راز هواپیمای ناپدید شده مالزی؛ سانحه یا خودکشی خلبان؟

هواپیمای MH370 مالزی
هواپیمای MH370 مالزی Copyright Laurent ERRERA /Flickr
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از کارشناسان که درباره سقوط هواپیمای مالزی ایرلاین تحقیق می‌کنند می‌گویند خلبان با هدف خودکشی هواپیما را به سمت سقوط هدایت کرده است

آگهی

نزدیک به چهار سال پس از ناپدید شدن هواپیمای مالزی ایرلاین، کارشناسان یک برنامه خبری تلویزیون استرالیا که درباره سانحه تحقیق می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که خلبان به عمد باعث سقوط هواپیما به اقیانوس هند شده است.

یافته‌های جدید این احتمال را قوت می‌بخشد که این یکی از بزرگترین رازهای هوایی دوران معاصر ممکن است نه صرفا سانحه‌ای فاجعه‌بار، که یک کشتار دسته‌جمعی برنامه‌ریزی شده باشد.

بوئینگ ۷۷۷ مالزی با شماره پرواز ام اچ ۳۷۰ با ۲۳۹ سرنشین، از جمله دو ایرانی، حدود چهار سال پیش در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد.

این گروه متخصصان صنعت هوایی بین‌المللی که در برنامه «۶۰ دقیقه» تلویزیون استرالیا حضور یافته‌اند می‌گویند ناپدید شدن هواپیمای مالزی یک عمل مجرمانه از سوی خلبان «ظاهرشاه» بوده است.

لری ونس، محقق کانادایی سوانح هوایی می‌گوید: «او داشت خودش را می‌کشت و متاسفانه هرکسی را هم که سوار بر هواپیما بود با خودش به کشتن داد. او این کار را به عمد کرد.»

یافته‌های جدید در برنامه خبری شصت دقیقه تلویزیون استرالیا به نمایش درآمده است

کارشناسان که مسیر حرکت هواپیما را بر صفحه رادار نظامی ردیابی و بازسازی کرده‌اند می‌گویند خلبان مرتب بین محدوده فضایی مابین مالزی و تایلند جا عوض می‌کرده است تا مانع شناسایی مسیر هواپیما توسط نیروی نظامی دو کشور شود.

مطابق یافته‌ها هواپیما در میانه‌ی راه مسیر خود را کج کرده است تا از روی جزیره پنانگ عبور کند. پنانگ زادگاه خلبان پرواز، ظاهرشاه، بوده است.

بیشتر بخوانید:

سیمون هاردی، کارشناس هوایی، در این برنامه می‌گوید که کسی تا لحظه آخر هواپیما را کنترل می‌کرده است. یافته‌های این متخصصان در تناقض با گزارش سازمان امنیت حمل‌و‌نقل استرالیا قرار می‌گیرد که پیش‌تر نتیجه‌گیری کرده بود به هنگام «شیرجه مرگ» کسی کنترل هواپیما را در دست نداشته است.

تنها سه تکه از قطعات این هواپیما، از جمله قطعه‌ای از بال آن در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی در سواحل شرقی اقیانوس هند یافته شد.

عملیات جستجو ماه ژانویه پس از ۱۰۴۶ روز جستجوی بی‌حاصل به حالت تعلیق درآمد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۰ سال پس از ناپدید شدن هواپیمای مالزی بستگان قربانیان در چین خواستار جستجوی دوباره شدند

آلمان درباره عمدی بودن نقص فنی هواپیمای آنگلا مرکل تحقیق می‌کند

اتحادیه اروپا از روسیه خواست مسئولیت سقوط هواپیمای مالزیایی را بپذیرد