اداره دیانت ترکیه: تنها شیاطین با دست چپ غذا می‌خورند

اداره دیانت ترکیه: تنها شیاطین با دست چپ غذا می‌خورند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان دینی اداره دیانت در پاسخ به سوالی درباره خوردن و آشامیدن با دست چپ می‌گویند: «پیامبر نسبت به این موضوع که شیاطین با دست چپ غذا می‌خورند هشدار می‌داد و به کودکان توصیه می کرد که هنگام غذا خوردن و آشامیدن از دست راست استفاده کنند.»

آگهی

اداره امور مذهبی ترکیه (دیانت) طی یک «فتوا» در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که مسلمانان باید با دست راست غذا بخورند، زیرا «شیاطین با دست چپ خود غذا می‌خورند.»

این وب‌سایت در پاسخ به استفتائی در مورد عادات غذایی گفته است: «بر اساس عادات عمومی خوردن و آشامیدن در اسلام باید گفت که پیامبر اسلام، غذا خوردن با دست چپ را خوشایند نمی‌دانست.»

کاربر شبکه اجتماعی: دیانت می‌گوید که تنها شیاطین با دست چپ غذا می‌خورند. هدف قرار گرفتن برای افکار چپ کافی نبود حالا باید برای چپ دست بودن مورد تبعیض قرار گرفت؟

وب‌سایت اداره دیانت طی این فتوا افزود: «پیامبر نسبت به این موضوع که شیاطین با دست چپ غذا می‌خورند هشدار می‌داد و به کودکان توصیه می‌کرد که هنگام غذا خوردن و آشامیدن از دست راست استفاده کنند.»

این اداره برای افراد دارای معلولیت استثنا قائل شده و می‌گوید که این افراد می‌توانند در صورت لزوم از دست چپ خود استفاده کنند.

کمیته‌ای از کارشناسان مذهبی در اداره امور مذهبی ترکیه با نام دیانت، در پاسخ به سوالات مردم، فتوا صادر می‌کنند. در برخی موارد حواشی فراوانی حول این فتواها ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

باورهای مذهبی و خرافات در مورد چپ دست بودن در ایران

نیم قرن پیش در ایران نیز علاوه بر باورهای مذهبی درباره افراد چپ دست، خرافاتی نیز وجود داشت. در مکتب‌خانه‌ها و مدارس این امر را عیب محسوب کرده و کودکان چپ دست را وادار به نوشتن و غذا خوردن با دست راست می‌کردند.

با وجود اینکه امروزه این دیدگاه‌های خرافی نسبت به افرادی که از دست چپ خود استفاده می‌کنند وجود ندارد، اما در برخی موارد باورها و روایات مذهبی تغییر چندانی نکرده است.

A post shared by SHAHIN (@shahin.felakat) on

یک وبسایت پاسخ به سوالات دینی با نام اسلام کوئست در پاسخ به این سوال که چرا خوردن و آشامیدن با دست چپ «توصیه» نمی‌شود، به روایتی از پیامبر اسلام استناد می‌کند که «خوردن با دست چپ، از نافرهیختگى است.» و «هر کس با دست چپ بخورد، شیطان نیز همراه با او می‌خورد و هر کس با دست چپ بنوشد، شیطان نیز همراه با او می‌نوشد.»

اما وب‌سایت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در ایران در مقاله‌ای، چپ دست بودن را امری ژنتیکی می‌داند و اضافه می‌کند که کراهت استفاده از دست چپ در خوردن غذا در روایات بیان شده به دلیل عرف آن زمان بوده و اکنون توجیهی ندارد. این وب‌سایت می‌افزاید: «چون در زمان‌های سابق مردم بدون ابزار امروزی و صرفا با انگشتان خود غذا می خوردند و از طرفی هنگام دستشویی به طور معمول با دست چپ طهارت انجام می شود، بگوییم این یکی از دلایل کراهت استفاده از دست چپ در روایات است.»

با وجود اینکه بیش از ۲۰ درصد جمعیت ایران «چپ دست» هستند اما این افراد در زندگی روزمره در جامعه به‌ این دلیل که امکانات و ابزار معمولا برای افراد راست دست طراحی شده است با مشکلاتی روبرو هستند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسلام‌گرایان ترکیه با پوسترهای تبلیغاتی زنان برهنه چه می‌کنند؟

ترکیه: بیت‌کوین با معیارهای اسلام منطبق نیست

اردوغان: سبک زندگی هیچکس در ترکیه در معرض تهدید سیستماتیک نیست