شورای امنیت خواستار ادامه فعالیت بندر حدیده یمن شد

شورای امنیت خواستار ادامه فعالیت بندر حدیده یمن شد
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تمامی اعضا عمیقا نگران خطرات انسانی وضعیت کنونی هستند و همچنان خواستار آنند که بندرهای حدیده و الصلیف به کار خود ادامه دهند.»

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری روز پنجشنبه از تمامی طرفهای درگیر در جنگ حدیده خواست به تعهدات خود در زمینه قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند بمانند.

واسیلی نبنزیا، سفیر این شورا اعلام کرد:‌ «تمامی اعضا عمیقا نگران خطرات انسانی وضعیت کنونی هستند و همچنان خواستار آنند که بندرهای حدیده و الصلیف به کار خود ادامه دهند.»

ترکی المالکی سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان نیز روز جمعه گفت‌:‌ «هدف از این نبرد بازگرداندن کنترل کامل بندر حدیده به دولت یمن و نابودی حوثی‌ها در این ناحیه است. افزون بر این، این نبرد اهمیتی بسیار دارد چراکه می‌تواند پشتیبانی منابع و تسلیحات حوثی‌ها را قطع کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از نیروهای ارتش یمن حوثی‌ها به جاده ساحلی بندر حدیده که نیروهای ائتلاف از طریق آن تأمین و تغذیه می‌شوند هجوم برده‌اند که ۱۲ تن از سربازان ائتلاف را در این حمله کشته شده‌اند.

در دومین روز حمله به بندر حدیده، هلیکوپترهای ائتلاف نوار مرزی شهر و فرودگاه آن را بمباران کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه ۳۹ تن در اثر این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این درحالی است یک دیپلمات سازمان ملل گفت پنج کشتی تجاری بار خود را در بندر تخلیه کرده‌اند. اما به گفته ساکنان محلی جنجگویان ائتلاف و ارتش دولتی یمن به منطقه المنظر در نزدیکی فرودگاه حدیده نزدیک شده و مردم ترسیده در حال گریز از این ناحیه هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ائتلاف تنها دو کیلومتر با فرودگاه شهر فاصله دارند.

مقامات ارتش ملی یمن می‌گویند مسیر اصلی حدیده به صنعا را بسته‌اند تا از تقویت شدن نیروهای حوثی جلوگیری کنند.

از سوی دیگر سازمان ملل همچنان تلاش می‌کند تا مسیر کمک‌های غذایی حیاتی به مردم یمن قطع نشود. ۸/۴ میلیون نفر در این کشور با خطر جدی گرسنگی روبرو هستند و فعالان حقوق بشر پیوسته هشدار می‌دهند که یمن با بزرگترین بحران انسانی حال حاضر جهان روبرو است.

حوثی‌ها که گفته می‌شود تحت حمایت ایران اند پایتخت و اکثریت مناطق مسکونی یمن را در اختیار دارند و دولت‌های عرب خلیج فارس از سال ۲۰۱۵ تاکنون تلاش دارند آنها را سرنگون کنند و دولت در تبعید یمن را که تحت حمایت عربستان سعودی است به این کشور بازگردانند.

عبدربه منصور، رئيس‌جمهوری در تبعید یمن که در عربستان سعودی به سر می‌برد روز گذشته پس از یکسال در سفری به شهر عدن در جنوب یمن بازگشت. این شهر از سال ۲۰۱۵ تا کنون پایتخت موقت دولت وی بوده است.

به گزارش رویترز ایالات متحده و دولت‌های غربی ائتلاف به رهبری عربستان را از منظر تسلیحاتی و اطلاعاتی تقویت می‌کنند و بسیاری از دولتهای جهان و نیز گروه‌های حامی حقوق بشر حملات هوایی ائتلاف را که منجر به کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان شده است بارها محکوم کرده‌اند.

محمد علی الحوثی، رهبر حوثی‌ها از غرب انتقاد کرد و گفت: «بریتانیایی‌ها هفته پیش به ما گفتند سعودی و امارات گفته‌اند بدون توافق و یاری بریتانیا وارد جنگ حدیده نمی‌شوند.»

حوثی‌ها با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرده‌ بودند در صورت آغاز جنگ برای تصرف بندر حدیده، کشتی‌های تجاری دریای سرخ را هدف قرار خواهند داد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک گزارش مستقل: ترکیه مهمترین اهداءکننده کمک‌های بشردوستانه است

تلاش سازمان ملل برای واگذاری کنترل حدیده به کمیته بین‌المللی

حضور نیروهای ویژۀ فرانسه در عملیات بازپس‌گیری بندر حدیده