شش دست دادن‌ تاریخی بین رهبران سیاسی دنیا

شش دست دادن‌ تاریخی بین رهبران سیاسی دنیا
Copyright  Reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دست دادن رهبران دو کره، امروز در صدر اخبار مهم دنیا قرار گرفت اما پیش از این، دیدار و دست دادن چه شخصیت‌های سیاسی خبرساز شده بود. یورونیوز شش دیدار را انتخاب کرده است.

آگهی

دیدار و دست دادن تاریخی سران کره شمالی و جنوبی امروز جمعه ۲۷ آوریل در منطقه غیرنظامی میان دو کره و در خاک کره جنوبی انجام شد. این اتفاق برای نخستین بار بعد از پایان جنگ شبه جزیره رخ داد. دست دادن این دو شخصیت سیاسی در صدر اخبار مهم دنیا قرار گرفت اما پیش از این، دیدار و دست دادن چه شخصیت‌های سیاسی خبرساز شده بود. یورونیوز شش دیدار را انتخاب کرده است.

یک: رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، ۱۹۸۵

REUTERS

در نخستین دیدار بین رونالد ریگان رئیس جمهوری آمریکا و میخائیل گورباچف رهبر شوروی این دو با یکدیگر دست دادند. این دیدار در تاریخ ۱۹ نوامبر ۱۹۸۵ در ژنو اتفاق افتاد و این دو درباره روابط بین‌المللی دیپلماتیک و مسابقه تسلیحاتی مذاکره کردند. این دیدار آغازی بر پایان جنگ سرد بود.

دو: آندرئاس پاپاندرئو و تورگوت اوزال

REUTERS

قبل از این ملاقات و دست دادن، روابط بین یونان و ترکیه خصومت آمیز بود و این دو کشور، چهار جنگ در دوران معاصر را پشت سر گذاشته بودند. آندرئاس پاپاندرئو نخست وزیر یونان و تورگوت اوزال همتای ترک او در دوم فوریه ۱۹۸۶ با هم ملاقات کردند تا این تنش‌ها کمتر شود.

سه: اسحاق رابین و یاسر عرفات، ۱۹۹۳

REUTERS

در سپتامبر سال ۱۹۹۳، دست دادن اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل و یاسر عرفات، رهبر فلسطینیان در محوطه مقابل کاخ سفید امیدهای زیادی را در جهان ایجاد کرد اما نتوانست صلح به همراه بیاورد. این ملاقات دور جدیدی از روند مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین را آغاز کرد و در پی آن عرفات در سال ۱۹۹۴ دولت خودمختار فلسطین را تشکیل داد اما سرنوشت اسحاق رابین بعد از این دست دادن تاریخی ترور شدن توسط یک یهودی دست راستی در سال ۱۹۹۵ تندرو بود.

چهار: نلسون ماندلا و فردریک ویلم کلرک، ۱۹۹۴

REUTERS

بعد از ۴۶ سال استقرار رژیم آپارتاید، نلسون ماندلا به‌عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست در آفریقای جنوبی انتخاب شد. کلرک، آخرین رئیس جمهور در دوران تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی بود. این دو شخصیت سیاسی در ۱۰ می ۱۹۹۴ دست‌های یکدیگر را فشردند و کلرک در نهایت به سمت معاون ماندلا در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ رسید.

پنج: ملکه الیزابت دوم و مارتین مک‌گینس، ۲۰۱۲

REUTERS

ملاقات و دست دادن ملکه الیزابت دوم و مارتین مک‌گینس، فرمانده‌ی پیشین ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ از جمله اتفاق‌های تاریخی بود. این حرکت نمادین نقطه عطفی در روابط دو کشور به شمار می‌رفت و توانست به چندین دهه مناقشه در ایرلند شمالی پایان دهد.

شش: رائول کاسترو و باراک اوباما، ۲۰۱۶

REUTERS

سال‌ها ایالات متحده آمریکا و کوبا با هم دشمن بودند. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مراسم تدفین نلسون ماندلا دست رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا را فشرد. این اقدام مقدمه‌ای برای دیدار رسمی اوباما از کوبا شد و دست‌دادن‌های مکرر بین این دو رهبر سابق جهان تکرار شد. این نخستین ملاقات و دست دادن در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۶ اتفاق افتاد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر کره‌شمالی: سلاح هسته‌ای به دردسرش نمی ارزد؛ توسعه اقتصادی مهم‌تر است

تمایل بریتانیا و ایرلند به حفظ منطقه بدون مرز

برای اولین بار از دختر کیم جونگ اون به عنوان «رهبر ارشد» نام برده شد