نظر رهبران کشورهای عربی دربارۀ انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس چیست؟

نظر رهبران کشورهای عربی دربارۀ انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس چیست؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با به رسمیت شناخته شدن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط دونالد ترامپ، بسیاری از کشورهای عرب و مسلمان در جهان این اقدام رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کردند.

پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «با تاسف عمیق» این تصمیم ترامپ را پیگیری خواهد کرد.
در این بیانیه بار دیگر نسبت به پیامدهای خطرناک انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس هشدار داده شده و این انتقال «گام بزرگی به عقب، در قبال تلاش‌ها برای پیشبرد روند صلح» توصیف شده است. عربستان به دولت آمریکا هشدار داد که با بازنگری در تصمیم خود، در قبال اراده بین‌المللی متعهد باشد.

مصر با رد این تصمیم دونالد ترامپ اعلام کرد که این اقدام آمریکا، وضعیت حقوقی کنونی بیت‌المقدس را تغییر نخواهد داد.

اردن اعلام کرد که تصمیم دونالد ترامپ «از نظر قانونی بی‌معناست» زیرا به این ترتیب بار دیگر اشغال بخش شرقی بیت‌المقدس توسط اسرائیل تایید می‌شود.
روز چهارشنبه همچنین در امان، پاتیخت اردن و در اروگاههای فلسطینی‌نشین اطراف این شهر، اعتراضات گسترۀ ضد آمریکایی برگزار شد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفت که تصمیم دونالد ترامپ دربارۀ بیت‌المقدس، تصمیم خطرناکی است و اعتبار ایالات متحده آمریکا را به عنوان یک عامل کلیدی در مذاکرات صلح به خطر می‌اندازد. او گفت این اقدام آمریکا دهه‌ها تلاش برای برقراری صلح در این منطقه را متوقف کرده و ثبات منطقه و احتمالا ثبات جهانی را به خطر خواهد انداخت.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر اعلام کرد که این تصمیم دونالد ترامپ «حکم اعدامی برای همه کسانی بود که به دنبال صلح بودند». او نسبت به تشدید بحرانها هشدار داد.

دولت عراق از ایالات متحده آمریکا خواست که در این تصمیم خود تجدید نظر کند.
بغداد روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا باید با انصراف از این تصمیم خود، از هرنوع اقدامی که منجر به افزایش افراط گرایی شده و شرایط مطلوبی را برای فعالیت تروریسم بوجود بیاورد، دوری کند.»

امارات عربی **متحده **نیز تصمیم آمریکا را مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل محکوم کرد.
در بیانیه‌ای که وزارت خارجۀ این کشور منتشر کرد، آمده است: «این وزارتخانه نگرانی شدید خود را در قبال پیامدهای این تصمیم بر ثبات منطقه اعلام می‌کند. با توجه به جایگاه بیت‌المقدس در وجدان اعراب و مسلمانان، این تصمیم منجر به فوران احساسات مردم جهان عرب و مسلمان می‌شود.»

اتحادیه عرب نیز در پی تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، روز شنبه نشستی اضطراری تشکیل خواهد داد. این نشست در پاسخ به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین دولت اردن برگزار خواهد شد.

**محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین **نیز در سخنرانی از پیش ضبط شده‌ای گفت که بیت‌المقدس پایتخت همیشگی دولت فلسطین خواهد بود. او اعلام کرد که این اقدام دونالد ترامپ باعث شد که آمریکا نقش خود را به عنوان میانجی اصلی در روند صلح از دست بدهد.

حماس که اداره نوار غزه را برعهده دارد، این اقدام دونالد ترامپ را تجاوز آشکار علیه مردم فلسطین توصیف کرد. حماس از اعراب و مسلمانان خواست که برای تضعیف منافع ایالات متحده آمریکا در منطقه و همچنین انزوای اسرائیل وارد عمل شوند.

پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، فلسطینیان خشمگین در شهرهای بیت الحم و رام الله در کرانه باختری رود اردن چراغانی‌های کریسمس را خاموش کردند. تمام جناح‌های فلسطینی نیز خواستار برگزاری اعتصابات عمومی در ظهر روز پنجشنبه شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رؤسای جمهور پیشین آمریکا دربارۀ بیت‌المقدس چه وعده‌ای داده بودند؟

تظاهرات ضد ترامپ در برابر سفارت آمریکا در بیروت به خشونت کشیده شد

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد