تلاش اوپک برای دستیابی به توافق افزایش تولید؛ موضع ایران نرم شد

تلاش اوپک برای دستیابی به توافق افزایش تولید؛ موضع ایران نرم شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران که در بدو ورود به وین مخالفت شدید ایران با افزایش تولید نفت کشورهای عضو اوپک را اعلام کرده بود، روز پنج‌شنبه پس از مذاکرات با همتایان خود نسبت به دست‌یافتن به توافق اظهار امیدواری کرد.

آگهی

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران که در بدو ورود به وین، پایتخت اتریش برای شرکت در سمینار بین‌المللی اوپک و نشست وزرای این سازمان مخالفت شدید ایران با افزایش تولید نفت کشورهای عضو اوپک را اعلام کرده بود، روز پنج‌شنبه پس از مذاکرات با همتایان خود نسبت به دست‌ یافتن به توافق اظهار امیدواری کرد.

عربستان سعودی و روسیه از تولید کنندگان اصلی نفت روز پنج‌شنبه ۲۱ ژوئن تلاش خواهند کرد که دیگر کشورهای نفتی را قانع کنند تا به دلیل تقاضای مصرف کنندگان میزان سقف تولید را افزایش دهند.

نشست وزیران سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) فردا جمعه ۲۲ ژوئن برگزار می‌شود تا درباره سیاست‌ تولید بیشتر به دلیل درخواست مشتریانی نظیر ایالات متحده، چین و هند برای افزایش تولید نفت خام و نگرانی این کشورها از افزایش قیمت نفت تصمیم‌گیری کنند.

روسیه عضو سازمان اوپک نیست اما به تولید کنندگان بزرگ نفت جهان پیشنهاد کرده است که در سه ماهه سوم سال جاری میلادی تولید نفت را ۱/۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

اوپک و متحدانش از سال گذشته (۲۰۱۷ میلادی) توافق برای کاهش تولید ۱/۸ میلیون بشکه در روز را پذیرفتند. این توافق در ۱۸ ماه گذشته به تعادل بازار کمک کرده و قیمت نفت برنت را تا ۷۵ دلار در بشکه بالا برد. نفت خام برنت در سال ۲۰۱۶ به قیمت ۲۷ دلار در بشکه به فروش می‌رسید.

اما قطع تولید نفت در ونزوئلا، لیبی و آنگولا میزان تقاضا در بازار جهان را به حدود ۲/۸ میلیون بشکه در روز رسانده است. گفتنی است که به دلیل تحریم های ایالات متحده علیه ایران نیز صادرات نفت این کشور در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ با افت روبرو خواهد شد.

ایران سومین تولید کننده سازمان اوپک، تا کنون مانع از تصویب توافق افزایش تولید نفت کشورهای این سازمان بوده است. این کشور روز چهارشنبه از احتمال به دست نیامدن توافق در نشست اخیر اوپک خبر داده و اعلام کرده بود که «اوپک می‌بایست فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده برای تولید بیشتر نفت را رد کند.»

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که برای سمینار دو روزه سازمان اوپک و نشست وزیران در وین بسر می‌برد، تحریم‌های ایالات متحده را عامل افزایش قیمت نفت خواند و گفت: «افزایش (تولید) به دلیل فشار خارجی بر اوپک قابل قبول نیست.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در بدو رسیدن به هتل محل اقامتش در وینرویترز

وزیر نفت ایران همچنین خواستار پایبندی کشورهایی که بیشتر از میزان مقرر تولید کرده‌اند به توافق پیشین شد. منظور آقای زنگنه کشورهایی مانند عربستان سعودی است که در ماه گذشته به صورت داوطلبانه میزان تولید خود را افزایش دادند.

از سوی دیگر اکوادور می‌گوید که اعضای اوپک و متحدانش ممکن است با افزایش ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز تولید موافقت کنند.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان روز پنجشنبه اعلام کرد که تقاضای مصرف‌کنندگان و خریداران نفت در نیمه دوم سال جاری افزایش خواهد یافت و اوپک برای متعادل کردن بازار باید افزایش تولید را تا ۱ میلیون بشکه در روز در نظر بگیرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
خالد الفالح، وزیر نفت عربستان و الکساندر نواک، وزیر نفت روسیهرویترز

عراق و ونزوئلا نیز به دلیل نگرانی از کاهش قیمت با برداشتن محدودیت تولید نفت اعضای اوپک مخالفند.

وزیر نفت عراق روز پنجشنبه ۲۱ ژوئن اعلام کرد: «ما در حال مذاکره با وزرای اوپک خصوصا عربستان سعودی و ایران هستیم و سعی می‌کنیم که شکاف میان نظرات این دو را کاهش دهیم و امیدواریم که تا بعد از ظهر (پنج شنبه) به توافقی دست یابیم.»

یک منبع نزدیک به مذاکره‌کنندگان ایرانی به خبرگزاری رویترز گفت که افزایش عرضه نفت در صورتی قابل قبول خواهد بود که توافق همه اعضای اوپک باشد و نه به دلیل فشار خارجی بر اعضای این سازمان.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان شوک نفتی خروج آمریکا از برجام را خنثی می‌کند؟

انتقاد ترامپ از اوپک: قیمت نفت را مصنوعی بالا بردید؛ قابل قبول نیست

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند