چرا ترزا می به عربستان سعودی رفت؟

چرا ترزا می به عربستان سعودی رفت؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در جریان سفری سه روزه به خاورمیانه، پس از عراق چهارشنبه شب وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد و با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرد.

مقصد بعدی خانم می نیز کشور اردن است.

عمده‌ترین هدف از انجام این سفر، تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی بریتانیا با شرکایش در منطقه خاورمیانه برای دوران پس از برکسیت است.

امنیت بریتانیا در گرو تضمین روابط سیاسی در خاورمیانه

بریتانیا به دنبال آن است تا برای دوران پس از برکسیت، آینده‌ای مطمئن برای خود در جهان بوجود آورد و به همین دلیل به دنبال تحکیم روابط با کشورهایی است که قدرت و ثبات در آنها برای تداوم امنیت بریتانیا حیاتی هستند.

به گفتۀ سخنگوی خانم می، منافع امنیتی بریتانیا در منطقۀ خاورمیانه در گروه حمایت از اردن و عربستان سعودی و حفظ ثبات و امنیت این کشورها است.

خانم می پیش از این در ماه آوریل نیز به این دو کشور سفر کرده بود و در جریان سفر پیشین خود به امان، موافقت کرد تا تیم هایی را برای آموزش نیروهای اردنی اعزام کند تا به نیروی هوایی این کشورِ همسایه سوریه برای حذف اسلامگرایان افراطی عضو داعش کمک کنند. 

تا کنون به کمک ۳ هزار نفر از پرسنل نظامی بریتانیا، چهار دوره آموزشی در اردن برگزار شده است.

تقویت روابط اقتصادی؛ خرید نفت و فروش اسلحه 

عربستان سعودی مهمترین شریک تجاری بریتانیا در خاورمیانه است.

بریتانیا بیش از هر کشوری در اتحادیه اروپا به عربستان اسلحه می‌فروشد و از سال ۲۰۱۰ میلادی به اینسو و با تشدید بحران‌ها در منطقه خاورمیانه، میزان فروش اسلحه‌های بریتانیا به عربستان سعودی بطور قابل توجهی افزایش یافته است. بر این اساس تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی ۸۳ درصد از کل صادرات اسلحۀ بریتانیا به پادشاهی سعودی بوده است.

بریتانیا بیشترین میزان واردات نفت را نیز از عربستان سعودی دارد و تنها در شش ماهه اول سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۹۰۰ میلیون پوند واردات نفت از این کشور داشته است.

امضای قرارداد ۴.۴ میلیارد دلاری برای فروش جنگ افزار به ریاض در مارس ۲۰۱۵ میلادی، از جمله توافقات تجاری جنجال برانگیز میان دو کشور است. این قرارداد با وجود اعتراضات گستردۀ سازمانهای مدافع حقوق بشر همچنان به قوت خود باقیست و به یکی از منابع مهم تامین درآمد برای بریتانیا و تجهیز عربستان در جریان درگیری‌های داخلی یمن تبدیل شده است.

سلاح‌های بریتانیایی از جمله هواپیماهای جنگنده‌های تورنادو و تایوفون و بمب‌ها و مهمات صادر شده توسط این کشور به عربستان سعودی بطور گسترده در جنگ داخلی یمن و عمدتا برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر این اساس، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۶ میلادی از دستکم ۱۱۹ مورد نقض حقوق بشر در استفاده از این سلاح‌ها خبر داد.

ترزا می، حامل پیامی "جدی" برای پادشاه عربستان

خانم می تا کنون بارها و در حالی درخواستها برای تعلیق فروش اسلحه به عربستان سعودی را رد کرده که ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی از سوی سازمان ملل متحد به بمباران بیمارستانها، مدارس و حتی مجالس عروسی در یمن متهم شده است.

سازمان ملل وضعیت موجود در یمن را یک «فاجعه انسانی» توصیف کرده است و اگرچه خانم می حاضر به تعلیق فروش اسلحه به عربستان سعودی نیست اما در جریان سفر اخیر خود به خاورمیانه اعلام کرد که حامل پیامی در مورد یمن برای مقام‌های سعودی است.

نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد با توجه به افزایش قحطی در کشور جنگ زده یمن و اهمیت دسترسی به کمکهای بشردوستانه، ضروری است نسبت به گشایش بنادر حدیده و سلیف با اهداف انسان دوستانه اقدام شود.

آگهی

پارلمان اروپا مصمم به تعلیق فروش اسلحه به ریاض

سفر خانم می همزمان با تشدید فشارها در اتاحدیه اروپا برای تعلیق فروش اسلحه به عربستان سعودی انجام می شود. قرار است روز پنج شنبه نیز پارلمان اروپا موضوع تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی را به رای بگذارد.

این اولین بار نیست که پارلمان در این باره اعلام نظر می‌کند. اتحادیه اروپا از سوی نمایندگان پارلمان تحت فشار جدی است تا در واکنش به جنگ ویرانگر یمن که حدود ۲۰ میلیون انسان را نیازمند کمکهای فوری و بشردوستانه کرده است، فروش اسلحه به عربستان سعودی را ممنوع کند.

نمایندگان پارلمان اروپا پیش از این در ماه اکتبر با ارسال نامه‌ای به فدریکا موگرینی رئیس دستگاه دیپلماسی این اتحادیه نیز کشورهای عضو را به دلیل فروش اسلحه به عربستان سعودی متهم به نقض قوانین اتحادیه اروپا کرده بودند. بر اساس آخرین گزارش اتحادیه اروپا در موضوع صادرات اسلحه، ۱۷ کشور عضو این اتحادیه به کشورهای حاشیۀ خلیج فارس اسلحه می‌فروشند و فرانسه و بریتانیا در سال ۲۰۱۵ میلادی بزرگترین فروشندگان اسلحه به عربستان سعودی بوده‌اند.

پارلمان اروپا پیش از این در فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی و همچنین در سپتامبر سال جاری در قطعنامه‌هایی نمادین به تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی رای داده بود اما دولتهای عضو که اهرمهای اصلی سیاست خارجی این اتحادیه هستند، درخواستها برای اقدام عملی برای منع فروش اسلحه به ریاض را نادیده گرفتند.

آگهی

بیشتر بخوانید: نمایندگان پارلمان اروپا به موگرینی: فروش اسلحه به عربستان را ممنوع کنید

فروش اسلحه به عربستان سعودی، چالش کشور بحران‌زدۀ یونان

علاوه بر بریتانیا یکی دیگر از کشورهایی که در صورت رای موافق پارلمان اروپا به تعلیق فروش اسلحه به عربستان، متضرر خواهد شد، یونان است.

حزب محافظه‌کار «دموکراسی نوین» یونان روز چهارشنبه از پارلمان این کشور خواست تا موضوع قرارداد فروش اسلحه این کشور به عربستان سعودی را با توجه به موضع سختگیرانۀ نمایندگان پارلمان اروپا مورد بررسی قرار دهد. ارسال ۳۰۰ هزار گلوله ضد تانک به عربستان، بخشی از این قرارداد است و سازمان‌های مدافع حقوق بشر هشدار داده‌اند چنانچه این سلاح‌ها در اختیار ریاض گذاشته شود، درنهایت علیه غیرنظامیان یمنی استفاده خواهد شد.

دولت یونان امکان لغو این قرارداد را دارد اما تمایلی برای انجام این کار ندارد. با این وجود سخنگوی دولت یونان اعلام کرده است که اگرچه عقد قرارداد با ریاض در چهارچوب قواعد سازمان ملل و اتحادیه اروپا انجام شده است اما اگر اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد صادرات سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند، یونان این تصمیم را می‌پذیرد.

آگهی

بیشتر بخوانید: پشت پرده فروش سلاح به عربستان؛ نخست وزیر یونان زیر تیغ انتقادها

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی ولیعهد عربستان و نخست وزیر بریتانیا درباره ایران

همکاری آمریکا و عربستان سعودی برای ساخت دو راکتور هسته‌ای

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند