نتانیاهو: جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران بزرگترین چالش دنیای متمدن است

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و بنجامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و بنجامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، قصد اصلی ایران از پیاده‌کردن شبه‌نظامیان شیعه در سوریه را «تغییر مذهب اهل سنت» این کشور دانست و گفت: «این سرآغاز جنگی مذهبی خواهد شد که محدود به سوریه نخواهد ماند و نتیجه‌اش شمار نامحدودی پناهجو در اروپا خواهد بود.»

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در سفر سه روزه‌ به سه کشور اروپایی به سر می‌برد در کنفرانسی مطبوعاتی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به شدت از ایران انتقاد کرد.

آقای نتانیاهو در این جلسه جمهوری اسلامی و «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای» آن در خاورمیانه را «بزرگترین چالش پیش‌روی جهان متمدن» خواند و گفت که ایران از فرصت به دست‌آمده در سبک شدن تحریم‌ها پس از برجام برای «تامین مالی جنگ در خاورمیانه» استفاده کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، قصد اصلی ایران از پیاده‌کردن شبه‌نظامیان شیعه در سوریه را «تغییر مذهب اهل سنت» این کشور دانست و گفت: «این سرآغاز جنگی مذهبی خواهد شد که محدود به سوریه نخواهد ماند و نتیجه‌اش شمار نامحدودی پناهجو خواهد بود. و شما دقیقا می‌دانید این پناهجویان کجا می‌آیند.»

مرکل: تحرکات ایران در منطقه محدود شود

بخش اعظم پناهجویان جدیدی که پیرو دستور آنگلا مرکل در سال ۲۰۱۵ در آلمان پذیرفته‌ شده‌اند از سوریه آمده‌اند؛ جایی که ایران به عنوان متحد بشار اسد نقشی اساسی در جنگ و در مقابله با شورشیان عمدتا سنی ایفا کرده است. ورود پناهجویان جدید که در قدرت‌گیری احزاب راست‌گرا با تفکرات افراطی ضدمهاجرتی بی‌تاثیر نبوده است، انتقادات سیاسی را در داخل آلمان از تصمیم آنگلا مرکل برانگیخت.

صدراعظم آلمان در این کنفرانس مطبوعاتی از امضای برجام دفاع کرد، با این حال نفوذ منطقه‌ای ایران در سوریه، یمن یا لبنان را مایه نگرانی خواند و اضافه کرد که تحرکات منطقه‌ای ایران باید «به شدت» محدود شود.

خانم مرکل گفت: «ما از حق اسرائیل برای امنیتش حمایت می‌کنیم و این را بارها به ایران گفته‌ایم. ما هم هدف مشترکی داریم که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و تفاوت میان ما و اسرائیل تنها در روش است که چطور نگذاریم این اتفاق بیفتد.»

عکس از رویترز
آنگلا مرکل در کنفرانس مطبوعاتی از نقش ایران در منطقه انتقاد کردعکس از رویترز

آقای نتانیاهو، پیش از ترک اسرائیل به مقصد آلمان خواستار افزایش فشار بر ایران شده بود و این خصوص گفته بود: «با سه رهبر اروپا درباره دو مسئله صحبت خواهم کرد: ایران و ایران.»

آقای نتانیاهو در ادامه تور اروپایی خود سه‌شنبه در پاریس با رئیس‌جمهور فرانسه دیدار خواهد کرد و روز چهارشنبه با ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا ملاقات خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکل خواستار مقابله با «گرایش تهاجمی» ایران در منطقه شد

نتانیاهو: اولویت اسرائیل اصلاح کاستی‌های برجام است

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد