انتخابات ایتالیا؛ جنبش پنج ستاره بزرگترین حزب در پارلمان آینده خواهد بود

یکی از مراکز رای گیری انتخابات ایتالیا
یکی از مراکز رای گیری انتخابات ایتالیا Copyright رویترز
نگارش از Euronews با استفاده از  رویترز، خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هر چند به نظر می رسد جنبش پنج ستاره بزرگترین حزب در پارلمان آینده باشد اما ائتلاف احزاب راستگرا کرسی های بیشتری از این حزب خواهد داشت. در نهایت اما هیچ جناح و حزبی به تنهایی قادر به تشکیل دولت نخواهد بود.

آگهی

تخمین اولیه از نتیجه انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در ایتالیا از پیشتازی جنبش پنج ستاره حکایت دارد.

با این حال بنا به تخمین اولیه از ترکیب پارلمان آینده ایتالیا به نظر می رسد هیچ کدام از احزاب و جناحها به اکثریت لازم برای تشکیل دولت دست نیابند.

تخمین‌های اولیه از نتیجه انتخابات پارلمانی ایتالیا همزمان با پایان رای گیری در ساعت ۲۳ به وقت محلی اعلام شد. ائتلاف احزاب راستگرای ایتالیا از جنبش پنج ستاره کرسی های بیشتری خواهد داشت اما به نظر نمی رسد این ائتلاف اکثریت لازم برای تشکیل دولت آینده را در اختیار داشته باشد.

لوئیجی دی مایو، نامزد جنبش ۵ ستاره برای نخست وزیری آینده (رویترز)

این پیش‌بینی‌ها که بر اساس شمارش آراء انجام شده نشان می‌دهد که «جنبش ۵ ستاره»، ۱۰۲ الی ۱۲۲ کرسی را از آن خود خواهد کرد که این تعداد با ۱۵۸ کرسی برای در اختیار داشتن اکثریت فاصله زیادی دارد.

به گزارش شبکه «رای» در ایتالیا، جنبش پنج ستاره بین ۲۹.۵ تا ۳۲.۵ درصد آراء را به دست آورده است. در مقابل ائتلاف احزاب راستگرا بین ۳۳ تا ۳۶ درصد آراء را کسب کرده اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یکی از مقامات جنبش پنج ستاره ایتالیا در اولین واکنش رسمی این حزب به نتایج اولیه انتخابات تاکید کرد حزبش یکی از «رکن های» اصلی پارلمان آینده ایتالیا خواهد بود.

از سوی دیگر تخمین اولیه از نتایج نشان می دهد حزب راست افراطی «لیگا» که سیاستهای ضدمهاجرتی دارد از حزب «ایتالیا به پیش» به رهبری سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین، پیشی گرفته است. امری که می تواند به معنای رهبری این حزب راست افراطی در ائتلاف راستگرایان باشد.

ماتئو سالوینی، رهبر حزب «لیگا» ایتالیا در حال رای دادن در انتخابات پارلمانی

ائتلاف حاکم به رهبری حزب دموکرات ایتالیا تنها ۲۵ تا ۲۸ درصد آراء را به دست آورده است. رهبر این حزب در پارلمان ایتالیا تاکید کرده است در صورت تائید این نتایج حزبش با ترک قدرت به جمع مخالفان دولت آینده خواهد پیوست.

بیشتر بخوانید:

شبکه «رای» ایتالیا در پیش بینی خود از ترکیب پارلمان آینده این کشور تخمین زده است ائتلاف راستگرایان بین ۲۴۸ تا ۲۶۸ کرسی پارلمان آینده را در اختیار خواهد داشت که شامل ۱۲۲ تا۱۳۲ کرسی برای حزب راست افراطی «لیگا» و ۹۴ تا ۱۰۴ کرسی برای حزب «ایتالیا به پیش» به رهبری سیلویو برلوسکونی خواهد بود. این شبکه تعداد کرسی های ائتلاف چپ-میانه را ۱۰۷ تا ۱۲۷ تخمین زده است.

سیلویو برلوسکونی رهبر حزب «به پیش ایتالیا» و نخست وزیر پیشین در محل اخذ رای (رویترز)

در حالی که رهبر دولت آینده ایتالیا برای کسب رای اعتماد به ۳۱۶ کرسی نیاز دارد، به نظر می‌رسد که هیچ‌یک از احزاب و ائتلاف‌های راه‌یافته به پارلمان این کشور اکثریت کرسی‌ها را کسب نخواهند کرد و راه طولانی برای ائتلاف و تشکیل دولت پیش‌روی خود دارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احزاب ساختارستیز در ایتالیا برای تشکیل دولت به توافق رسیدند

خیز دوباره برلوسکنی برای کسب مقام نخست‌وزیری ایتالیا؟

پنج نکته کلیدی درباره نتایج انتخابات پارلمان ایتالیا