تأئید بازداشت وکیل محمد ثلاث؛ آمریکا خواستار آزادی زینب طاهری شد

زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث
زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث Copyright ایسنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تأئید بازداشت وکیل محمد ثلاث؛ آمریکا خواستار آزادی زینب طاهری شد

آگهی

مقام‌های قضایی ایران بازداشت زینب طاهری، وکیل مدافع محمد ثلاث را تأئید کردند.

یک روز پس از اعدام محمد ثلاث، درویش گنابادی که روز دوشنبه به دلیل قتل سه مأمور نیروی انتظامی اعدام شد، صفحه توئیتر منتسب به خانم طاهری از بازداشت این وکیل خبر داده بود. اما روز چهارشنبه ۳۰ خرداد، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه این خبر را تأئید و علت صدور حکم بازداشت را «مواضع ضد نظام و خلاف واقع در شبکه‌های مجازی» عنوان کرد.

خبرگزاری ایسنا از قول مقام‌های قضایی ایران می‌نویسد که زینب طاهری در یکی آخرین مراحل رسیدگی به پرونده محمد ثلاث «ادعای وکالت وی را مطرح کرده بود».

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران نیز پیش از این گفته بود خانم وکیل «اصلا در مراحل دادسرا، دادگاه و فرجام‌خواهی (محمد ثلاث) وکالت نداشته و اصلا پرونده را مطالعه نکرده است».

محمد ثلاث متهم بود که در جریان اعتراض دراویش گنابادی و درگیری در خیابان گلستان هفتم پاسداران در تهران، با راندن یک اتوبوس به سمت نیروهای پلیس، سه مأمور نیروی انتظامی را عمدا زیر گرفته و منجر به مرگ آنها شده است. وی در بازجویی‌ها اتهام خود را رد کرده و گفته بود در زمان این حادثه در بازداشت پلیس بوده است. او همچنین ادعا کرده بود که به شدت از مأموران کتک خورده و شکنجه شده است.

زینب طاهری که همواره بر بی‌گناهی محمد ثلاث تأکید می‌کرد، روز اعدام موکلش تهدید کرد که مدارک بی‌گناهی او را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. گفته می‌شود که وی همچنین تهدید به اعتصاب غذا کرده است.

با این‌حال خبرگزاری ایرنا به نقل از خانم طاهری روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد نوشت که مدارک منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از سایت ایشان برداشته‌ شده است. به نوشته ایرنا خانم طاهری گفته است پس از اجرای حکم نیازی به انتشار اسناد نیست و این خود اقدامی علیه امنیت ملی محسوب می‌شود.

آمریکا خواستار آزادی زینب طاهری شد

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر «نگرانی شدید» دولت آمریکا از بازداشت زینب طاهری را اعلام کرد.

وی در این پیام آورده است که دولت ایالات متحده خواستار آزادی هر چه سریع‌تر این وکیل ایرانی است. خانم ناوئرت اتهام اعلام شده علیه زینب طاهری را «تشویش اذهان عمومی» ذکر کرده و همچنین به نمایندگی از کشورش خواستار «پایان سرکوب درویشان گنابادی» شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد

آمریکا اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد

ایران یک نفر را به اتهام ارتباط با «موساد» و انجام حمله پهپادی در اصفهان اعدام کرد