رهبری فراری کاتالونیا بار دیگر از محاکمه گریخت

کارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت منطقه کاتالونیا
کارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت منطقه کاتالونیا Copyright عکس: رویترز
Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه عالی اسپانیا روز پنجشنبه حکم دستگیری و استرداد کارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت منطقه کاتالونیا را لغو کرد.

آگهی

دادگاه عالی اسپانیا روز پنجشنبه حکم دستگیری و استرداد سراسری کارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت منطقه کاتالونیا را در اروپا لغو کرد.

این اقدام عالی‌ترین مرجع قضایی اسپانیا پس از آن صورت گرفت که دادگاه اتهام وارده به آقای پوجدمون را در خصوص «رهبری شورش‌های سال گذشته کاتالونیا» که متعاقب برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه رخ داد، رد کرد.

هفته گذشته دادگاهی در آلمان اعلام کرد که می‌تواند آقای پوجدمون را به اسپانیا مسترد کند تا به اتهام سوء استفاده از اموال عمومی مورد محاکمه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:آلمان پوجدمون را به اسپانیا تحویل می‌دهد

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا در این صورت اسپانیا دیگر قادر نمی‌شد که او را به اتهام حمایت و رهبری شورش‌های سال گذشته محاکمه کند.

دادگاه عالی اسپانیا با رد پیشنهاد دادگاه آلمان، حکم بازداشت رئیس پیشین دولت منطقه کاتالونیا را لغو کرد. این دومین بار طی یک سال گذشته است که دادگاه عالی اسپانیا برای آقای پوجدمون قرار منع تعقیب صادر می‌کند.

اسپانیا حاضر نیست آقای پوجدمون را به اتهام مالی که حداکثر مجازات آن ۸ سال زندان است، محاکمه کند. دیگر سیاستمداران کاتالونیا که حامی استقلال این منطقه بوده‌اند و در حال حاضر در بازداشت مادرید هستند، تهدید به تحمل زندان‌های طولانی تا ۳۰ سال شده‌اند.

بیشتر بخوانید:چرا پوجدمون نه در بلژیک بلکه در آلمان بازداشت شد؟

سال گذشته دولت محلی کاتالونیا اقدام به برگزاری همه‌پرسی به منظور استقلال این منطقه کرد. دولت مرکزی اسپانیا این همه پرسی را غیرقانونی اعلام و شماری از افرادی را که در این اقدام نقش داشتند را دستگیر کرد. پوجدمون به بلژیک رفت. چندی پیش پلیس آلمان وی را در پی صدور حکم بازداشت او در سطح اروپا دستگیر اما پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران کاتالونیا؛‌ جواب منفی راخوی به درخواست گفتگوی پوجدمون

آغاز کارزار انتخاباتی کارلس پوجدمون در بلژیک

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم