نماینده تهران از مرگ یکی از بازداشت‌شدگان در زندان خبرداد

EvinHouseofDetention
EvinHouseofDetention Copyright  Ehsan Iran
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از سایتهای خبری شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را بیش از ۲۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. گفته می‌شود دست‌کم ۹۰ نفر از بازداشت‌شدگان دانشجو هستند.

آگهی

طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که علت فوت سینا قنبری، جوان ۲۲ ساله‌ای که در پی اعتراضات ۱۰ روز گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است «خودکشی» بوده است.

خانم سیاوشی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «این موضوع را از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی پیگیری کردم که اعلام شد این فرد جوان ۲۲ ساله دیپلمه‌ای بود که توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شده‌ است. طبق اطلاعی که به من داده شده، این فرد در زندان خودکشی کرده است.»

نماینده تهران در ادامه می‌افزاید: «این موضوع را به دفتر آقای لاریجانی هم اطلاع دادم. در چند روز اخیر در پیگیری‌های متعدد با قوه‌قضاییه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خواستار این بودیم که نظارت کامل و دقیقی بر جوانانی که در این ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند، داشته باشند و اگر این افراد در تخریب اموال نقشی نداشتند، آزاد شوند.»

به گفتۀ خانم سیاوشی، نمایندگان تهران تاکنون برای ملاقات با بازداشت‌شدگان درخواستی ارائه نداده‌اند.

روز یکشنبه «کمیته پیگیری بازداشت‌های اعتراضات دی ماه سال ۹۶» که در فضای مجازی تشکیل شده است به نقل از شماری از زندانیان آزاد شده از اوین خبر داد که سینا قنبری که برای چند روز در بند قرنطینه زندان اوین نگه داشته شده بود، به دلایل نامعلومی جان باخته است.

بیشتر بخوانید: اعتراضات در شهرهای ایران: بازداشت‌ها و واکنش‌ها

در پی اعتراضاتی که از پنجشنبه ۷ دی از شهر مشهد آغاز شد و به‌تدریج به بسیاری از شهرهای ایران گسترش یافت، دست کم ۲۱ نفر کشته و ۱۰۰۰ نفر بازداشت شدند. 

برخی از سایتهای خبری شمار بازداشت‌شدگان را بیش از ۲۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود دست‌کم ۹۰ نفر از بازداشت‌شدگان دانشجو هستند.
مقامات رسمی ایران تا کنون هیچ اطلاعات رسمی از شمار بازداشتی‌های اعتراضات اخیر منتشر نکرده‌اند. 

انتشار خبر بازداشتهای گسترده اعتراضات بسیاری را در داخل این کشور به همراه داشت؛ از جمله ۳۰ شورای صنفی دانشگاههای ایران و همچنین ۳۷ تشکل دانشجویی در نامه‌هایی جداگانه به وزیر علوم و تحقیقات ایران، خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و آزادی بی‌قید و شرط آنها شدند.

هفتۀ گذشته عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از آزاد شدن ۷۰ نفر از بازداشت‌شدگان خبر داد.

بیشتر بخوانید: روحانی: مردم باید احساس کنند در رسانه‌ها می‌توانند حرف‌هایشان را بیان کنند

پیش از این ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران خواستار پیگیری جدی سرنوشت بازداشت‌شدگان شده و گفته بود: «در یکی دو هفته اخیر شاهد بروز اعتراضاتی بودیم که در طی آن حوادث تلخی نیز اتفاق افتاد و تعداد زیادی از شهروندان تهرانی از جمله دانشجویان دستگیر و زندانی شدند. بدیهی است با خاطره تلخی که مردم، والدین و بستگان این عزیزان از کهریزک و سرنوشت روح الامینی‌ها دارند، بسیار نگرانند. نگرانند که مبادا یک قاضی دیگر، یک نیروی خودسر دیگر و یا یک هم سلولی اراذل و اوباش اشتباه کند و خدای ناکرده اتفاقی غیر قابل بازگشت حادث شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفت سال زندان برای دانشجوی دختر ۲۱ ساله ایرانی

ایران: روند گفت‌وگوها با اروپا می‌تواند در آینده به تبادل زندانیان منجر شود

حکم شقایق دهقان به دلیل حضور بدون حجاب اجباری در یک مراسم عمومی صادر شد