بحران بی‌سابقه در آکادمی نوبل ادبیات؛ چهارمین عضو هم استعفا کرد

بحران بی‌سابقه در آکادمی نوبل ادبیات؛ چهارمین عضو هم استعفا کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سارا دانیوس دلیل این کناره‌گیری انتقادات صورت گرفته به نحوه برخورد آکادمی در موضوع اتهام سوء‌رفتار جنسی همسر یکی از اعضای کمیته نوبل ادبیات اعلام کرد.

آگهی

دبیر دائمی آکادمی نوبل روز پنجشنبه از مقام خود کناره‌گیری کرد. سارا دانیوس دلیل این کناره‌گیری انتقادات صورت گرفته به نحوه برخورد آکادمی در موضوع اتهام سوء‌رفتار جنسی همسر یکی از اعضای کمیته نوبل ادبیات اعلام کرد.

وی که از سال ۲۰۱۵ در این مقام فعالیت می‌کند در گفتگو با خبرنگاران گفت: «کنار رفتن من از پست دبیر دائمی، خواسته آکادمی بود و من نیز تصمیم خود را گرفتم.»

روز پنجشنبه اندکی پس از استعفای خانم دانیوس، آکادمی نوبل ادبیات از کناره‌گیری کاترینا فوستنسون خبر داد. همسر خانم فوستنسون متهم به آزار جنسی چندین نفر شده است.

طی چند روز گذشته نیز سه عضو دائم کمیته ادبیات آکادمی نوبل در اعتراض به نحوه برخورد این موسسه از مقام خود استعفا دادند. این سه نویسنده خواستار معرفی همکاران فرد متهم به آزار جنسی در آکادمی و اخراج آنان شده بودند.

کلاس اوسترگرن، کیل اسپمارك و پيتر اينگلوند در حالی کناره‌گیری از مقام خود را اعلام کرده‌اند که عضویت دائم کمیته داوران آکادمی به صورت مادام‌العمر است و افرادی که استعفا می‌دهند عملا تنها صندلی خود را ترک کرده و غیرفعال می‌شوند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سارا دانیوس ، دبیر دائمی آکادمی نوبل در حال ترک این آکادمی در استکهلم

بیشتر بخوانید:

بحران بی‌سابقه در این آکادمی سوئدی در هفته‌های اخیر نگرانی هایی را درباره از بین رفتن و خدشه دار شدن وجهه و شهرت آن ایجاد کرده است.

اتهامات سوء رفتار جنسی نوامبر سال گذشته علیه ژان کلود آرنو، همسر کاترینا فوستنسون از اعضای آکادمی نوبل ادبیات مطرح شد. در همان زمان نیز این نهاد از قطع روابط خود با این فرد خبر داده بود.

ژان کلود آرنو خود روابط نزدیک و نفوذ بسیاری در آکادمی نوبل داشته و از حامیان مالی تاسیس باشگاه فرهنگی در استکهلم بود. وی به آزار جنسی ۱۸ زن در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ متهم شده است.

با این وجود دادستانی ماه گذشته اعلام کرد که بخش‌های از تحقیقات این پرونده آزار جنسی به دلیل کمبود مدارک و شواهد متوقف شده است. به گزارش رویترز به نقل از وکیل آقای آرنو، وی بارها اتهامات مطرح شده علیه خود را تکذیب کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عضو جنجالی آکادمی ادبیات نوبل کناره‌گیری کرد

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند