سیگار و ناراحتی شدید خلبان عامل اصلی سانحه هوایی نپال اعلام شد

 سیگار و ناراحتی شدید خلبان عامل اصلی سانحه هوایی نپال اعلام شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خلبان هواپیمای مسافربری بنگلادش در طول این پرواز «بسیار متاثر» بود. بنا به این گزارش، شدت تاثر خلبان به قدری بوده که وی در کابین بارها گریسته و اقدام به کشیدن سیگار کرده است.

آگهی

سانحه هوایی مرگباری که حدود چهار ماه پیش در نزدیکی فرودگاه بین المللی کاتماندو در نپال روی داد، بر اثر خطای خلبان صورت گرفته است.

بر اساس نتایج یک تحقیق که خبرگزاری رویترز از آن خبر داده، خلبان هواپیمای مسافربری بنگلادش در طول این پرواز «بسیار متاثر» بود. بنا به این گزارش، شدت تاثر خلبان به قدری بوده که وی در کابین بارها گریسته و اقدام به کشیدن سیگار کرده است.

هواپیمای خطوط هوایی بنگلادش که ماه مارس گذشته با ۷۱ مسافر و خدمه از داکا به مقصد کاتماندو در حال پرواز بود هنگام فرود در نزدیکی فرودگاه بین المللی پایتخت کشور نپال دچار سانحه شد. در جریان سقوط این هواپیما که بدترین سانحه هوایی بیست سال اخیر هیمالایا قلمداد شده است پنجاه و یک تن از سرنشینان جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

چهار ماه پس از سقوط این هواپیما گروه تحقیقی که از سوی دولت نپال برای بررسی این سانحه ماموریت یافته بود گزارشی را منتشر کرده که در بخشی از آن به استرس و تاثر شدید عبید سلطان، خلبان این پرواز اشاره شده است.

در این گزارش تصریح شده است که خلبان در پی سوال پیچ شدن از سوی یک همکار زن در باره سوء سابقه وی به عنوان مربی در این شرکت هوایی بسیار متاثر و رنجیده شده بود.

این گزارش می افزاید: «خلبان به دلیل مشکل بوجود آمده از استرس و ناراحتی شدیدی رنج می برد. این حس بی اعتمادی سبب شده بود که وی در طول پرواز مرتب سیگار بکشد و شرایطی عادی نداشته باشد.»

بخش دیگری از گزارش با استناد به مکالمه ضبط شده میان کابین و بخش کنترل ترافیک هوایی به گریه و عطسه کردن متوالی خلبان اشاره دارد و در بخشی دیگر تصریح شده که او بارها از سوی کمک خلبان مورد دلداری و تسکین قرار گرفته است.

تاثر و ناراحتی خلبان کهنه کار بنگلادشی سبب می شود تا وی بدون توجه به توصیه های بخش کنترل ترافیک هوایی به جای انتخاب مسیر جنوبی، مسیر دشوار در شمال پیست را برای ورود به پیست فرودگاه برگزیند و هنگام فرود کنترل هواپیما از دستش خارج شود.

رویترز اعلام کرده که گزارش کامل کمیته تحقیق در باره این سانحه هوایی را در اختبار ندارد و تنها به بخش از آن دسترسی پیدا کرده است.

این درحالیست که یک مسئول کمیته تحقیق با غیرقانونی توصیف کردن انتشار محتوای گزارش یادآور شده است که نسخه نهایی و کامل نتیجه تحقیق زمان زیادی را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است که خلبان یکی از ۵۱ سرنشین هواپیمای بنگلادشی بود که در سانحه هوایی در نزدیکی فرودگاه کاتماندو جان خود را از دست دادند.

فرود هواپیما در فرودگاه بین المللی کاتماندو به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود تپه های بلندی که اطراف آن قرار دارد بسیار دشوار توصیف می شود.

یک هواپیمای پاکستانی نیز پیشتر در سال ۱۹۹۲ هنگام فرود بر روی پیست فرودگاه بین المللی کاتماندو دچار سانحه شده بود. در این سانحه ۱۶۷ سرنشین هواپیما جان باختند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محل سقوط هواپیمای مسافربری ناپدید‌ شده در نپال شناسایی شد

بازداشت ۹ شهروند اسرائیلی به دلیل ارسال ویدئوی سقوط هواپیما برای مسافران پرواز

جسد مدیر داخلی سابق بوئینگ که علیه هواپیماهای تولیدی شرکت دست به افشاگری زده بود پیدا شد