انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه یکسال پیش از موعد برگزار می‌شود

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه یکسال پیش از موعد برگزار می‌شود
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، اعلام کرد انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) برگزار خواهد شد.

آگهی

رجب طیب اردوغان اعلام کرد انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور یکسال پیش از موعد و در روز ۲۴ ژوئن (سوم تیر ماه) برگزار خواهد شد.

وی روز سه‌شنبه اعلام کرد این تصمیم از آن رو گرفته شده که این کشور نیازی فوری به ریاست‌جمهوری اجرایی دارد.

آقای اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت:«با اینکه دولت و مجلس با همبستگی کار می‌کنند،‌ در هر قدمی که بر می‌داریم با بیماریهای نظام پیشین روبرو می‌شویم.»

رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد‌ پس از گفتگو با «دولت باغچه‌لی»، رئیس حزب «حركت ملی» این کشور و نیز مشورت با اعضای حزب عدالت و توسعه به این نتیجه رسیده است.

آقای اردوغان درباره انگیزه این کار افزود: «این تصمیم با در نظر گرفتن شرایط خاص منطقه،‌ به‌ویژه جنگ و بحران سوریه و تحولات عراق گرفته شده است.»

رجب طیب اردوغان در دیدار با دولت باغچلی رئیس حزب حرکت ملی ترکیه

حزب کوچک و راستگرای «حرکت ملی» تنها حزبی بود که در انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه، با حزب عدالت و توسعه ائتلاف کرد و به این ترتیب این حزب را در کسب اکثریت کرسی‌های مجلس یاری کرد.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر مجلس ترکیه روز سه‌شنبه «وضعیت اضطراری» در این کشور را سه ماه دیگر تمدید کرد. ترکیه از زمان کودتای نافرجام در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ این «وضعیت اضطراری» را اعلام کرده بود.

این در حالی است که حزب جمهوریخواه خلق،‌ مهمترین حزب مخالف دولت در این کشور امروز خواستار پایان فوری وضعیت اضطراری در این کشور شد.

سخنگوی این این حزب گفت:‌ «وضعیت اضطراری باید فورا برداشته شود،‌ هیچ انتخاباتی نمی‌تواند زیر حاکمیت وضعیت اضطراری برگزار شود. کشور باید از همین امروز از حاکمیت وضعیت اضطراری خارج شود.»  

برخی از سرمایه گذاران اقتصادی در ترکیه عنوان کرده‌اند با توجه به این انتخابات زودرس حفظ رشد اقتصادی کشور برای دولت ترکیه دشوار خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ائتلاف چهار حزب مخالف اردوغان در آستانۀ انتخابات پارلمانی ترکیه

چرا ترکیه از حمله آمریکا و متحدینش به سوریه استقبال کرد؟