پایان سفر بوریس جانسون به ایران؛ «دادگاه دوم نازنین زاغری به تعویق افتاد»

پایان سفر بوریس جانسون به ایران؛ «دادگاه دوم نازنین زاغری به تعویق افتاد»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که سفر دو روزه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا به ایران با ملاقات با حسن روحاني به پایان رسید، به نظر می رسد تلاش‌های وی برای آزادی نازنین زاغری-راتکلیف بی نتیجه بوده است. 

خانم زاغری، سوم آوریل (پانزدهم فروردین) سال ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران به همراه فرزند ۲۲ ماهه خود در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. سپاه پاسداران مسئولیت این بازداشت را بر عهد گرفت. شعبه ۲۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاض صلواتی وی را به اتهام تلاش برای براندازی به ۵ سال زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

با این حال، کمپین آزادی خانم زاغری روز یکشنبه اعلام کرد محاکمه مجدد وی که قرار بود یکشنبه، ۱۰ دسامبر/۱۹ آذر برگزار شود، به تعویق افتاده است.

پیش از این و در پی اظهارات بوریس جانسون درباره «آموزش خبرنگاری» در ایران از سوی خانم زاغری، این احتمال داده شد که وی با خطر محکومیت به ۱۶ سال حبس مواجه شود.

بیشتر بخوانید: عذرخواهی بوریس جانسون به دلیل بیان سخنان «نادرست» دربارۀ نازنین زاغری

ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری امیدوار بود بتواند وزیر خارجه بریتانیا را در سفر به ایران همراهی کند. از سوی دیگر روزنامه گاردین در مطلبی پیش از سفر جانسون به ایران اعلام کرده بود وی تلاش خواهد نمود با رئیس قوه قضاییه ایران دیدار کند و همچنین بتواند ملاقاتی را با خانم زاغری در ایران ترتیب دهد که بر اساس اخبار رسمی هیچ یک از این دو امر محقق نگردید.

انتقاد از رویکرد آمریکا، تلاش برای بهرمندی از برجام

رئیس جمهوری ایران در دیدار با آقای جانسون، با انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ در شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، گفت این تصمیم «بنزینی بود که در آتش منطقه ریخته شد.»

حسن روحاني اجرا و حفظ برجام را حائز اهمیت دانست و تاكيد كرد همه و بویژه ملت ایران باید بتوانند از منافع برجام بهره‌برداری کنند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان نیز در این دیدار با بیان اینکه به واسطه برجام فرصت‌های خوبی برای توسعه روابط و همکاری‌های ایران و انگلستان فراهم شده است، گفت: مصمم به گسترش همه جانبه مناسبات تهران – لندن در بخش های مختلف هستیم. فرصت‌های تجاری و اقتصادی بسیار خوبی در ایران وجود دارد و علاقه داریم شرکت‌های انگلیسی نیز بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایران مشارکت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بوریس جانسون با ظریف دیدار کرد

حمله هوایی اسرائیل به سوریه ۳۶ کشته بر جا گذاشت

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد