رسوایی هلسینکی؛ دموکرات‌های کنگره خواستار شهادت مترجم ترامپ شدند

رسوایی هلسینکی؛ دموکرات‌های کنگره خواستار شهادت مترجم ترامپ شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دموکرات‌ها گمان می‌برند مترجمی که جملات ولادیمیر پوتین را در دیدار خصوصی برای ترامپ ترجمه کرده و به احتمال زیاد همزمان یادداشت‌هایی نیز از این گفتگو برداشته، می‌تواند اطلاعاتی حیاتی دربارۀ گفتگوهای آن دو ارائه دهد.

آگهی

با ادامۀ اعتراضات به سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری هلسینکی که شگفتی بسیاری از سیاستمداران آمریکا از جمله هم‌ حزبی‌های جمهوریخواه او را برانگیخت، شماری از سناتورهای دموکرات آمریکا خواستار شهادت مترجم دونالد ترامپ در کنگرۀ این کشور شدند.

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روز دوشنبه در پایتخت فلاند حدود دو ساعت با یکدیگر بطور خصوصی گفتگو کردند و غیر از دو مترجم آنها، کسی در این دیدار رو در رو حضور نداشت.

اعتراض به نگرش آشتی جویانۀ دونالد ترامپ نسبت به روسیه پس از این گفتگوی خصوصی تا آنجا پیش رفت که برخی از منتقدان سخنان او در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین را یک رسوایی سیاسی توصیف کردند. از جمله سخنان جنجالی آقای ترامپ اینکه او اعلام کرد دلیلی برای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد.

دموکرات‌ها گمان می‌برند مترجمی که جملات ولادیمیر پوتین را در این دیدار برای ترامپ ترجمه کرده و به احتمال زیاد همزمان یادداشت‌هایی نیز از این گفتگو برداشته، می‌تواند اطلاعاتی حیاتی دربارۀ گفتگوهای آن دو ارائه دهد.

درخواست برای شهادت مترجم آقای ترامپ در کنگره، از سوی قانونگذارانی در دو حزب بزرگ سیاسی آمریکا حمایت شده است.

جین شهین، سناتور دموکرات ایالت نیوهمشایر اعلام کرد با شنیدن سخنان مترجم می‌توان دریافت که به نام ایالات متحده آمریکا چه صحبت‌هایی رد و بدل شده و چه نتایجی گرفته شده است.

باب مندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و عضو کمیته امور خارجه سنا نیز گفت: «می‌خواهیم که مترجم مقابل کمیسیون سنا حاضر شود و می‌خواهیم یادداشت‌های او را ببینیم. ما هر تلاشی که لازم است انجام خواهیم داد تا بدانیم چه اتفاقی افتاده است.»

کوری بوکر، سناتور ایالت نیوجرسی و مارک وارنر، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا از دیگر حامیان این پیشنهاد هستند.

واکنش جمهوریخواهان کنگره

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا اعلام کرد که علت طرح پیشنهاد شهادت مترجم را درک می‌کند و در حال بررسی این موضوع است که آیا چنین چیزی پیش از این سابقه داشته است یا خیر.

او به خبرنگاران گفت: «همه ما می‌خواهیم بدانیم در این نشست رو در رو چه گذشته است... دست نوشته‌هایی از مترجم این نشست وجود دارد. نمی‌دانم که تا چه اندازه مناسب باشد، ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.»

جف فلک، سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا نیز که از منتقدان سخنان ترامپ در نشست مشترک با ولادیمیر پوتین بود به خبرنگاران گفت که می‌خواهد یادداشت‌های مترجم دیده شود اما صرفا در چهارچوب اسناد طبقه بندی شده و نه در یک جلسه عمومی.

هنوز هیچ درخواست رسمی برای حاضر شدن مترجم در کنگره ارائه نشده است. این احتمال وجود دارد که کاخ سفید با توسل به اختیارات و قدرت اجرایی که دارد، همچنین با این استدلال که هیچ رئیس جمهوری را نمی‌توان مجبور کرد که گفتگوهای خصوصی‌اش را افشا کند، مانع از عملی شدن این پیشنهاد شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شگفتی مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا از دعوت پوتین به واشنگتن

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟