نامه سرگشاده به روحانی: از واقعه هولناک فوت دکتر سید‌امامی ابهام زدایی کنید

 نامه سرگشاده به روحانی: از واقعه هولناک فوت دکتر سید‌امامی ابهام زدایی کنید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۲۰۴۸ تن از دانشگاهیان و فعالان مدنی و محیط زیستی: «یک گروه تحقیق مسئول و متعهد برای ابهام زدایی از واقعه هولناک فوت دکتر سید‌امامی در زندان» تشکیل دهید.

آگهی

۲۰۴۸ نفر از دانشگاهیان و فعالان مدنی و محیط زیستی روز شنبه در نامه ای سرگشاده به حسن روحانی رئیس جمهوری از وی خواستند که بر اساس اختیارات قانونی اش «یک گروه تحقیق مسئول و متعهد برای ابهام زدایی از واقعه هولناک فوت دکتر سید‌امامی در زندان» تشکیل دهد.

امضا کنندگان نامه نوشته اند: «انتظار داریم در این گزارش، ابعاد حقوقی دلایل بازداشت دکتر سیدامامی، اوضاع و احوال ایشان در زندان، میزان رعایت مقررات زندان‌ها در مورد ایشان در طول دوره بازداشت، علت یا علل فوت، اقدامات امدادی و هر موضوع مرتبط دیگری روشن شود. بی‌شک ابهام‌زدایی از این واقعه‌ی تلخ، متضمن منافع ملت و مصالح نظام خواهد بود و موجب خواهد شد زمینه‌های بروز حوادث تلخ مشابه شناسایی شود و ان‌شاء‌الله از بین برود و از این پس دیگر ملت بزرگ ایران شاهد چنین رویدادهایی برای هیچ‌یک از آحاد ملت نباشد.»

**بیشتر بخوانید: **

در این نامه که افراد شناخته شده ای چون هادی خانیکی، محمد ستاری فرد، هاشم آغاجری، محمد درویش و بسیاری دیگر آنرا امضا کرده اند، اتهام جاسوسی به سید‌امامی را «اتهام عجیب جاسوسی در امور زیست محیطی» ارزیابی کرده اند و پرسیده اند: «چرا و چگونه کسی که در سن ۶۴ سالگی «زنده» روانه زندان می‌شود، بعد از حدود دو هفته در زندان جان سپرده و جسد او از زندان خارج می‌شود؟ خانواده، دوستان، دانشجویان و همکاران او چگونه با این خبر هولناک و مبهم باید روبرو شوند؟ مسئولیت محافظت از جان یک زندانی در زندان برعهده کیست؟»

امضا کنندگان نامه همچنین نوشته اند: «مایل نیستیم در مورد اسباب مرگ دکتر کاووس امامی پیش داوری کنیم، اما با توجه حوادث مشابه قبلی و به دلیل ارتباط وثیق این حادثه با حقوق انسانی زندانیان، براین باوریم که می‌بایست بصورت مدلل و مستند، جزئیات مربوط به مرگ وی روشن شده و از آن ابهام‌زدایی شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روحانی یک هیات ۴ نفره را مامور بررسی حوادث بازداشتگاه‌ها کرد

ایران چهار نفر را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» اعدام کرد

ایران ۴ نفر را به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام کرد