یک آزمایش اجتماعی: به عنوان یک سفیدپوست حاضرید پول بیشتری بپردازید؟

یک آزمایش اجتماعی: به عنوان یک سفیدپوست حاضرید پول بیشتری بپردازید؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«هنگام اجرای این آزمایش اجتماعی امیدوار بودم که آمارهای بدست آمده تبعیض نژادی مالی را نشان دهد.»

آگهی

تونده وی (Tunde Wey) یک آشپز نیجریایی-آمریکایی است که قصد دارد با ترکیب غذا و آزمایش‌های اجتماعی، توجه جامعه را به تبعیض‌های نژادی میزان درآمد و ثروت در ایالات متحده آمریکا جلب کند.

وی برای بررسی این مساله یک پروژه به نام SAARTJ را راه‌اندازی کرده است. نام این پروژه از سارا بارتمن (Saartjie Baartman)، زنی از قبیله خوی‌خویی (با نام قدیمی هوتنتوت) که در قرن ۱۹ میلادی بخاطر فرم خاص باسنش از آفریقای جنوبی به اروپا برده شد تا به عنوان یک پدیده انسانی متفاوت در معرض نمایش گذاشته شود، الهام گرفته شده است. رسم به نمایش گذاشتن افراد با ویژگی‌های متفاوت از قرن ۱۷ میلادی در غرب پدید آمد و به تدریج در قرن بیستم حذف شد.

تصویری از سارا بارتمن به نام «الهه عشق هوتنتوت» که به دست یک نقاش فرانسوی کشیده شده است

تونده وی این آزمایش را در ماه فوریه در ایالت نیواورلئان انجام داد. در این ایالت درآمد متوسط سیاه‌پوستان ۲۵،۸۰۶ دلار و درآمد متوسط سفیدپوستان ۶۴،۳۷۷ دلار است.

وی در گفتگو با یورونیوز گفت: «هنگام اجرای این آزمایش اجتماعی امیدوار بودم که آمارهای بدست آمده تبعیض نژادی مالی را نشان دهد.»

بیشتر بخوانید:

آزمایش نیواورلئان

نحوه اجرای این آزمایش بسیار ساده بود: آقای وی از مشتریانی که به غرفه غذای او آمدند خواست که نژادشان را مشخص کنند. اگر افراد خود را سیاه‌پوست می‌دانستند، او از آنها می‌خواست تا مبلغی که برای غذا در تبلیغات آمده بود یعنی ۱۲ دلار را بپردازند، اما اگر افراد خود را سفیدپوست می‌خواندند پس از توضیح در مورد تفاوت در میزان دستمزدها از آنان می‌خواست تا ۳۰ دلار برای وعده غذای خود بپردازند.

تونده وی در توضیح آزمایش گفت: «من به آنها یک انتخاب می‌دادم، من از آنها می‌پرسیدم اگر شما سفیدپوست هستید آیا مایلید حدود دو برابر برای این غذا بپردازید تا این تبعیض مالی را تایید کنید؟»

پس از کسر هزینه‌ها، سود این تفاوت به مشتریان سیاه‌پوستی تعلق می‌گرفت که مایل به دریافت تخفیف از غرفه بودند. در مجموع حدود ۱۰۰۰ دلار جمع‌آوری و میان ۶ نفری که درخواست تخفیف کرده بودند تقسیم شد.

نتایج آزمایش نیواورلئان

تقریبا ۸۰٪ از مشتریانی که خود را سفیدپوست می‌دانستند موافقت کردند که پول بیشتری بابت وعده غذایی خود پرداخت کنند. باقی افراد ضمن اعلام موافقت با ایده آزمایش گفتند که مقدار کافی پول همراه ندارند و یا از آقای وی تخفیف خواستند.

تونده وی گفت که مشتریان او موافق بودند که این تبعیض نژادی باید حذف شود. آنان معتقد بودند که نژادشان را خودشان انتخاب نکرده‌اند و مایلند که تغییراتی در جهت رفع تبعیض‌های نژادی صورت گیرد. آقای وی «توزیع مجدد منابع» را راهی برای مقابله با این تبعیض می‌داند.

او همچنین گفت: «من یک مشتری یهودی داشتم که ۳۰ دلار را پرداخت کرد، زیرا او تایید می‌کرد که به دلیل تاریخ تبعیض علیه یهودیان از امتیازات اقتصادی بیشتری نسبت به دیگر اقشار جامعه برخوردار است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آزمایش دیترویت

تونده وی قصد دارد از دوم تا پنجم ماه مه امسال ( ۱۲-۱۵ اردیبهشت) آزمایش دیگری انجام دهد که در آن هزینه هر غذا با توجه به مشخصات افراد تعیین می‌گردد.

در این آزمایش او با استفاده از پرسشنامه‌هایی شامل سوالاتی از جمله نژاد و جنسیت افراد قیمت یک وعده غذای آنها را تعیین می‌کند. در این آزمایش وی قصد دارد تا تبعیض‌های اقتصادی براساس نژاد و جنسیت را به نمایش بگذارد. جزییات این آزمایش همچنان محرمانه نگاه داشته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پژوهشی جدید: زنان در مراکز اورژانس در مقایسه با مردان «کمتر» در اولویت قرار می‌گیرند

سیاستمدار سوئدی که مسلمانان را «انسان‌های ناکامل» خوانده بود استعفا کرد

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟