ششمین روز ناآرامی‌ها در ایران؛ جو امنیتی در تهران، ادامه تجمعات اعتراضی در شهرستان‌ها

Iran protests Toyserkan 2 january
Iran protests Toyserkan 2 january Copyright social networks
Copyright social networks
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از اولین روز درگیری‌ها تاکنون دست‌کم ۲۱ نفر در شهرهای مختلف ایران جان باخته‌اند. مقام‌های سپاه پاسداران و قوه قضاییه می‌گویند با مخالفان برخورد سختی می‌شود.

آگهی

اعتراضات و ناآرامی‌های ایران در ششمین روز متوالی در برخی شهرها ادامه داشت.
بنا بر اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایران، در حالی که خیابان‌های مرکزی تهران نسبت به شب‌های گذشته آرام‌تر بودند، در برخی شهرستان‌ها برخوردهای خشونت‌بار میان معترضان و نیروهای پلیس روی داده است.

گزارش های تایید نشده از تجمع معترضان در سه راه جمهوری و میدان انقلاب در تهران، همچنین در شيراز، همدان، مسجد سلیمان، تبریز، رشت، اهواز، اسلامشهر، گوهردشت، کرمانشاه وقهدریجان خبر می‌داد.

همزمان با نخستین روز کاری در سال جدید میلادی، واکنش‌های بین‌المللی به حوادث ایران روز سه‌شنبه دوچندان شد. پس از اعلام تعویق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران، امانوئل مکرون با حسن روحانی تلفنی گفتگو کرد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و سخنگوی کاخ سفید رویکرد دولت ایران در رویارویی با معترضان را محکوم کردند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم از جان باختن شماری از شهروندان در جریان اعتراضات در ایران، ابراز تاسف کرد.

خبرگزاری‌های نزدیک به جمهوری اسلامی تایید کرده‌اند که از اولین روز درگیری‌ها تاکنون دست‌کم ۲۱ نفر در شهرهای مختلف ایران جان باخته‌اند.

بیشتر بخوانید: پنجمین روز ناآرامی‌‌ها در ایران؛ درگیری‌های خشونت‌بار میان معترضان و پلیس


دستگیری قاتل شهروندان دورود

وزارت اطلاعات ایران روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «فردی که در ناآرامی‌های اخیر شهرستان درود با همدستی متهمین دیگری اقدام به تخریب اموال عمومی کرده و با سرقت خودروی آتش نشانی موجب قتل و جرح شهروندان بی‌گناه شده و سپس متواری و در توابع تهران مخفی گردیده بود» را دستگیر کرده است.
در این بیانیه آمده است: «نامبرده دارای سوابق متعدد کیفری از جمله شرارت، سرقت، مزاحمت و تعرض به نوامیس مردم می‌باشد.»

بیشتر بخوانید: اعتراضات شبانه در شهرهای ایران؛ دولت به معترضان هشدار داد


واکنش دیده‌بان حقوق بشر به اعتراضات ایران

این نهاد روز سه شنبه اعلام کرد: «مقامات ایران باید از استفاده از زور بیش از حد خودداری کنند، دربارۀ مرگ‌های روی داده در جریان این اعتراضات در سراسر ایران به تحقیق بپردازند و محدودیتهای اعمال شده در زمینه دسترسی به اینترنت را حذف کنند.»


واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به سخنان نیکی هیلی دربارۀ اعتراضات ایران

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به سخنرانی نیکی هلی، سفیر آمریکا در این سازمان و درخواست او برای تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت، این رفتار خانم هیلی را "اشک تمساحی تهوع آور" خواند و اعلام کرد که سخنان مداخله جویانه نماینده آمریکا و سایر مقامات آمریکایی در حمایت از خشونت و اغتشاش را به شدت محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «مداخلات آمریکا در ایران از کودتای ۲۸ مرداد تا کنون کارنامه‌ای خونین و ننگین بوده است. تهدیدات و یاوه گویی‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل حمایت از خشونت طلبی و آتش افروزی در ایران محسوب می شود.»


دبیر کل سازمان ملل خواستار احترام به حقوق بشر در ایران شد

آنتونیو گوترش ضمن ابراز تاسف از مرگ شماری از شهروندان ایران در جریان اعتراضات چند روز گذشته، خواستار آن شد که به حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز و ابراز عقیده در این کشور احترام گذاشته شود.

فرحان عزیز حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در جریان نشست خبری این سازمان اعلام کرد: «دبیر کل اخبار مربوط به برگزاری تظاهرات در چندین شهر ایران را با دقت پیگیری می‌کند». او افزود: «ما امیدواریم که در آینده از خشونتها جلوگیری شود».


درخواست حسن روحانی از امانوئل ماکرون برای مقابله با گروه مجاهدین در فرانسه

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه با همتای فرانسوی خود بصورت تلفنی گفتگو کرد. او در جریان این گفتگو ابراز امیدواری کرد که در سال جدید میلادی روابط دوستانۀ ایران و فرانسه تحکیم شود.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آقای روحانی همچنین با انتقاد از اینکه یک گروهک تروریستی که در پاریس پایگاه داشته است علیه ملت ایران فعالیت کرده و مردم را تحریک و ترغیب به خشونت در ایران می‌کند، گفت: «از دولت فرانسه انتظار داریم تا در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت، به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند.»

آقای روحانی افزود: «ترویج خشونت به هیچ عنوان ارتباطی با آزادی‌های مشروع، نقد و بیان مطالبات ندارد و هیچ کشوری در خصوص امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند.»

امانوئل مکرون نیز اعلام کرد که فرانسه هرگز منطقی که ایران را محور شرارت در منطقه قلمداد می‌کند قبول ندارد و آن را باعث افزایش تنش‌های منطقه‌ای می داند.

آقای مکرون با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نقشی که سپاه قدس در نابودی داعش داشته را انکار نمیکنیم و قدردان این حضور هستیم، بر ادامه گفتگوها و رایزنی‌ها برای تدوین نقشه راه در مسیر توسعه ثبات منطقه و کمک به حل بحران انسانی در یمن تاکید کرد.

رییس جمهور فرانسه خاطرنشان کرد: ما هرگز از گروه‌های تروریستی حمایت نکرده و اجازه اقدام علیه دیگر کشورها را ازفرانسه نخواهیم داد.

آگهی

پیام توییتری محمد جواد ظریف

وزیر خارجه ایران عصر سه‌شنبه در پیام توییتری جدیدی نوشت: «امنیت و ثبات ایران وابسته به مردم آن است، یعنی کسانی که (بر خلاف مردم کشورهایی که دوستان ترامپ در منطقه محسوب می‌شوند) حق رای دادن و اعتراض دارند. از این حقوق که به سختی به دست آمده‌اند محافظت خواهد شد و به نفوذی‌ها اجازه داده نخواهد شد که از طریق خشونت و تخریب، آنها را تضعیف کنند.»

بیشتر بخوانید: واکنش‌ مقام‌های سیاسی و نظامی ایران به اعتراضات سراسری

نیکی هیلی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان ملل شد

سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در نیویورک و شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو شد تا موضوع تحولات ایران و اعتراضات در این کشور به بحث گذاشته شود.

بیشتر بخوانید: دیپلماسی توییتری ترامپ چه تاثیری بر اعتراضات در ایران دارد؟


معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری تهران: ۴۵۰ نفر در ۳ روز گذشته بازداشت شدند

علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری تهران اعلام کرد که روز شنبه حدود ۲۰۰ نفر، روز یکشنبه ۱۵۰ نفر و روز گذشته حدود ۱۰۰ نفر در تهران بازداشت شده‌اند.

آگهی

بنا بر گزارش ایلنا او دربارۀ وضعیت شهر تهران گفت که روز شنبه به نسبت روزهای قبل، هم پراکندگی درگیری‌ها کمتر بود و هم از حجم تعداد افرادی که در صحنه حضور داشتند، کاسته شده بود. همچنین ساعاتی که عبور و مرور وسایل نقلیه در شهر مختل شده و با کندی روبرو شده بود، کاهش پیدا کرده بود.

او همچنین تاکید کرد که درخواستی از قرارگاه ثارالله سپاه برای تامین امنیت تهران نشده است.


دستگیری ۴۰ نفر در اردبیل

بنا بر گزارش خبرگزاری تسنیم، ناصر عتباتی دادستان انقلاب اردبیل اعلام کرده است که حدود ۴۰ نفر در تجمع‌های استان اردبیل دستگیر شده‌اند و سه نفر از آنها عضو گروههای ضدانقلاب بودند.


دومین بیانیه فرح پهلوی

فرح پهلوی، ملکه پیشین ایران در دومین بیانیه‌ای که در واکنش به اعتراضات ایران منتشر کرد از جان باختن ایرانیان و همچنین کشته و زخمی شدن آنها ابراز تاسف کرد. او افزود «آیا درخواست مردمی رنجیده برای زندگی بهتر در مملکتی غنی، در خور چنین واکنشی از طرف گردانندگان آن است.»

او در اولین بیانیه به انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی ایران پرداخته بود.

آگهی

برگزاری تجمعات ایرانیان خارج از کشور در حمایت از اعتراضات داخلی

از روز شنبه ۳۰ دسامبر تا کنون گروههای متعددی از ایرانیان مقیم خارج از کشور، در شهرهای مختلفی از جمله پاریس، برلین، هامبورگ، رم، لندن، واشنگتن و آمستردادم با تشکیل تجمع و سردادن شعارهایی علیه حکومت ایران، حمایت خود را از اعتراضات اخیر اعلام کرده‌اند.

عذرخواهی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل ایجاد محدودیت در استفاده از اینترنت

در پی ناآرامی‌های چند روز گذشته در ایران و فیلتر شدن برخی از شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام، وزیر ارتباطات ایران از صاحبان کسب و کاری که فعالیتشان وابسته به این شبکه‌ها است، عذرخواهی کرد.

بنا بر گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی روز سه‌شنبه اعلام کرد: «یکی از جهت‌گیری‌های دولت برای حل معضل بیکاری، توسعه کسب‌وکارهای نوپا و تقویت فضای مجازی بوده و خواهد بود. وظیفه دارم از صدها هزار هموطن عزیزی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده‌اند عذرخواهی کنم. با بازگشت آرامش، در حال مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ها هستیم.»


هشدار رئیس دادگاه انقلاب تهران

بنا بر اعلام خبرگزاری صدا و سیما، موسی غضنفرآبادی هشدار داده است که کسانی که از روزهای سوم به بعد اعتراضات دستگیر شوند، جرم و مجازاتشان سنگین خواهد بود و اتهام افراد دستگیرشده ممکن است محاربه یا اقدام علیه امنیت ملی، تخریب اموال عمومی، تخریب اموال اشخاص، ضرب و شتم و غیره باشد.


بیانیه مجمع روحانیون مبارز

محمع روحانیون مبارزه، دوشنبه شب به ریاست محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران تشکیل جلسه داد و پس از این نشست نسبت به وقایع اخیر واکنش نشان داد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

آگهی

بدون شک مردم ایران با مشکلات و دشواری هایی در زمینه های معیشتی ، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبرو هستند، و حق دارند مطالبات خود را ازطریق قانونی و اعتراضات مدنی اظهار و حتی فریاد کنند و وظیفه مسئولان امر خصوصاً قوای سه گانه است که صدای ملت را بشنوند و زمینه حل مشکلات و تأمین مطالبات به حق آنان را فراهم کنند و در تعامل و ارتباط منطقی و مستمر با مردم و نهادهای مدنی و فعالان سیاسی راه های اداره بهتر کشور و جلب مشارکت عمومی را بدست آورده و به مرحله اجرا گذارند.

حوادث تلخ روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور نشان داد که عناصر فرصت طلب و عوامل آشوبگر با سوءاستفاده از اجتماعات و اعتراضات آرام مردمی با ایجاد آشوب، ناامنی، تخریب اموال عمومی، اهانت به مقدسات دینی و ملی، و حتی قتل انسان های بیگناه، اهداف پلید دشمنان را دنبال می کنند.

در حقیقت با اینگونه اقدامات در مسیر ابراز و تحقق مطالبات واقعی مردم انحراف ایجاد کرده و موجب زیان مضاعف بر کشور و جامعه می گردند و لذا هوشیاری و مراقبت عموم ملت شریف ایران و تمامی دلسوزان و علاقمندان به پیشرفت، امنیت و آرامش کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر برای گذر از این دشواری هاست.

بلافاصله پس از بروز اولین تجمعات و اعتراضات مردمی دشمنان قسم خورده و کینه توز ملت ایران و در رأس آنها آمریکا و عوامل زبون آنان همچون تروریست های منافق و برخی مزدوران منطقه ای آنان به حمایت و تشویق آشوبگران و اقدامات خشونت بار آنان پرداختند و عمق فریبکاری خود در ادعای دموکراسی و دلسوزی برای مردم ایران را به نمایش گذاشتند.

مردم فهیم و رشید ایران هرگز جنایات و دشمنی این فریبکاران فرصت طلب را از آغاز انقلاب، دوران جنگ تحمیلی، و تحمیل تحریم های غیرانسانی و دیگر اقدامات دشمنانه فراموش نخواهد کرد و به خواست خداوند حل مشکلات و تأمین خواسته های بحق خود را با روش های اصلاح طلبانه و با تکیه بر وحدت و همدلی داخلی و ملی تحقق خواهد بخشید.

آگهی

واکنش برخی از هنرمندان به اعتراضات ایران

جعفر پناهی کارگردان مشهور سینمای ایران در صفحه خود در اینستاگرام، در واکنش به حضور گستردۀ نیروهای نظامی و امنیتی در سطح شهر تهران می‌نویسد: «بيشتر حس اشغال به دست نيروهاى بيگانه ميكردم تا امنيت».
او در ادامه، برای خروج از بحران سیاسی کنونی، پیشنهاد برگزاری یک همه پرسی را می‌دهد و می‌نویسد: «ترس با لشكر كشى آشكار مى‌شود كه خود به خود معنى آن فاقد پايگاه مردمى است. اگر معتقد به پايگاه مردمى هستيد اجازه رفراندم بدهيد، مگر رهبر انقلاب در سخنرانى بهشت زهرا نگفت: "به چه حقی ملت پنجاه سال پیش از این سرنوشت ملت بعد را معین می‌کند؟ سرنوشت هر ملتی به دست خودش است". خوب مسالمت‌آميزترين راه، رفراندم است.»

ترانه علیدوستی، بازیگر سینمای ایران نیز در توییتر خواستار «درک» مردم معترض و پرهیز از برخورد فیزیکی با آنها شد. 

حمید فرخ‌نژاد، بازیگر سینمای ایران نیز در پیامی در صفحه اینستاگرام به این حدیث اشاره کرد که «حکومت با کفر باقی می‌ماند اما با ظلم دوامی نخواهد داشت». او افزود: «مطالبه گری و اعتراض حق ماست.»

کشته شدن دست‌کم ۲۱ نفر در شهرهای مختلف ایران

شبکه خبر پیش از این تأئید کرده بود که تنها ده نفر در تظاهرات روز یکشنبه کشته شده‌اند.
تلویزیون ایران کشته شدن دست‌کم نه نفر در جریان اعتراضات شدید در شهرهای مختلف در روز دوشنبه را تأئید کرده است. باشگاه خبرنگاران جوان نیز تأئید کرده است که یک مأمور انتظامی در ناآرامی‌های دوشنبه در نجف آباد کشته و یک نفر دیگر مجروح شده است. با این که سپاه پاسداران حضور نیروهای خود در سرکوب نا‌آرامی‌ها را تأئید نکرده است، برخی منابع رسانه‌ای ایران می‌گویند فرد کشته شده در نجف‌آباد عضو سپاه پاسداران بوده است.

از قهدریجان هم تصاویر و گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حاکی از درگیری شدید منجر به تیراندازی در این شهر است.

آگهی

پیش از این نیز خبر کشته شدن یک نفر در درگیری‌های کهریزسنگ در نزدیکی نجف‌آباد گزارش شده بود. به گزارش فارس این فرد ۳۰ ساله که سجاد شاه‌سنایی نام داشت پاسدار نیروی هوافضای سپاه در استان اصفهان بود که بر اثر شلیک مستقیم اسلحۀ شکاری کشته شد.

با این همه، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران ایران با انتشار ویدوئوئی از درگیری‌ها در چند شهر استان اصفهان شمار کشته‌شدگان در این رویداد تنها در روز دوشنبه در این استان را ۱۰ نفر ذکر کرده است. در این ویدئو شماری از معترضان در حال آتش زدن یک پاسگاه نیروی انتظامی در قهدریجان دیده می‌شوند. به گزارش فارس، ۶ نفر در درگیری‌های قهدریجان، ۳ نفر در خمینی‌شهر و یک نفر در کهریزسنگ جان سپرده‌اند.

ویدئوی خبرگزاری فارس را در این سایت ببینید.

بیشتر بخوانید: پنجمین روز ناآرامی‌‌ها در ایران؛ درگیری‌های خشونت‌بار میان معترضان و پلیس


رهبر ایران: در قضایای اخیر، دشمنان ایران برای ایجاد مشکل در نظام هم‌پیمان شدند 

علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز سه ‌شنبه در اولین واکنش نسبت به رویدادهای چند روز گذشته در ایران گفت: «در قضایای چند روز اخیر، دشمنان ایران با ابزارهای گوناگون در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه‌های امنیتی هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی ایجاد مشکل کنند.» 

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی رهبر ایران، آقای خامنه‌ای در دیدار هفتگی خود با «خانواده شهدا» درباره اعتراضات اخیر افزود: «من در خصوص این قضایا حرف‌هایی دارم و در وقت آن با مردم عزیزمان صحبت خواهم گفت.»

آگهی

وزیر آموزش و پرورش: دو دانش‌آموز کشته شده‌اند

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش کشته شدن دو دانش‌آموز در جریان نا‌آرامی‌های اخیر را تأئید کرد. وی بدون اشاره به محل کشته شدن این دو دانش‌آموز، نام کوچک آنها را در صفحه توئیتر خود آرمین و شایان ذکر کرد.


وزارت اطلاعات: تعدادی از عاملین «اغتشاشگر» در اعتراضات دستگیر شدند

وزارت اطلاعات ایران طی اطلاعیه ای از بازداشت تعدادی از عاملین «اغتشاشگر» در اعتراضات روزهای اخیر در ایران خبر داد.

روابط عمومی این وزارتخانه در این اطلاعیه اعلام کرد: «ضمن تشکر از هموطنانی که هوشمندانه صف خود را از اغتشاشگران و اخلالگران نظم عمومی جدا کرده‌اند، به آگاهی می‌رساند که با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان و کمک‌های مردم عزیز در ایفای نقش اطلاعات ۸۰ میلیونی، برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی های اخیر شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند و سایر عناصر نیز تحت پیگرد می‌باشند که به زودی با آنان برخورد جدی خواهد شد.»

این اطلاعیه ضمن اذعان به برگزار شدن تجمعاتی آرام بر مبنای «برخی مطالبات» مردم، حضور «عناصر مشکوک» و «خشونت‌طلب» در اعتراضات روزهای گذشته را باعث ایجاد ناآرامی و خسارات مادی و جانی خواند


تهدید شدید مخالفان از سوی مقامات قضایی و نظامی 

اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم وضعیت ناامنی تهران تداوم پیدا کند». او تاکید کرد اگر وضعیت ناامنی تهران تداوم یابد، قطعا مسئولان تصمیماتی خواهند گرفت و در آن صورت کار «یکسره» خواهد شد.

آگهی

موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران هم گفت: «کسانی که از روز سوم به بعد در اعتراضات دستگیر شوند جرم و مجازاتشان سنگین خواهد بود. عنوان اتهامی برخی افراد دستگیرشده ممکن است محاربه و اقدام علیه امنیت ملی باشد. بسیاری از دستگیرشدگان به زودی محاکمه می‌شوند.»


ادامه محدودیت دسترسی به اینترنت

با وجود تکذیب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره قطع شدن دائمی شبکه‌های اجتماعی، کاربران ایرانی می‌گویند که سرعت اینترنت پائین آمده و حتی در مواردی با قطع شدن شبکه اینترنت خود مواجه شده‌اند. این محدودیت به ویژه در شهرهایی مانند ایذه و تویسرکان که صحنه درگیری‌های خونین بوده‌اند، بیشتر دیده می‌شود.

گزارش‌ها و تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد روز گذشته دست کم شهرهای خمینی‌شهر، سنندج و کرمانشاه، نجف آباد و قهدریجان شاهد بیشترین ناآرامی ها روز دوشنبه بوده‌اند.


تعطیلی مدارس در ایذه

مدیر آموزش و پرورش ایذه از تعطیلی نوبت بعدازظهر مدارس این شهر خبر داد. فرهنگ محمودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «بر اساس تصمیم شورای تامین و برای امنیت دانش‌آموزان، مدارس این شهر در کلیه مقاطع در بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) تعطیل اعلام شد.»

مدیر آموزش و پرورش ایذه همچنین از برگزاری راهپیمایی مدارس متوسطه اول و دوم پسران ایذه در محکومیت اتفاقات اخیر خبر داد و گفت: «این راهپیمایی ساعت ۱۰ صبح فردا (چهارشنبه) از مصلی تا میدان امام علی‌(ع) این شهر برگزار خواهد شد.»

آگهی

شهر ایذه در روزهای گذشته شاهد درگیری‌های خونبار میان معترضان از یک سو و نیروهای انتظامی، لباس شخصی و بسیج از سوی دیگر بوده است.


ویدئوهای تازه در فضای مجازی با وجود محدودیت‌ها

پنج روز پس از آغاز اعتراضات عمومی در ایران، همچنان ویدئوهای تازه‌ای از درگیری‌های چند روز اخیر در تهران و شهرهای مختلف در فضای مجازی منتشر می‌شود. مهم‌ترین ویدئوها مربوط به صحنه‌ای است که گفته می‌شود لحظه تیر خوردن چند معترض در روز یکشنبه در تویسرکان را نشان می‌دهد. معلوم نیست افرادی که ظاهرا تیر خورده و روی خیابان کشیده می‌شوند همان افرادی هستند که خبر کشته شدنشان در این شهر قبلا تأئید شده بود یا نه.

با این حال برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی ایران از معترضان می‌خواهند که با نیروهای انتظامی و بسیجی با خشونت رفتار نکنند.

کاربران فضای مجازی همچنین نوشته‌اند که در برخی شهرها مأموران نیروی انتظامی به عمد شیشه خودروها و مغازه‌ها را شکسته‌اند. در یکی از ویدئوهای منتشر شده در توئیتر، افرادی در حال شکستن شیشه مغازه‌ها دیده می‌شوند. فردی که مشغول فیلم‌برداری است می‌گوید این افراد مأموران پلیس هستند که شیشه‌ها را می‌شکنند تا بعدا وانمود کنند که این حرکت کار معترضان خیابانی آشوبگر بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر ایران: مطالبات و حرکات وحشیانه تفکیک شوند

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟