پزشکان بدون مرز قتل دست کم ۶۷۰۰ مسلمان روهینگیا را «پاکسازی قومی» می داند

پزشکان بدون مرز قتل دست کم ۶۷۰۰ مسلمان روهینگیا را «پاکسازی قومی» می داند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان پزشکان بدون مرز در برآوردی می گوید بیش از ۶۷۰۰ مسلمان روهینگیا در میانمار کشته شده اند. این سازمان افزوده است که این آمار شامل ۷۳۰ کودک کمتر از ۵ سال نیز می شود که در جریان خشونت ها کشته شده اند.

پزشکان بدون مرز گفته است که این برآورد اجازه می دهد شرایط بطور عینی و روشن مطرح شود و ما اکنون می توانیم از «پاکسازی قومی» در میانمار سخن بگوییم.

با این حال سازمان پزشکان بدون مرز تاکید کرده است که آمار به قتل رسیدگان در میانمار بسیار محافظه کارانه برآورد شده است و آمار واقعی بسیار بالاتر است. این سازمان این رقم را بعد از تحقیقات جامع که در اردوگاه پناهجویان روهینگیا در بنگلادش انجام داده اند بدست آورده اند.

پژوهش آنها شامل ۲۴۳۴ خانوار و ۱۱۴۲۶ نفر بوده است و شامل کسانی که هنوز در میانمار هستند و یا خانه هایی که بطور کامل نابود و اعضایش کشته شده اند نشده است چرا که دسترسی به منابع معتبر وجود ندارد.

پژوهشگران سازمان پزشکان بدون مرز گفته اند که آمارشان را محافظه کارانه برآورد کرده اند تا غیرقابل انکار باشد.

این سازمان گفته است که شدیدترین دوره قتل و خشونت علیه مسلمانان ایالت راخین میانمار بعد از حمله گروه مسلح موسوم به ارتش آزادیبخش روهینگیای راخین به چند پاسگاه پلیس توسط ارتش میانمار اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر صلیب سرخ جهانی روز چهارشنبه گفته است ۱۸۰ هزار نفر از مردم روهینگیا که در ایالت راخین مانده اند در شرایط سختی به سر می برند و شرایط به شکلی است که مانع آن می شود این مسلمانان مغازه هایشان را باز کنند و داد و ستدشان را برای یک زندگی معمولی از سر بگیرند.

صلیب سرخ تنها سازمان کمک رسانی است که اجازه فعالیت در ایالت راخین را دارد.

دومینیک استیل هارت مدیر عملیاتی صلیب سرخ گفته است که شرایط در راخین تثبیت شده است اما هنوز درگیری های پراکنده ای وجود دارد با این حال نکته شگفت آور اینکه نه تنها مسلمانان در ترس بسر می برند بلکه دیگران از جمله بخشی از بوداییان هم از شرایط موجود هراس دارند. او از مشاهداتش گفته است که شاهد روستاهایی بوده است که بطور کامل تخریب شده اند.

با آنکه قرار بود مقامات میانمار شرایط امن بازگشت پناهجویان گریخته از خشونت ها را فراهم کنند اما مدیر عملیاتی صلیب سرخ می گوید که شاهد بازگشت معنی دار پناهجویان نیستند چرا که باید برای بازگشت شرایط امن فراهم شود.

بیش از ۶۴۶۰۰۰ نفر از مسلمانان روهینگیا از خشونت های نظامیان و بوداییان ناسیونالیست میانمار به بنگلادش گریخته اند. خشونت و تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا سالهاست که در میانمار سابقه دارد و دولت میانمار آنها را نه بعنوان شهروند بلکه مهاجران غیرقانونی می شناسد که از بنگلادش آمده اند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت دومین گروه از مسلمانان روهینگیا در سواحل مالزی

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند

جولان «موکا» در بنگلادش و میانمار؛ طوفان در بزرگترین کمپ مسلمانان روهینگیا قربانی نگرفت