حسن نصرالله: آمریکا هنوز از داعش حمایت می‌کند

حسن نصرالله: آمریکا هنوز از داعش حمایت می‌کند
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به حمایت‌های گسترده آمریکایی‌ها از تکفیری‌ها در سوریه اعلام کرد: «آمریکایی‌ها در البوکمال برای داعش پوشش هوایی ایجاد کرده بودند.»

حزب‌الله از همان آغاز ظهور داعش در عراق حضور داشت
سید حسن نصرالله روز دوشنبه ضمن یادآوری حمایت نیروهای آمریکا از نیروهای داعش در نبرد البوکمال گفت حزب‌الله لبنان از همان آغاز ظهور داعش، مستشاران و فرماندهان خود را به عراق فرستاده است.

وی با بیان این که حضور نظامی داعش در عراق با آزادی شهر راوه به پایان رسیده است، این رویداد را «یک پیروزی بزرگ» و گفت: «نیروهای عراقی اکنون به مرزهای سوریه رسیده‌اند. داعش به عنوان یک سازمان و شاکله نظامی در عراق و سوریه پایان یافت و ما منتظر نابودی کامل داعش و فرا رسیدن روزی هستیم که دولت عراق پیروزی نهایی را اعلام کند که آن زمان نزدیک است.»

حسن نصر الله افزود: «از همان ابتدای آغاز توطئه داعش در عراق ما در هماهنگی با برادران عراقی‌مان تعداد زیادی از فرماندهان خود را به آنجا فرستادیم که برخی از آن‌ها شهید و مجروح شدند. ما در تعامل با برادران عراقی بررسی خواهیم کرد که اگر دیگر نیازی به حضورمان نباشد فرماندهان ما به مکان‌های دیگری منتقل شوند و این ارتباطی به بیانیه اتحادیه عرب ندارد و فقط به این دلیل است که داعش دیگر وجود ندارد.»

نبرد البوکمال
دبیر کل حزب‌الله ‌لبنان با یادآوری نبرد البوکمال اعلام کرد: «در بخش دیگری از میدان مقابله با داعش شهر البوکمال وجود دارد، این شهر آخرین شهری است که داعش در مرز سوریه و عراق در اختیار داشته است و امروز در بخش سوریه در دست نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و از سوی عراق هم در دست نیروهای ارتش عراق است. این پیروزی بعد از نبرد حلب و دیرالزور و المیادین، حفظ تمامیت ارضی سوریه را تضمین می‌کند و می‌گوید که این پیروزی توطئه تجزیه سوریه را درهم شکسته است.»

او اضافه کرد: «با پیروزی در البوکمال “دولت خرافه” داعش به پایان می‌رسد اما این به معنای پایان گروهک تروریستی داعش نیست. ساختار دولتی که تروریست‌های داعش تشکیل داده بودند کاملا از بین رفته اما هنوز عناصر و ایادی داعش در بخش‌هایی از عراق و سوریه حضور دارند […] وقتی عراقی‌ها و سوری‌ها پیروزی نهایی علیه داعش را اعلام کردند مردم منطقه باید دقیقه‌ای صبر کنند و بازنگری کنند که چه کسانی در ایجاد و تقویت گروهک تروریستی داعش نقش داشته‌اند و چه کسانی با این پدیده تروریستی مقابله و مبارزه کرده و در این راه شهدایی تقدیم کرده است.»

نقش آمریکا در نبرد البوکمال
دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد: «در البوکمال آمریکا هر آنچه توانست به داعش کمک کرده است و فقط به طور مستقیم به سوی کسانی که با داعش مبارزه می‌کردند، شلیک نکرد.»

وی در همین زمینه افزود: «در نبرد علیه تروریست‌های داعش در البوکمال، آمریکایی‌ها برای تروریست‌های داعش پوشش هوایی ایجاد کرده بودند و نیروهای هوایی آمریکایی که ادعا می‌کردند در قالب ائتلافی ضد داعش در سوریه حضور دارد، نه تنها داعش را در این منطقه هدف قرار نداده بود بلکه روسیه را تهدید کرده بود که در صورت هدف قرار گرفتن داعش در این منطقه به نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در اطراف رود فرات یورش خواهد برد. آمریکایی‌ها همچنین اطلاعات مهمی درباره مواضع نیروهای ارتش سوریه و مقاومت به تروریست‌های داعش داده بودند و علاوه بر آن جنگی الکترونیکی در منطقه ایجاد کرده بودند تا در روند ارتباطی نیروهای ارتش سوریه خلل وارد شود.»

نصرالله تأکید کرد: «آمریکایی‌ها می‌خواستند داعش تا آخرین لحظه در البوکمال دوام بیاورد و در مقابل نیروهای ارتش سوریه شکست نخورد، حتی برخی از عناصر این گروهک تروریستی را از طریق عملیات‌های هلی برن از این منطقه خارج کردند.»


البوکمال

وی همچنین هشدار داد: «این امکان وجود دارد که تروریست‌های داعش فردا ریش خود را بتراشند و به عضویت گروه نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت آمریکاست در آیند.»

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: «آمریکایی‌ها بارها گفته بودند که مقابله با داعش دست کم ۳۰ سال به طول خواهد انجامید. آمریکا هنوز از تروریست‌های داعش حمایت می‌کند و اخیرا اردوغان هم که یکی از همپیمانان واشنگتن به شمار می‌رود به این مسأله اشاره کرده بود به همین دلیل باید بر بازتولید داعش از سوی آمریکا بر حذر بود.»

تقدیر از سردار سلیمانی و رهبر ایران
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تلویحا حضور سردار قاسم سلیمانی در نبرد البوکمال را تأئید کرد و از فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دلیل حضورش در همه جبهه‌های نبرد و نه فقط در جنگ اخیر در البوکمال، تقدیر و تشکر نمود.

بیشتر بخوانید: “ویدیوئی از حضور و فرماندهی سردار سلیمانی در نبرد البوکمال سوریه”

نصرالله همچنین از همه رزمندگان سوری و گروه‌های مقاومت عراقی و نیروهای لشکرهای فاطمیون و زینبیون و سپاه پاسداران و همچنین همه رزمندگان حزب‌الله تقدیر و تشکر کرد.

دبیر کل حزب‌الله تصریح کرد: «ایران همیشه در کنار دولت عراق و سوریه و لبنان در مبارزه با داعش قرار داشته است و لذا همین جا از رهبری و ملت ایران و مشخصا سردار سلیمانی که تاریخ نام وی را ثبت خواهد کرد، تشکر می‌کنیم.»

واکنش به نشست اتحادیه عرب
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به اتهامات برخی از وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست روز یکشنبه قاهره علیه حزب‌الله اشاره کرد و گفت که متهم کردن حزب‌الله به صفت تروریسم، امر جدیدی نیست.

دبیرکل حزب‌الله افزود: «در زمانی که ما داعش را از البوکمال بیرون می‏‎کنیم، اینها نشست برگزار و حزب الله را سازمانی تروریستی توصیف معرفی می‎کنند. شما چه اقدامی علیه داعش انجام داده‎اید؟»

آگهی

وی با بیان اینکه روند اتهام زنی علیه حزب‌الله طبیعی است، گفت: «در رد این اتهامات، همین برای ما کافی است که “موشه یعلون” از فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی می‏‌گوید که “آنچه وزیر خارجه عربستان به عربی می گوید، ما همان را به عبری می گوییم”.»

به جز غزه، به هیچ جای دیگر سلاح نفرستاده‌ایم
سید حسن نصرالله در ادامه اعلام کرد: «ما هیچ سلاحی به یمن، بحرین، کویت و عراق و یا هیچ کشور عربی دیگر ارسال نکردیم، اما به غزه در فلسطین اشغالی ارسال کردیم و به آن افتخار می کنیم.»

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: «اسرائیل بزرگترین خطری است که امنیت لبنان را تهدید می‌کند و مقاومت و سلاح حزب‌الله مهم‌ترین عامل آزادسازی لبنان از اشغالگری و ضامن تحقق امنیت در این کشور است.»

نصرالله خطاب به برخی کشورهای منطقه و غرب که مدعی برقراری امنیت در لبنان هستند، گفت: «اگر شما خواستار امنیت لبنان هستید، نباید در امور داخلی لبنان دخالت و عناصر تکفیری را به این کشور اعزام و اسرائیل را علیه لبنان تحریک کنید.»

موشک شلیک شده به ریاض
وی درباره دلیل برگزاری نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره گفت: «موشک بالستیکی که اخیر در فرودگاه ملک خالد در ریاض منفجر شده است، عامل برگزاری این نشست بود.»

آگهی

سید حسن نصرالله تصریح کرد: «هیچ ارتباطی بین حزب‌الله لبنان و موشکی که به ریاض شلیک شده است، وجود ندارد.»

وی افزود: «حزب‌الله نه قبلا این موشک را شلیک کرده و نه بعدا شلیک خواهد کرد.»

جنگ یمن
دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه اکنون جنگ تمام عیار و همه جانبه علیه کشور عربی به نام یمن وجود دارد، گفت: «از کسانی که در نشست قاهره شرکت کردند، این سوال را دارم که آیا یمن کشور عربی است و آیا ملت یمن ملتی عربی است؟ جنگنده‌های سعودی هر روز یمن را بمباران می‌کنند. آیا این دین و مسلک و شرف اعراب است؟ چرا جهان عرب در برابر این مساله سکوت اختیار کرده است، آیا از عربستان هراس دارند؟ موشک‌هایی که از سوی یمنی‌ها شلیک می‌شوند، دستاورد ملت یمن است. بنابراین آنها نمی‌توانند درک کنند که یمنی‌ها موشک می‌سازند و در جنگ از آن استفاده می‌کنند.»

وی در ادامه از گروه‌های فلسطینی به دلیل اتخاذ مواضع صریح در قبال بیانیه اتحادیه عرب ضد حزب‌الله تمجید کرد. نصرالله گفت: «فلسطینیان برای کوتاه آمدن از حق و حقوشان در معرض فشارهای عربی و آمریکایی قرار دارند.»

نصرالله در پایان نیز از مواضع رسمی وزرای خارجه لبنان و عراق در قبال بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب ضد حزب‌الله تقدیر و تشکر کرد.

آگهی

تسلیت نصرالله به رهبر و مردم ایران
حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی دوشنبه شب خود، جان باختن شماری از شهروندان ایرانی در زلزله اخیر کرمانشاه را به رهبر، مقامات و مردم ایران تسلیت گفت.

وی همچنین با اشاره به پشتیبانی مردم از زلزله‌زدگان از همبستگی مردم ایران تقدیر کرد و گفت که این رفتار باید الگوی دیگر کشورها به ویژه مردم کشورهای عربی قرار بگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حزب‌الله به تلافی حمله به عمق خاک لبنان ۶۰ راکت کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد

مرگبارترین حمله به غیر نظامیان لبنان از آغاز جنگ غزه؛ حزب‌الله: اسرائیل بهای آن را خواهد پرداخت

در حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به جنوب لبنان یک زن و دو کودک کشته شدند