سپنتا نیکنام با تائید مجمع تشخیص به شورای شهر یزد بازگشت

بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد
بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای نیکنام که پیشتر در سال ۱۳۹۲ نیز به عضویت شورای شهر یزد درآمده بود برای حل مانع ایجاد شده از طریق قانونی شکایت خود را مطرح کرد و راه های گوناگونی را برای برطرف ساختن این مشکل پیمود.

آگهی

مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در جلسه روز شنبه خود با رای به اصلاح قانون انتخابات شوراها مصوبه ای که عضویت اقلیت های مذهبی در شورای شهر را تایید می کند زمینه بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد را فراهم کرد.

اعضای کمیسیون قضایی و سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر با اصلاح قانون انتخابات شوراها و عضویت اقلیت ها در شوراهای شهر و روستا موافقت کرده بودند و تصمیم نهایی در این خصوص به جلسه روز شنبه اعضاء مجمع واگذار شده بود.

بر اساس آنچه در پایگاه اطلاع رسانی جماران منتشر شده مجمع در این نشست با مصوبه ای زمینه حضور اقلیت ها در شوراهای شهر و روستا را فراهم کرده است. جماران به نقل از مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص آخرین وضعیت سپنتا نیکنام، نماینده منتخب اقلیت زرتشتی شورای شهر یزد آورده است: «مشکل سپنتا نیکنام حل شد و با تصویب قانون مربوط به حضور اقلیت های دینی و مذهبی در شوراهای شهر و روستا در مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی به شورای شهر یزد باز می گردد.»

عضویت سپنتا نیکنام عضو پیشین شورای شهر یزد در این شورا پس از پیروزی در انتخابات سال ۹۶ بواسطه شکایت یکی از نامزدهای شکست خورده و بر اساس حکم دیوان عدالت اداری به حالت تعلیق درآمد.

آقای نیکنام که پیشتر در سال ۱۳۹۲ نیز به عضویت شورای شهر یزد درآمده بود برای حل مانع ایجاد شده از طریق قانونی شکایت خود را مطرح کرد و راه های گوناگونی را برای برطرف ساختن این مشکل پیمود.

پیگیری های این عضو تعلیق شده شورای شهر یزد در پرتو حمایت های فعالان مدنی و اجتماعی سبب شد تا مجلس ایران در سال ۹۶ با قید دو فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها را به تصویب برساند.

در یکی از دو تبصره ای که بر اساس این مصوبه به قانون انتخابات شوراها اضافه شده آمده است: «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.»

بیشتر بخوانید:

این مصوبه برای تایید به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد و در نهایت در جلسه روز شنبه مورخ ۳۰ تیر ۱۳۹۷ مجمع به تصویب رسید.

آقای سپنتا در آخرین پیام توییتری خود از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواسته بود در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا کند و از حضور اقلیت های مذهبی در شوراهای شهر و روستا دفاع کند.

سپنتا نیکنام روز شنبه ساعاتی پس از موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با عضویت اعضای اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا در جلسه شورای شهر یزد حاضر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به بازداشت عضو شورای شهر شیراز برای حمایت از دو شهروند بهائی

رای موافق نمایندگان مجلس ایران به حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد

نامه‌‌ نمایندگان یزد به رئیس مجلس در حمایت از سپنتا نیکنام