مراسم سوگند رئيس جمهوری جدید کلمبیا برگزار شد

مراسم سوگند رئيس جمهوری جدید کلمبیا برگزار شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایوان دوکه با ادای سوگند، رسما به عنوان رئيس جمهوری جدید کلمبیا شروع به کار کرد.

آگهی

جوان‌ترین رئيس جمهور تاریخ کلمبیا سوگند یاد کرد.

ایوان دوکه ۴۲ ساله با وعده ایجاد اتحاد در کشور و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی موفق شد به قدرت برسد.

آقای دوکه همچنین وعده داده که توافقنامه صلح با گروه نظامی فارک را که بیش از ۵۰ سال در کشور درگیری‌های خونین به راه انداخته بودند، را بازنگری کنند. در آن درگیری‌ها بیش از ۲۶۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و ۶۰ هزار نفر هم مفقود شدند. اما در سال ۲۰۱۶ توافقنامه‌ای با مدیریت رئیس جمهور قبلی یعنی آقای خوان مانوئل سانتوس با این گروه شبه نظامی به امضا رسیده بود. حالا آقای سانتوس از رئیس جمهوری جدید خواسته که توافقنامه با فارک را حفظ کند.

اما چند ساعت پیش از مراسم سوگند رئیس جمهوری کلمبیا، هزاران نفر از مخالفانش در میدان اصلی بوگوتا و چند شهر دیگر گردهم آمدند تا اعتراض خود را به رئیس جمهوری جدید اعلام کنند. آنان در این تظاهرات خواستار حفظ توافق صلح با گروه فارک شدند.

بیشتر بخوانید:

جوان‌ترین رئيس جمهوری تاریخ کلمبیا خود را فردی میانه‌رو می داند و برآمده از حزب دموکرات میانه است اما او را بیشتر یک راستگرای محافظه‌کار می‌خوانند. او از سوی آقای آلوارو اوریبه ولز که در فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهوری این کشور بود در کمپین انتخاباتی معرفی و مورد حمایت قرار گرفت.

از جمله دستورهای کاری احتمالی دوکه بهبود وضعیت اقتصادی، مقابله با خشونت و فساد مالی و در نهایت بازبینی توافق صلح با گروه فارک خواهد بود. بازبینی که می‌تواند چالش‌های بسیاری در این کشور پدید آورد.

دوکه زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود، مجازات سختی برای رهبران سابق گروه فارک در نظر دارد که نگرانی هایی را برای آغاز دوباره درگیری ها در کلمبیا ایجاد کرده است.

آمریکا هم از پیروزی آقای دوکه حمایت کرده و نیکی هیلی هم شخصا در مراسم سوگند رئيس جمهوری جدید آمریکا حضور پیدا کرد.

آقای ایوان دوکه در انتخابات دو مرحله‌ای کلمبیا که در ماه می ۲۰۱۸ و همچنین ژوئن ۲۰۱۸ برگزار شد موفق شد با کسب بیش از ۱۰ میلیون رای، نظر مساعد حدود ۵۴ درصد رای دهندگان کلمبیایی را جلب کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری کلمبیا در گفتگو با یورونیوز: هیچ‌کس نمی‌خواهد وحشت و جنگ بازگردد

آنچه که باید از انتخابات کلمبیا در آستانه برگزاری آن بدانیم

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین