محمد بن سلمان: عربستان در حمله احتمالی بر ضد بشار اسد مشارکت خواهد کرد

کنفرانس خبری مشترک رئیس جمهوری فرانسه با ولیعهد عربستان
کنفرانس خبری مشترک رئیس جمهوری فرانسه با ولیعهد عربستان
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماکرون در کنفرانس خبری مشترک با بن سلمان تاکید کرد که توافق هسته ای باید با محدود کردن فعالیت موشکی و توقف توسعه طلبی تهران تکمیل شود.

آگهی

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی می گوید کشورش در اقدام نظامی احتمالی بر ضد سوریه مشارکت خواهد کرد.

ولیعهد عربستان  که برای یک سفر رسمی در پاریس به سر می برد در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره احتمال همراهی کشورش با حملات هوایی به دمشق در واکنش به حملات شیمیایی دوما گفت: «اگر شرکای ما خواهان این همراهی باشند پاسخ ما مثبت است.»

فرانسه برای اقدام نظامی بر ضد دمشق تصمیم می گیرد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد کشورش طی روزهای آینده موضع رسمی خود در قبال حملات شیمیایی نسبت داده شده به رژیم بشار اسد را اعلام خواهد کرد.

آقای ماکرون در این خصوص تصریح کرد: «در صورتی که تصمیم به انجام حملات هوایی گرفته شود این حملات تنها زیرساخت ها و ظرفیت های شیمیایی ارتش سوریه را هدف قرار خواهد داد و به هیچ وجه بر ضد متحدان روسی و ایرانی این رژیم نخواهد بود.»

رئیس جمهوری فرانسه ادامه یادآور شد: «ما در این زمینه به تبادل اطلاعات فنی و راهبردی با شرکای خود به ویژه بریتانیا و آمریکا ادامه می دهیم و طی روزهای آینده تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد.»

این درحالیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز دوشنبه ضمن اشاره به احتمال اقدام نظامی بر ضد دمشق پس از حملات شیمیایی انجام شده با گازهای سمی در منطقه دوما، اعلام کرد تصمیم در این باره به زودی اعلام خواهد شد.

سفر سه روزه ولیعهد عربستان سعودی به فرانسه که پیش از این قرار بود بر دو محور فرهنگ و اقتصاد استوار باشد در نهایت به امضای هجده میلیارد دلار توافق همکاری میان میان دو کشور انجامید. دو طرف همچنین در جریان گفتگوهای انجام شده بر نزدیکی مواضع دو کشور در خصوص بسیاری از موضوعات دیپلماتیک تاکید کردند.

پاریس شریک استراتژیک ریاض در خاورمیانه

رئیس جمهوری فرانسه در این دیدار نشان داد درباره بسیاری از موضوعات دیپلماتیک و مشکلات حاکم بر منطقه خاورمیانه با طرف عربستانی مواضعی نزدیک دارد.

وی همچنین اعلام کرد در جریان گفتگوها مسائلی چون جنگ داخلی در سوریه، بحران یمن و «توسعه طلبی ایران» در منطقه خاورمیانه را با طرف سعودی مورد بحث و تبادل نظر قرار داده است.

امانوئل ماکرون در ادامه تصریح کرد کشورش تمایل دارد پس از یک دهه بار دیگر به شریک استراتژیک ریاض در منطقه خارمیانه تبدیل شود.

برجام و دیدگاه استراتژیک مشترک میان فرانسه و عربستان

رئیس جمهوری فرانسه با این حال یادآور شد برغم وجود یک دیدگاه استراتژیک هماهنگ میان دو کشور بر سر ثبات در خاورمیانه و ممانعت از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای و کشوری پرنفود در منطقه با ریاض در باره شیوه و راهکارهای لازم برای رسیدن به این هدف اختلاف نظر دارد.

امانوئل ماکرون همچنین ضمن تاکید بر اینکه توافقنامه هسته ای سال ۲۰۱۵ تنها گزینه ای است که امکان کنترل بر فعالیت های هسته ای ایران را فراهم می کند افزود: «این نظارت باید با ایجاد محدودیت بر سر فعالیت های موشکی و نیز متوقف کردن توسعه طلبی ایران تکمیل شود.»

ماکرون و بن سلمان در پایان گفتگوها و پاسخ به پرسش خبرنگاران در کنفرانس خبری برای صرف شامی مشترک به رفیق حریری، نخست وزیر لبنان پیوستند.

رفیق حریری پس از شرکت در کنفرانسی با موضوع کمک به اقتصاد لبنان که روز جمعه در پاریس برگزار شد در پایتخت فرانسه ماند و روز دوشنبه نیز با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و پادشاه مراکش دیدار و گفتگو کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: فرانسه تحت‌تاثیر ادعاهای ولیعهد جنگ‌افروز سعودی قرار نگیرد

با وجود وتوی روسیه، ترامپ و متحدانش برای حمله به سوریه آماده می‌شوند

رئیس جمهوری اوکراین وارد عربستان شد؛ گفتگوهای صلح زلنسکی و بن‌سلمان در ریاض