فراژ،‌ «پرچمدار برکسیت» درباره برجام با ترامپ هم‌عقیده است

فراژ،‌ «پرچمدار برکسیت» درباره برجام با ترامپ هم‌عقیده است
نگارش از Daniel Cohn-Bendit
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دنیل کوهن بندیت، از باسابقه‌ترین سیاستمداران اروپایی و معروف به «دنی سرخ» که ۲۰ سال را در پارلمان اروپا گذرانده با نایجل فراژ،‌ «پرچمدار برکسیت» گفتگو کرده است؛ کسی که می‌خواهد از اتحادیه اروپا فرار کند چون از آن متنفر است.

دو سال از برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌گذرد. تاریخ قطعی و نهایی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیمه شب ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی تعیین شده است. اما به نظر می‌رسد مذاکرات میان دولت بریتانیا و کمیسیون اروپا با موانع متعددی روبروست؛ در واقع مذاکرات برکسیت، به کندی پیش می‌رود. دولت ترزا می، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید در مذاکرات برکسیت رسیدن به یک توافق قانونی مهمتر از ضرب الاجل زمانی است.

دانیل کوهن بندیت یکی از باسابقه ترین سیاستمداران اروپایی است که به مدت ۲۰ سال نماینده پارلمان اروپا بود. او با نایجل فراژ «قهرمان برکسیت»‌ و تونی بلر، نخست وزیر اسبق بریتانیا درباره برکسیت گفتگویی جنجالی انجام داده است.

بیشتر بخوانید:

فراژ:‌ می‌خواهم شاهد روزهای آخر و فروپاشی معبد [اروپا]‌ باشم

نایجل فراژ نبرد بزرگی را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شروع کرد. اما به نظر می رسد این نبرد امروز با مشکل برخورد کرده است. نماینده پارلمان اروپا از حزب «یوکیپ»‌ و یکی از مدافعان سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌گوید نه تنها به برکسیت اعتقاد دارد بلکه معتقد است اتحادیه اروپا پروژه بسیار بدی است و باید کاملا به‌ آن پایان داد.

او معتقد است که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا عزم و اراده کافی برای دستیابی به توافق نهایی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را ندارد، چون «به برکسیت اعتقاد ندارد و در نتیجه قصد دارد دوره گذار و مذاکرات برکسیت طولانی شود.»

از نظر فراژ اتحادیه اروپا تلاش می‌کند احساس تعلق و هویت اروپایی را به مردم تحمیل کنند. او می‌گوید: « مردم کشورهای مختلف اروپا باید با هم همکاری کنند. اما با مدل کنونی که در آن یک دولت متمرکز در بروکسل،‌ به دور از مردم و رای دهندگان هست، موافق نیستم. حتی کسانی مثل تو [دنیل کوهن بندیت] که۵۰ سال است به این پروژه باور دارید،‌ می‌دانید نه تنها برکسیت، بلکه پروژه اروپا نیاز به بازنگری دارد.»

فراژ در پاسخ به این سوال دنیل کوهن بندیت که چرا به‌رغم بدبینی شدید به پروژه اروپا، فاراژ همچنان نماینده پارلمان اروپاست می‌گوید: «می‌خواهم شاهد روزهای آخر و فروپاشی معبد [اروپا]‌ باشم.»

او معتقد است علت توجه نسل جوان به هویت اروپایی- اینکه در همه پرسی برکسیت یک سوم الی دو سوم از جوانان رای به ماندن در اتحادیه اروپا دادند- این است که جوانان در دانشگاه‌های اروپا شستشوی مغزی شده‌اند و اساتید به این منظور پول می‌گیرند.

او می‌گوید:‌ «دانشگاههای اروپا پر است از اساتید مدافع اروپا، حتی استالین هم نتوانست با دانشگاه‌ها چنین کاری کند.»

انگلستان برای مقابله با تصمیم ترامپ در مورد ایران به آلمان و فرانسه نیاز دارد. رهبر سابق حزب «یوکیپ» می‌گوید با دونالد ترامپ موافق است و توافق هسته‌ای ایران یک توافق بد است و اروپا اشتباه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بلر: امکان برگزاری همه پرسی دوم برکسیت وجود دارد

تونی‌ بلر، نخست وزیر اسبق بریتانیا می‌گوید با توجه به موانع اقتصادی پیش روی برکسیت و با توجه به اینکه ممکن است پارلمان به بن بست برسد «تنها راه حل طبیعی و ساده ترین راه این خواهد بود که به مردم بریتانیا بگویید که شما تصمیم گرفتید و دو سال مذاکره کرده ایم و اکنون می دانید که چه گزینه هایی وجود دارد و باید تصمیم بگیرید که می خواهید تحت این شرایط این راه را ادامه دهید یا نه.»

رئیس بنیاد بلر گرچه با شرکت در جنگ عراق، مسیری کاملا جدا از اروپا پیش گرفت، اما یکی از طرفداران پروپاقرص اتحادیه اروپاست.

او می‌پذیرد که اروپا فقط پروژه‌ای اقتصادی نیست و پروژه ای سیاسی است اما معتقد است که پیچیدگی برکسیت بیشتر ناشی از مسائل اقتصادی است تا خط مشی‌ متفاوت سیاسی.

وی در ادامه به دنیل دانیل کوهن بندیت می‌گوید: «بریتانیا چون ۴۵ سال درون اتحادیه اروپا بوده و روابط گسترده ای از جمله تجارت در دو سوی مرزهای بریتانیا شکل گرفته،‌ بریتانیا در خلق بازار واحد نقش داشته است. در حالیکه بیرون رفتن از بازار واحد، روابط تجاری بریتانیا را محدود می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارشناس سیاسی به یورونیوز: موگرینی با طرح دورزدن تحریم‌ها به توهمی بی‌پایه دامن می‌زند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت