نخستین همکاری فرانسه و روسیه در ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه

نخستین همکاری فرانسه و روسیه در سوریه
نخستین همکاری فرانسه و روسیه در سوریه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسوا هیزبرگ، رئیس موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن معتقد است فرانسه با مشارکت در این عملیات در واقع به صورت عملی بر پیروزی نظامی بشار اسد و روسیه در جنگ داخلی سوریه صحه گذاشته است.

آگهی

فرانسه و روسیه برای نخستین بار پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ اقدام به ارسال کمک های مشترک بشر دوستانه به سوریه کردند.

بر این اساس یک فروند هواپیمای باری «آنتونوف ۱۲۴» روسیه برای حمل پنجاه تن مایحتاج اولیه، دارو و ادوات پزشکی جمعه شب در فرودگاه شاتورو واقع مرکز فرانسه به زمین نشست. این هواپیما پس از بارگیری به سوی پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم (واقع در جنوب شرق لاذقیه) پرواز کرد.

این عملیات امدادرسانی بشردوستانه برای کمک به غیر نظامیان در سوریه برای نخستین بار به صورت مشترک توسط روسیه و یک کشور غربی انجام می شود. روسیه حمایت نظامی از دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را از سال ۲۰۱۵ آغاز کرد.

در بیانیه مشترکی که به همین منظور توسط دو کشور تنظیم و از سوی دفتر ریاست جمهوری فرانسه منتشر شد، آمده است: «این پروژه در چارچوب قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و برای تسهیل در ارسال کمک های بشر دوستانه به غیر نظامیان طراحی و اجرا شده است.»

کمک های ارسالی در قالب این عملیات امدادرسانی قرار است روز شنبه تحت نظارت دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در غوطه شرقی، منطقه تحت کنترل دولت سوریه در نزدیکی شهر دمشق توزیع شود.

مقامات دولتی در پاریس گفته اند که فرانسه برای عدم ممانعت دمشق از ورود کالاها به این منطقه تضمین هایی از جانب روسیه دریافت کرده است. با توجه به اینکه دولت بشار اسد به طور معمول برای کاروان های بشردوستانه سازمان ملل متحد در انجام ماموریت خود مشکلاتی ایجاد می کند، فرانسه پیش از این عملیات از روسیه درخواست کرده بود تا برای پرهیز از هرگونه کارشکنی تضمین هایی را ارئه دهد.

وزارت امور خارجه فرانسه در این خصوص تصریح کرده است که «روسیه به صورتی بسیار قاطعانه وارد عمل شد تا مجوزها برای توزیع کالاهای ارسالی در بهترین زمان ممکن صادر شود.»

فرانسوا هیزبرگ، رئیس موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن معتقد است فرانسه با مشارکت در این عملیات در واقع به صورت عملی بر پیروزی نظامی بشار اسد و روسیه در جنگ داخلی سوریه صحه گذاشته است.

نیروهای نظامی تحت امر بشار اسد با حمایت روسیه، ایران و حزب الله لبنان، سه متحد خارجی خود پس از فتوحات نظامی در حلب، حمص و غوطه اینک به پیروزی نهایی بر ضد شورشیان و نیروهای افراط گرا در اندک مناطق خارج از کنترل خود نزدیک شده اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهتزاز پرچم سوریه بر فراز بخشی از شهر درعا

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند