نبرد ادلب؛ روسیه امیدوار به تکرار سناریوی صلح در غوطه شرقی و درعاست

 نبرد ادلب؛ روسیه امیدوار به تکرار سناریوی صلح در غوطه شرقی و درعاست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین می گوید نگران آن است که تحریکات شورشیان همانند گذشته زمینه را برای حمله ای دیگر از سوی کشورهای غربی فراهم کند.

آگهی

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که مسئولان ارتش کشورش با رهبران گروه های شورشی و شبه نظامیان مسلح در ادلب، تنها منطقه خارج از کنترل دولت سوریه گفتگوهایی را انجام داده اند.

خبرگزاری دولتی «ریا نووستی» در روسیه ضمن تایید این خبر به نقل از وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که گفتگوها با هدف دستیابی به یک توافقنامه صلح انجام شده است.

بر اساس این گزارش سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تصریح کرد مذاکرات قرار است همانند آنچه در مناطق غوطه شرقی و درعا اتفاق افتاد به صلح منجر شود.

روسیه روز دوشنبه نیز اعلام کرده بود نشانه هایی حاکی از تلاش آمریکا برای حمله مجدد به سوریه دریافت کرده است.

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه مدعی شد که ناوشکن روسی «یو اس اس راس» USS Ross آمریکا با قابلیت هدایت موشک روز بیست و پنجم اوت وارد آبهای مدیترانه شده است. به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه این ناوشکن آمریکایی به بیست و هشت فروند موشک کروز «تاماهاوک» مجهز است و قادر است هر نقطه از خاک سوریه را مورد هدف قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

کرملین تاکید کرده است که برای مقابله و پیشگیری از حملات نیروهای غربی به مواضع ارتش سوریه پس از تحریکات احتمالی شورشیان در ادلب اقدام به تقویت حضور نظامی خود در سواحل سوریه کرده است.

روزنامه «کمرسانت» نیز به نقل از یک منبع ناشناس در ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرده است که دو ناو جنگی مجهز به موشک های کروز «کالیبر» روز شنبه به دریای مدیترانه اعزام شده اند. به گزارش این منبع، موشک های نصب شده بر روی سکوهای پرتاب ناوهای جنگی قادرند کشتی های در حال تردد و نیز اهدافی را بر روی زمین مورد حمله قرار دهند.

روزنامه ایزوستیا نیز در گزارشی ضمن اشاره به ناوگان بسیار مجهز و پیشرفته روسیه در منطقه اعلام کرده است که این ناوگان در حال حاضر به ۱۰ کشتی جنگی و ۲ زیر دریایی ارتقاء پیدا کرده است. به نوشته این روزنامه روسیه پس از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون هرگز این حجم از تجهیزات و امکانات نظامی را به سواحل دریای مدیترانه اعزام نکرده بود.

کرملین می گوید نگران آن است که تحریکات شورشیان همانند گذشته زمینه را برای حمله ای دیگر از سوی کشورهای غربی فراهم کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه بار دیگر یادآوری کرد که شبه نظامیان عضو گروه هیئت تحریر شام (شاخه ای از نیروهای القاعده که بیش از شصت درصد از خاک ادلب را تحت کنترل خود دارند) طی روزهای گذشته با استفاده از مواد شیمایی حاوی کلر تا آستانه راه اندازی یک تحریک بسیار خطرناک پیش رفته بودند.

تازه ترین خبرها از جنگ داخلی سوریه حاکی از آن است که فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نمایندگانی را از چند کشور غربی و منطقه خاورمیانه برای شرکت در نشست تازه ای در ژنو دعوت کرده است.

به گزارش سازمان ملل متحد این نشست که روز چهاردهم سپتامبر برگزار می شود به بررسی قانون اساسی آینده سوریه اختصاص خواهد داشت.

مصر، فرانسه، آلمان، اردن، عربستان سعودی، بریتانیا و آمریکا کشورهایی هستند که نمایندگان بلند پایه آنها قرار است روز چهاردهم سپتامبربرای پیگیری فرایند سیاسی جهت یافتن راه حل صلح آمیز بحران سوریه گردهم آیند.

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه پیش از این نیز نمایندگانی نیز از کشورهای روسیه، ترکیه و ایران را به نشست هایی در روزهای یازده و دوازده سپتامبر دعوت کرده بود.

بیشتر بخوانید:

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش سوریه تسلط بر استان درعا را تکمیل کرد

درعا پس از هشت سال بار دیگر آغازگر تظاهرات ضد اسد شد

ظریف: آمریکا حتی متحدانش را هم آزار می‌دهد