واکنش عراق به ادامه کشتار داعش: ۶۴ نفر در صف اعدام

مراسم تشییع قربانیان کشتار داعش در عراق
مراسم تشییع قربانیان کشتار داعش در عراق Copyright عکس: رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق خواستار شدت عمل بیشتر در اعدام اعضاء گروه داعش شد.

آگهی

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق خواستار شدت عمل بیشتر در اعدام اعضاء گروه داعش شد.

آقای عبادی در واکنش به افزایش انتقادها از کشتار ۸ غیرنظامی توسط گروه داعش، همچنین دستور داده تا برای نخستین بار تصویر اجساد به دارآویخته شده این افراد منتشر شود.

عراقی‌ها سال‌هاست که در کابوس حملات داعش به سر می‌برند ولی پس از اعلام ماه سپتامبر آقای عبادی مبنی بر شکست کامل داعش، آنها امیدوار بودند که این کابوس پایان یافته باشد اما حملات جدید این گروه در عراق، کابوس‌های گذشته عراقی‌ها احیا کرده است.

آیت الله علی سیستانی، روحانی پرنفوذ شیعه نیز روز جمعه در شبکه های اجتماعی به انتقاد از عملکرد دولت عراق پرداخت و تاکید کرد که دولت این کشور باید توجه بیشتری نسبت به حفاظت از خانواده‌های عراقی و نجات آنها از حملات داعش مبذول کند.

بیشتر بخوانید:داعش همچنان در عراق آدم می کشد

دولت عراق در مواجهه با روند فزاینده انتقادها، روز پنجشنبه بیش از ۱۰۰ نیروی داعشی در بازداشت این کشور از جمله زنان و افراد خارجی عضو گروه داعش را به اعدام محکوم کردند. تنها چند ساعت پس از اعلام این تصمیم، حیدر سلیمی، وزیر دادگستری عراق از اعدام ۱۳ عضو گروه داعش خبر داد. این دومین اعدام گروهی اعضاء در بازداشت دولت عرق طی سال ۲۰۱۸ میلادی محسوب می‌شود.

به گفته آقای سلیمی اعضاء اعدام شده گروه داعش تحت قانون ضد ترور و به اتهام‌های انجام عملیات مسلحانه تروریستی، آدم‌ربایی، بمب گذاری و کشتار غیرنظامیان محاکمه و مجرم شناخته شده بودند.

این اعدام‌ها به شیوه حلق‌آویز کردن در زندان حوت واقع در منطقه جنوبی نصیریه انجام شده و وزارت دادگستری عراق تصاویر این افراد را قبل از اعدام در حالی که چشم‌بند بر چهره دارند، منتشر کرده است.

عکس: رویترز
اعضاء محکوم به اعدام گروه داعشعکس: رویترز

وزارت دادگستری عراق روز جمعه نیز اعلام کرد که با بررسی درخواست‌های تجدیدنظر و قطعی شدن محکومیت و در پی تائید رئیس جمهوری عراق، ۶۴ عضو دیگر گروه داعش نیز در آستانه اعدام قرار دارند.

موج جدید اعدام‌ها در عراق پس از آن آغاز شد که گروه داعش روز سه شنبه با انتشار ویدئویی کشتار ۸ شهروند غیرنظامی عراقی را به دلیل مقاومت بغداد در برابر خواست آنها مبنی بر آزادی زنان داعشی دربند، به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید:حیدر عبادی رسما از پایان جنگ عراق با داعش خبر داد

مطابق اعلام مقام‌های قضائی عراق، ۳۰۰ عضو زندانی گروه داعش از جمله ۱۰۰ عضو دارای ملیت خارجی تاکنون به مرگ محکوم شده‌اند که در میان آنها افراد بسیاری با ملیت ترک و جمهوری‌های آسیای میانه به چشم می‌خورد.

دولت عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز دست کم ۱۱۱ نفر را اعدام کرده بود. امری که انتقاد نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است. دیده بان حقوق بشر روز جمعه با نتشار

بیانیه‌ای اقدام‌های دولت را عراق بیشتر به مثابه انتقام دانست تا اجرای عدالت.

گفتنی است، حدود ۲۰ هزار نیروی داعشی که در جریان اقدام نظامی دولت عراق علیه مواضع داعش انجام شده، دستگیر و زندانی شده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر اطلاعات ایران: اعضای یک تیم داعش بازداشت شدند

روحانی داعشی در اندونزی به اعدام محکوم شد

حیدر عبادی: اگر به شهروندان در کردستان حمله شود، مداخله خواهیم کرد