وزیر پیشین انرژی اسرائیل به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است

وزیر پیشین انرژی اسرائیل به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گونن سیگو، وزیر پیشین انرژی اسرائیل به ظن جاسوسی برای ایران بازداشت شده است

آگهی

گونن سیگو، وزیر پیشین انرژی اسرائیل به ظن جاسوسی برای ایران از اواسط ماه مه گذشته (اواخر اردیبهشت) بازداشت شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل به نقل از آژانس اطلاعات و امنیت داخلی این کشور (شیب بت)، وزیر سابق انرژی و زیرساخت‌های اسرائیل به ظن جاسوسی برای ایران دستگیر شده است.

گونن سیگو که پیش از این به جرم قاچاق مواد مخدر زندانی شده بود، متهم به جاسوسی علیه دولت اسرائیل، ارائه اطلاعات و کمک به دشمن در زمان جنگ شده است.

به گزارش جروزالم پست ، اتهام این وزیر سابق در روز پانزدهم ژوئن در دادگاه منطقه‌ای بیت المقدس تشکیل و توسط دادستان کل تائید شده است.

آقای سیگو، مظنون این پرونده به ارائه اطلاعات در رابطه به صنعت انرژی، مکان‌های امنیتی و ساختمان‌های و دفاتر مقامات امنیتی و سیاسی اسرائیل به ایران متهم شده است.

آٰٰٰژانس اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) و پلیس اسرائیل می‌گویند که این وزیر سابق در ماه مه به گینه استوایی سفر کرده بود و از بازگشتن به اسرائیل خودداری می‌کرد. وی بنا بر درخواست پلیس به اسرائیل مسترد و بلافاصله برای بازجویی بازداشت شد.

مقامات اطلاعاتی اسرائیل اعلام کردند که مدارکی در دست دارند که گونن سیگو با ماموران اطلاعات ایران ارتباط برقرار کرده و اقداماتی را علیه دولت اسرائیل انجام داده است.

پلیس و ماموران شین بت می‌گویند که در تحقیقات خود دریافته‌اند که گونن سیگو از سال ۲۰۱۲ و از طریق سفارت ایران در نیجریه با شخصی از ایران ملاقات کرده و از ماهیت اطلاعاتی این فرد نیز مطلع بوده است. وی پس از آغاز همکاری دوبار برای ملاقات با رابط خود به ایران سفر کرده است.

بیشتر بخوانید:

به گفته مقامات امنیتی اسرائیل، این وزیر سابق برای انجام وظایف محول شده از سوی رابط اطلاعاتی خود، با شهروندان اسرائیلی و نزدیکان مقامات امنیتی و امور خارجه این کشور ارتباط برقرار می‌کرد و حتی تلاش کرده بود چند شهروند اسرائیلی را نیز با رابط خود آشنا کند. وی این مامور اطلاعات ایران را تاجری معمولی معرفی می‌کرده است.

زندگی‌نامه گونن سیگو، وزیر سابق اسرائیل؛ متهم به جاسوسی برای ایران

گونن سیگو، متولد سال ۱۹۵۶ و در دهه ۷۰ میلادی خلبان نیروی هوایی اسرائیل بوده است. وی در دانشگاه بن گوریون شهر بئرشیع در رشته پزشکی تحصیل کرد.

در سال ۱۹۹۲ بعنوان نماینده از حزب راست افراطی زومت (Tzomet) وارد پارلمان اسرائیل (کنست) شد و در سال ۱۹۹۵ بعنوان وزیر انرژی و زیرساخت‌ها به دولت اسحاق رابین پیوست.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
دکتر گونن سیگو، وزیر سابق انرژی و زیرساخت‌های اسرائیل و مظنون به جاسوسی برای ایرانرویترز

آقای سیگو در سال ۲۰۰۵ به جرم قاچاق ۳۲ هزار قرص اکستازی و کلاهبرداری کارت اعتباری بازداشت و زندانی و در سال ۲۰۰۷ پس از گذراندن ۲ سال از پنج سال محکومیت خود آزاد شد. او گفته بود که تصور می‌کرد که قرص‌های اکستازی شکلات ام اند ام (M&M) بوده‌ است.

پروانه طبابت وی نیز پس از این محکومیت باطل شد و به همین خاطر برای اشتغال به پزشکی به نیجریه رفته بود. گونن سیگو در سال ۲۰۱۶ از وزیر بهداشت اسرائیل درخواست کرده بود که بخشیده شود تا بتواند در اسرائیل کار کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا جاسوس استخدام می‌کند

چرا اسرائیل هزینه انفعال در برابر حمله ایران را بیشتر از واکنش نظامی می‌داند؟

رئیس ستاد ارتش اسرائيل: پاسخ به حمله موشکی و پهپادی ایران قطعی است