اکران بدون سانسور «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی در فرانسه

اکران بدون سانسور «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی در فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

عبدالرضا کاهانی اکران فیلم‌های خود در خارج از ایران را با وجود داشتن «احساس غربت» برای داشتن آرشیوی از نسخه‌های کامل آثار خود «بسیار مثبت» می‌داند.

آگهی

نسخه کامل و سانسور نشده فیلم سینمایی «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی با نام «کرانه‌های سرنوشت» از روز چهارشنبه سی‌ام ماه مه / ۹ خرداد در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه به روی پرده سینما رفت.

این فیلم با بازی ترانه علیدوستی، بابک حمیدیان و رضا عطاران در سال ۱۳۹۳ به کارگردانی کاهانی در ایران تولید شد و با سانسور به روی پرده رفت. «استراحت مطلق» به دلیل آنچه «مشکلات ممیزی» خوانده شده بود از شرکت در جشنواره فیلم فجر همان سال باز ماند.

عبدالرضا کاهانی کارگردان «استراحت مطلق» در مصاحبه با مسعود سالاری، خبرنگار یورونیوز فارسی در پاریس درباره تفاوت‌های اکران فیلم در خارج از ایران گفت: «برای من و فیلمسازان دیگر هیچ چیز مانند تماشاگر هم زبان خودش نمی‌شود اما تفاوت‌ها هم زیاد است و بیشتر به تفاوت فرهنگ بر‌می‌گردد. این که اینجا (فرانسه) درگیر سانسور و توقیف نیست، می‌توانم به راحتی در سالن فیلم را به صورت کامل ببینم و با سازمان، وزارتخانه‌، نهاد با ارگانی که بگوید این قسمت فیلم را حذف و سانسور کن، درگیر نباشم.»

آقای کاهانی با اشاره به سانسور و محدودیت‌های فیلمسازی در ایران افزود: «این فیلم در ایران پخش شده اما با همان دعواهای همیشگی موفق شدم با سانسور مجوز نمایش را بگیرم.»

وی می‌افزاید: «از فیلم "هیچ" به بعد هیچ کدام از فیلم‌های من مجوز اکران خارج از کشور نداشت. یادم هست که در زمان آقای احمدی نژاد قانونی وضع شد که فیلم‌ها برای اکران خارج از کشور هم باید مجوز می‌گرفتند.»

این کارگردان که ساخت فیلم‌هایی نظیر «بیخود و بی‌جهت» و «اسب حیوان نجیبی است» و «هیچ» را در کارنامه دارد، پیش از ساخت «استراحت مطلق» به دلیل محدودیت‌های موجود، در فرانسه و تایلند فیلم ساخت و هم‌زمان به ساخت فیلم در ایران ادامه داد. وی در سال ۱۳۹۵ در ایران فیلمی با عنوان «ارادتمند: نازنین، بهاره و تینا» با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی تولید کرد، اما باز هم به دلیل مشکلات ممیزی موفق به دریافت مجوز نمایش برای آن نشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محمدحسین لطیفی از اعضای شورای پروانه نمایش در اولین مصاحبه خود پیرامون این فیلم گفته بود که این فیلم امکان اصلاح ندارد و بنابراین مجوز نمایش نخواهد گرفت. لطیفی مدعی شده بود نظر جمعی این شورا این است که «کل چیزی که در فیلم است یعنی سوژه فیلم از ابتدا تا پایان مشکل دارد» و همه اعضا بر این عقیده بوده‌اند که پروانه نمایش صادر نشود.

این کارگردان ۴۵ ساله، در حال حاضر مشغول ساخت فیلمی با موضع ایران در پاریس است. او در این باره می‌گوید:‌ «در حال حاضر درگیر فیلمی با نام "خارج از کشور" هستم که در مراحل پس از تولید است و در همین پاریس ساخته شده با موضوع ایرانی و قرار است که کمپانی "بلو برد" آن را در سال آینده اکران کند.»

عبدالرضا کاهانی اکران فیلم‌های خود در خارج از ایران را با وجود داشتن «احساس غربت» برای داشتن آرشیوی از نسخه‌های کامل آثار خود «بسیار مثبت» می‌داند. علاوه بر تمام آثار قبلی این فیلمساز قراراست فیلم جدید او نیز توسط کمپانی بلوبرد، کمپانی اسپانسر اکران «استراحت مطلق»، سال آینده در فرانسه به روی پرده سینماها برود.

«استراحت مطلق» داستان زن جوانی را روایت می‌کند که برای کار از دامغان به تهران می‌آید. او در تهران با همسر سابق خود برخورد می‌کند که مردی سخت‌گیر و پرخاشجو است. سمیرا با بازی ترانه علیدوستی با وجود مخالفت‌های او با شخصی به نام داوود با بازی رضا عطاران شریک کاری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افتتاح جشنواره کن با فیلم اصغر فرهادی

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

مسابقه کارکنان رستوران‌های پاریس برای حمل سریع سینی سفارش مشتری‌ها برگزار شد