معلم تُرک یک سال و نیم پس از مرگ، حکم بازگشت به کار گرفت

معلم تُرک یک سال و نیم پس از مرگ، حکم بازگشت به کار گرفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گوخان عاشیق‌اوغلو یکی از ده‌ها هزار کارمندی بود که گرفتار پاکسازی دولتی پس از کودتا شد

آگهی

گوخان عاشیق‌اوغلو، معلمی است که پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ ترکیه به زندان افتاد. وی به خیانت به میهن متهم شد و به گفته یک سازمان مدافع حقوق بشر، زیر شکنجه جان باخت. حالا دولت ترکیه وی را بی‌گناه تشخیص داده است.

«مرکز آزادی استکهلم» با انتشار گزارشی اعلام کرد آقای عاشیق‌اوغلو که در زمان مرگ تنها ۴۲ سال داشت، در همان هفته پس از کودتا و به اتهام عضویت در «شبکه گولن» بازداشت شد. وی کمتر از دو هفته بعد در زندان پلیس جان خود را از دست داد. به گفته این سازمان، مقام‌های ترکیه، حتی اجاز برگزاری مراسم تشییع جنازه را هم به اقوام این «معلم خائن» ندادند و تصمیم داشتند وی را در «گورستان خیانتکاران» استانبول دفن کنند.

با این حال خانواده گوخان مانع از تدفین دولتی او شدند و جسد عزیزشان را برای خاکسپاری به زادگاهش منتقل کردند. با تمام این احوال، این پایان ماجرا نبود؛ امام جماعت روستا با حکم دولت ترکیه در مراسم حاضر نشد و بر جنازه «آقا معلم» نماز نخواند.

یک سال و نیم پس از خاکسپاری، خانواده گوخان عاشیق متوجه شدند که «دادگستری» ترکیه وی را از اتهامات تبرئه و حتی در شغل سابقش در وزارت آموزش، ابقاء کرده است. «عدالت و توسعه»، حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان، با ارسال نامه‌ای به همسر آقای عاشیق از خانواده وی، عذرخواهی کرده است.

stockholmcf.org
نامه بازگشت به کار گوخان عاشیق‌اوغلوstockholmcf.org

مرکز آزادی استکهلم می‌گوید مرگ گوخان‌عاشیق‌اوغلو یکی از ۱۰۷ مورد از قتل‌ها و خودکشی‌های مشکوک در جریان تصفیه‌های پس از کودتا است. بنا بر گزارش‌ها از ژوئیه ۲۰۱۶ تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار قاضی، معلم، مامور پلیس و کارمند از مقام خود معلق یا اخراج شده اند.

رجب طیب اردوغان، پس از کودتای نافرجام قدرت خود را افزایش داده است. وی دیگر رئیس جمهور کشوری است که با نظام پارلمانی اداره نمی‌شود. آقای اردوغان علاوه بر سرکوب مخالفان در داخل، عملیات گسترده‌ای را در شمال سوریه و برای جلوگیری از به قدرت رسیدن کردها اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ترکیه؛ با ارتکاب چه اعمالی ممکن است سر از زندان در بیاورید؟
شش روزنامه نگار در ترکیه به حبس ابد محکوم شدند
ماجرای فرار تحسین از ترکیه: «به دخترم گفته بودم فقط یک بازی است»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صالح مسلم: شهروند ترکیه نیستم و به آنجا نمی‌روم

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد