آغاز به کار بازار ثانویه ارز؛ دلار ۸ هزار تومانی یا ۷۵۲۳ تومانی؟

آغاز به کار بازار ثانویه ارز؛ دلار ۸ هزار تومانی یا ۷۵۲۳ تومانی؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد مهدی رئیس زاده مشاور بانکی اتاق بازرگانی: «در این بازار وارد کنندگان و صادرکنندگان بدون آنکه دولت در نرخ گذاری دخالتی کند بر سر قیمت ارز با هم توافق می کنند.»

آگهی

بعد از هفته‌ها انتظار سرانجام بازار ثانویه ارز راه اندازی و روز سه شنبه مشاور بانکی اتاق بازرگانی خبر از نخستین معامله با دلار ۸ هزار تومانی داده است. با این حال برخی در شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویری از سامانه اینترنتی نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) نوشته اند که دلار ثانویه ۸ هزار تومانی تنها جهت آزمایش ثبت شده و هنوز خبری از معامله آن در این سیستم نیست.

در خبر دیگری امیر نجومی مدیر عامل صرافی رویال به بورس نیوز گفته است که نخستین معامله صادرکنندگان غیرنفتی و پتروشیمی در بازار ثانویه ارز با نرخ هر درهم برابر ۲۰۵۰ تومان معادل ۷۵۲۳ تومان برای هر دلار در سامانه نیما توسط صرافی رویال انجام شده است.

بازار ثانویه، بازاری است که تنها صادرکنندگان و وارد کنندگان در ارتباط با گروه کالایی ردیف ۳ در آن می توانند معامله کنند. به گفته محمد مهدی رئیس زاده مشاور بانکی اتاق بازرگانی در این بازار وارد کنندگان و صادرکنندگان بدون آنکه دولت در نرخ گذاری دخالتی کند بر سر قیمت ارز با هم توافق می کنند.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی گفته است که استمرار بازار ثانویه قطعا ثبات را به بازار باز می گرداند. وی افزوده است: «البته نقیصه ای که همچنان وجود دارد این است که تامین ارز بخش خدمات هنوز وارد بازار ثانویه نشده و دولت برای ارز مسافرتی فعلا تمهیدات مناسبی را نیاندیشیده است.»

به گفته این مقام اتاق بازرگانی: «قرار است که دوباره صرافی‌ها ارز بخش خدماتی را تامین کنند و فعالیت آنها به رسمیت شناخته شود که قطعا سبب می شود تا ثبات به بازار بازگردد.»

با رسمی شدن نرخ ارز در بازار ثانویه، ارز در ایران چهار نرخی می شود. نرخ ۳۹۰۰ تومانی، ۴۲۰۰ تومانی، ۸ هزار تومانی و نرخ بازار آزاد که از نظر دولت قاچاق به شمار می رود.

خبرهای تایید نشده از بازار آزاد ارز گویای آنست که فروشندهای ارز آزاد در بازار بیشتر شده اند و قیمت دلار بازار آزاد اندکی کاهش داشته است و کمتر از دلار ۸ هزار تومانی بازار ثانویه ایستاده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران به بالاترین سطح در ۱۴۰۲ رسید