بانک ملی از وادار کردن مشتریانش به نصب پیام‌رسان داخلی عقب نشست

بانک ملی از وادار کردن مشتریانش به نصب پیام‌رسان داخلی عقب نشست
Copyright BMI.ir / Bale app
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتشار عکسی از درون یک شعبه بانک ملی باعث بروز واکنش‌های تند در شبکه‌های اجتماعی شده است.

آگهی

انتشار تصویری از یک برگه صادره از دستگاه نوبت‌دهی در بانک ملی که ادامه ارائه خدمات را منوط به نصب یک پیام‌رسان داخلی ایران کرده است، با واکنش شبکه‌های اجتماعی و مقامات این بانک همراه شده است.

در این عکس که در توییتر منتشر شده، یک برگه نوبت‌دهی بانک ملی دیده می‌شود که روی آن نوشته شده است: «به زودی اخذ نوبت صرفا از طریق پیام‌رسان «بله» امکان‌پذیر خواهد بود. لطفا بله را در موبایل خود نصب نمایید.»

منبع:توییتر

یک مقام مسئول بانک ملی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با تکذیب اجباری بودن نصب پیام‌رسان بله گفت:«تنها یک شعبه در شهر یزد اقدام به نوآوری وچاپ قبض‌های نوبت دهی و الزام برای نصب اپلیکشین " بله" برای ارائه خدمات در آینده کرده است که ما نیز در حال پیگیری این مساله هستیم.»

پیام‌رسان «بله» یک محصول شرکت «داده‌ورزی سداد» است که با بانک ملی ایران همکاری مستقیم دارد.

نهادهای حکومتی ایران از سویی سعی می‌کنند شهروندان را به رها کردن پیام‌رسان تلگرام مجاب کرده و از سوی دیگر تلاش می‌کنند آنان را به استفاده از پیام‌رسان‌های ساخت داخل تشویق کنند. تلگرام هفته گذشته در ایران فیلتر شد**.**

بیشتر بخوانید:

عکس از رویترز
پیام‌رسان تلگرام با بیش از ۴۰ میلیون عضو محبوب‌ترین پیام‌رسان کاربران ایرانی استعکس از رویترز

در چارچوب سیاست‌های حمایتی از پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین، دولت ایران چند روز پیش اعلام کرد ۱۵ میلیارد تومان وام به سه شرکت پیام‌رسان داخلی اعطا کرده است. مصطفی رادمرد، مدیر پیام‌رسان بله، در فروردین ۹۷ در مصاحبه‌ای از این نحوه‌ کمک‌رسانی دولت انتقاد کرده بود و آن را موجب عدم اطمینان بیشتر کاربران به پیام‌رسان‌های بومی دانسته بود:« حاکمیت با مداخله مستقیم در این بازار سبب کاهش اعتماد عموم به این بازار و بازیگرانش شده‌اند... این مسئله ریسک سرمایه‌گذاری ما را بالا می‌برد چراکه باید برای اعتمادسازی تلاش بیشتری انجام دهیم.»

بیشترین علت عدم رغبت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی، احساس ناامنی از سرنوشت اطلاعات شخصی دانسته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

توییتر
سیاست تشویق به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی انتقادات پاره‌ای از کاربران ایرانی را برانگیخته استتوییتر

پیش از این در زمستان سال گذشته انتشار یک ویدئو درباره اپلیکیشن پیام‌رسان «بله» در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت.

در این فیلم یک شهروند ایرانی سطح دسترسی پیام‌رسان «بله» به اطلاعات کاربران را به دوربین نشان می‌داد. این تنظیمات پیش‌فرض، اجازه دسترسی نامحدود پیام‌رسان از دوربین، میکروفن و همین‌طور پیام‌های کوتاه گوشی را از کاربر می‌گرفت.

بانک ملی در آن زمان با صدور بیانیه‌ای هدف از پخش ویدئو را « تخریب و تشویش اذهان» خوانده بود.

یک عضو هیئت مدیره این بانک در نشستی خبری که در پی این ماجرا برگزار شد گفته بود:« فضای امنیتی پیام‌رسان بله را تضمین می‌کنیم.»

به دلیل وجود نگرانی‌های عمومی از امنیت اطلاعات شخصی کاربران در پیام‌رسان‌های بومی، اقبال به اینگونه پیام‌رسان‌ها در ایران محدود بوده است.

توییتر
واکنش‌ها به پیام‌رسان بله در شبکه‌های اجتماعیتوییتر

مطابق گزارشی که وبسایت خبرآنلاین در دی ۹۶ زمان منتشر کرده است، سه پیام رسان داخلی (سروش، آی گپ و بله) روی هم رفته نزدیک به دو میلیون بار دانلود شده‌اند. این رقم کمتر از ۵ درصد کاربران تلگرام را شامل می‌شود.

پاول دروف، مدیر تلگرام، در مصاحبه‌ای در همان زمان علام کرده بود که ۴۰ میلیون از کاربران این شبکه ساکن ایران هستند و بیش از نیم میلیون کانال به زبان فارسی در آن به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سارقان صندوق‌های امانت بانک ملی بازداشت شدند

سانسور تصویر دو ورزشکار زن در تلویزیون چین؛ آیا پای واقعه تیان‌آن‌من در میان است؟

جشنواره فیلم آنتالیا در ترکیه در پی جنجال بر سر «سانسور» یک اثر مستند لغو شد