سارکوزی: احمق نبودم به کسی حمله کنم که به من پول داده بود

دیدار نیکولا سارکوزی و معمر قذافی در طرابلس، پایتخت لیبی؛ ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۷
دیدار نیکولا سارکوزی و معمر قذافی در طرابلس، پایتخت لیبی؛ ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۷
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیکولا سارکوزی با رد اتهامات گفت: «چگونه می‌توانید بگوئید که من در جهت منافع دولت لیبی عمل کرده‌ام؟ من بودم که مجوز حمله به دولت قذافی را از سازمان ملل گرفتم و بدون تعهد و تلاش سیاسی من احتمالا آن رژیم هنوز بر مسند قدرت بود.»

آگهی

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه که به‌ اتهام دریافت پول از معمر قذافی، رهبر سابق لیبی برای تامین مالی کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۷ احضار شده و مورد بازجویی پلیس قضایی قرار گرفته بود، چهارشنبه شب در دفاع از خود، ادعای خانواده قذافی را «افترا» و «تشویش اذهان» خواند.

سارکوزی که روز سه شنبه برای بازجویی احضار شده بود پس از ۲۴ ساعت بازداشت، درباره اتهام پشتیبانی مالی معمر قذافی، رهبر سابق لیبی از وی در انتخابات سال ۲۰۰۷ خطاب به مقامات قضائی فرانسه گفت: «بدون وجود هرگونه شواهد عینی و تنها به دلیل صحبت‌هایی که آقای قذافی کرده بود متهم شده‌ام.»

رئیس جمهوری پیشین فرانسه در نهایت به «دریافت رشوه» و «تامین مالی غیرقانونی کمپین انتخاباتی» و «تملیک اموال عمومی لیبی» تفهیم اتهام شد.

بیشتر بخوانید: انتشار مدارک غیرقابل انکار مبنی بر تامین منابع مالی کمپین سارکوزی از سوی معمر قذافی

نیکولا سارکوزی با رد این اتهامات گفت: «چگونه می‌توانید بگوئید که من در جهت منافع دولت لیبی (رژیم قذافی) عمل کرده‌ام؟ من بودم که مجوز حمله به قذافی را از سازمان ملل گرفتم و بدون تعهد و تلاش سیاسی من احتمالا آن رژیم هنوز بر مسند قدرت بود.»

آقای سارکوزی که دهم مارس سال ۲۰۱۱ جنگنده‌های فرانسه را برای حمله به دولت معمر قذافی به لیبی فرستاده بود می‌گوید که از انتخابات سال ۲۰۰۷ تا آن‌زمان هیچ گونه ادعای دریافت پولی مطرح نبود و «اظهارات قذافی و خانواده وی دقیقا از روز ۱۱ مارس ۲۰۱۱ آغاز شد.»

ماجرای مصاحبه یورونیوز با سیف‌الاسلام قذافی؛ آیا سارکوزی اشتباه می‌کند؟

رئیس جمهوری سابق فرانسه می‌گوید که بدون هیچگونه شواهد عینی و تنها بر اساس گفته‌های معمر قذافی، پسر، برادرزاده و پسرعموی وی و همچنین زیاد تقی‌الدین، تاجر فرانسوی-لیبیایی متهم شده است. وی درباره تقی‌الدین می‌افزاید که این تاجر «بارها و بارها از دولت لیبی پول دریافت کرده بود.»

آقای سارکوزی همچنین هرگونه ملاقات با زیاد تقی‌الدین بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ را رد کرده و می‌گوید که این فرد در تاریخ چهارم مارس ۲۰۱۱ با پسر قذافی (سیف‌الاسلام) دیدار کرده و روز پس از آن در «لوبورژه» فرانسه با مقدار زیادی پول نقد بازداشت شده بود.

زیاد تقی‌الدین در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود: «من از پسر قذافی پرسیدم که آیا آنچه در مصاحبه با یورونیوز درباره تامین مالی کمپین انتخاباتی سارکوزی گفته بود، صحت دارد یا نه».

نیکولا سارکوزی می‌گوید که آنچه آقای تقی الدین گفته غیرممکن است زیرا مصاحبه یورونیوز با سیف الاسلام ۱۲ روز پس از آن در شانزدهم مارس انجام شده بود.

سفر نیکلا سارکوزی به لیبی در سال ۲۰۰۷

در واقع مصاحبه‌ با سیف‌الاسلام شانزدهم مارس در سایت یورونیوز «منتشر» شده بود اما تاریخ انجام این مصاحبه پیش از این تاریخ بوده است. سیف‌الاسلام قذافی در آن مصاحبه گفته بود: «اول از همه سارکوزی باید پولی را که از لیبی برای تامین بودجه مبارزات انتخاباتی خود گرفته است پس بدهد. این ما بودیم که هزینه مبارزات انتخاباتی او را پرداخت کرده‌ایم. اطلاعات و اسناد آن موجود است و ما آمادگی داریم جزئیات آنرا افشا کنیم. اولین چیزی که ما از این دلقک می خواهیم بازگرداندن پول لیبی به مردم این کشور است. این پول به این منظور به نیکولا سارکوزی داده شده بود که در مواقع ضروری به کمک مردم لیبی بیاید، اما او ما را نسبت به خود ناامید کرد. تمام جزییات و اسناد انتقال این پول ثبت شده و به زودی این اسناد منتشر خواهند شد.»

بیشتر بخوانید:

سیف الاسلام قذافی روز گذشته، ۲۱ مارس ۲۰۱۷ نیز در مصاحبه با یورونیوز از بازجویی رییس جمهوری پیشین فرانسه به اتهام دریافت پول از رهبر مقتول لیبی برای تامین کارزار انتخاباتی، ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت: «به دادگستری فرانسه به خاطر بازجویی از نیکولا سارکوزی تبریک می‌گویم. گرچه که افسوس این اتفاق با تاخیر و هفت سال پس از جنگ لیبی روی می‌دهد. افسوس از این جهت که در سال ۲۰۱۱ در مصاحبه ای با یورونیوز در طرابلس دلایل کافی درباره این موضوع ارائه کردم. با این‌حال در آن زمان چه در فرانسه و یا در سطح بین‌المللی هیچ واکنش قضایی صورت نگرفت. خاطر نشان می کنم که اگر امروز دادگستری تصمیم گرفته این موضوع را پیگیری کند به دلیل وجود دلایلی است که کسانی مانند من ارائه کردند. تاکید می‌کنم که هنوز من دلایل محکمی علیه سارکوزی در دست دارم.»

سارکوزی خاطرنشان کرد که «رهبر ائتلاف بر علیه قذافی و نابود کننده رژیم وی» بوده است.

رئیس پیشین دولت فرانسه گفته است: «شما فکر می‌کنید که اگر من چیزی برای مخفی کردن داشتم آنقدر احمق و بیفکر بودم که به کسی حمله کنم که به من کمک مالی کرده بود؟ چرا باید چنین ریسکی کنم؟»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیگرد قانونی دو شرکت فرانسوی به اتهام فروش تجهیزات جاسوسی به لیبی و مصر و همدستی در شکنجه

رئیس جمهوری پیشین فرانسه به دلیل «همدستی با جنایتکاران» تحت پیگرد قرار گرفت

رئیس جمهوری پیشین فرانسه به اتهام فساد مالی محاکمه می شود