربر می گرفته‌ است.

هفته گذشته چندین غول اینترنتی جهان شامل شرکت‌های گوگل، توییتر و فیس‌بوک در بیانیه‌هایی جداگانه خبر دادند که چندین وبسایت و حساب در شبکه‌های اجتماعی را که بخشی از پروژه مخفیانه ایران برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشورهای غربی بودند مسدود کرده‌اند.

گزارش جدید رویترز شناسایی بیش از ۱۰ سایت و ده‌ها حساب دیگر وابسته به این پروژه را در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب نشان می‌دهند. شرکت امنیت سایبری فایرآی و شرکت اسرائیلی کلیراسکای یافته‌های جدید را تائید کرده‌اند و گفته‌اند شبکه‌ متشکل از این سایت‌ها و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی بخشی از کارکرد همان نهاد ایرانی «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» هستند.

بیشتر بخوانید: فیسبوک و توییتر صدها حساب‌ کاربری کارزار تبلیغاتی منسوب به ایران را بستند

مطابق یافته‌‌های سازمان‌های ناظر امنیت سایبری، «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» به مدد این سایت‌ها و حساب‌های ناشناس تلاش می‌کند محتوای رسانه‌های حکومتی ایران و رسانه‌های همسو نظیر پرس‌تی‌وی، فارس و همچنین شبکه المنار حزب‌الله را به نحوی که رد منبع اصلی گم شود منتشر کنند تا بدین‌وسیله بر کاربران تاثیر بگذارند و آنان را در مسیر اهداف سیاسی و منطقه‌ای خود همراه سازند.

رویترز دریافته است که شبکه تحت هدایت «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» در ۱۱ زبان انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی، اردو، پشتو، روسی، هندی، آذربایجانی، ترکی و اسپانیایی فعال است و تولیدات رسانه‌های وابسته‌ به ایران را که در ظاهر وانمود می‌کنند سایت‌های خبری داخلی آمریکایی و بریتانیایی هستند، به طور گسترده پخش می‌کنند.

برای مثال در وبگاه لیبرتی فرانت پرس(Liberty Front Press)، یکی از سایت‌های جعلی وابسته به این شبکه که خود را یک رسانه خبری آمریکایی جا زده است و شرکت امنیتی فایرآی آن را هفته گذشته شناسایی کرد، خبری از پیروزی‌های کسب‌شده توسط متحد ایران بشار اسد درج شده و منبع آن IUVM (اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی) قید شده است، در حالی‌که در اصل این خبر از دو خبر رسانه فارس‌نیوز تشکیل شده است.

رویترز
یوتیوب ده‌ها حساب مرتبط با کارزار تبلیغاتی وابسته به ایران را بسته استرویترز

بیشتر بخوانید:

بن نیمو، یک مقام آزمایشگاه تحقیقاتی دیجیتال شورای آتلانتیک می‌گوید: «این یک بلندگوی در مقیاس عظیم برای پیام‌رسانی حکومت ایران است. این نشان می‌دهد چقدر ساده می‌توان عملیات تاثیرگذاری آنلاین را ترتیب داد حتی وقتی مهارت شما تا حد بسیاری پایین باشد.عملیات ایران روی کمیت تمرکز دارد، نه کیفیت، با این حال برای سال‌ها توانسته بود بدون آن‌که شناسایی شود به کار خود ادامه دهد.»

نماینده ایران در سازمان ملل هفته گذشته ادعاها پیرامون دست داشتن ایران در کارزار تبلیغاتی اینترنتی را «مضحک» خوانده بود.

معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیمای ایران نیز دربیانیه‌ای درباره بستن حساب‌های کاربری وابسته به خود این اقدام را« مصداق بارز سانسور و جلوگیری از انتشار حقایق و دیدگاه‌های مختلف در شبکه های اجتماعی جهانی» خوانده بود.

یک سخنگوی فیسبوک در واکنش به ادعاهای تازه گفته است این شرکت همچنان به تحقیق درباره حساب‌ها و صفحات وابسته به ایران ادامه می‌دهد و در همین راستا روز سه‌شنبه شماری دیگر از آنان را مسدود ساخته است.

پیشتر فیسبوک خبر از بستن ۶۵۲ حساب کاربری در مجموعه کاری خود و اینستاگرام داده بود. وبسایت توییتر نیز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که تا کنون ۷۷۰ حساب کاربری مرتبط با حملات را بسته است و گوگل نیز در اعلامیه‌ای گفته بود ۳۹ کانال یوتیوب را که شماری از آن‌ها بیش از ۱۳ هزار دنبال‌کننده داشته‌اند مسدود کرده است.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود