دومین دیدار اردوغان از قطر پس از آغاز بحران این کشور با عربستان

دومین دیدار اردوغان از قطر پس از آغاز بحران این کشور با عربستان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، چهارشنبه به قطر سفر کرد تا با امیر این کشور گفتگو کند. اردوغان از آغاز بحران قطر و عربستان همواره از این کشور حاشیه نشین خلیج فارس حمایت کرده است. وی که با یک هیات بلند پایه سیاسی به قطر رفته بود روز چهارشنبه وعده داد که ترکیه همچنان در زمینه دفاعی و نظامی از قطر حمایت خواهد کرد. بحران بین قطر و عربستان از ماه ژوئن آغاز شد و باعث انزوای قطر از سوی کشورهای خلیج فارس چون بحرین و امارات شده است.

رئیس جمهوری ترکیه در این دیدار تفاهم نامه‌های مهمی در گردشگری و در زمینه‌های اقتصادی با قطر امضا کرد. این دومین بار است که رجب طیب اردوغان پس از آغاز تنشها با قطر از این کشور بازدید می کند. در قطر رئیس جمهوری ترکیه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز دیدار کرد. اردوغان در این دیدار یکروزه بر ادامه حمایت ترکیه از قطر در زمینه‌های مختلف به ویژه صنعتی و نظامی تاکید کرد. ترکیه یک پایگاه نظامی در قطر احداث کرده است که بیش از ۳ هزار نظامی می توانند در این کشور مستقر شوند. همچنین رجب طیب اردوغان به قطر پیشنهاد داده است که ترکیه می تواند برای آماده سازی بهتر این امیرنشین حاشیه خلیج فارس برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ به این کشور کمک کند.

دولت ترکیه که از آغاز جنگ داخلی سوریه همواره یکی از متحدان استراتژیک عربستان در این جنگ به شمار می رفت در ماههای اخیر نشان داده است که برای خاندان آل سعود چندان هم رهبر قابل اعتمادی نیست. وی روابط سیاسی و دیپلماتیک کشورش با ایران را کاملا گسترش داده است و در سفر خود به ایران به تحکیم روابط بین دو قدرت منطقه‌ای تاکید کرده است. این در حالیست که تنشها بین ایران و عربستان در ماههای اخیر به شدیدترین میزان در دو دهه اخیر رسیده است.

ترکیه اردوغان پس از آن که اغلب متحدان منطقه‌ای عربستان صادرات کالاهای اساسی به قطر را تحریم کردند مهمترین پشتوانه واردات به کشور قطر در شش ماه اخیر بوده است. با توجه به تغییر و تحولات در راس ساختار قدرت در عربستان سعودی و بازداشتهای گسترده اخیر به نظر نمی رسد بتوان انتظار داشت عربستان و ترکیه باری دیگر بر سر استراتژیهای مشترک درباره سوریه و جنگ در این کشور دست کم تا ماههای آینده به توافق برسند.

عربستان سعودی و متحدان این کشور از پنجم ژوئن سال جاری روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده اند. خاندان سعودی دوحه را به حمایت از گروه‌های تروریستی و نزدیک شدن به ایران مهمترین رقیب منطقه‌ای عربستان متهم می کنند. عربستان از ماه ژوئن ارتباط هوایی و دریایی با قطر را قطع کرده و تنها راه زمینی با این کشور را نیز مسدود کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انور قرقاش: ترکیه و ایران جهان عرب را رهبری نخواهند کرد

سفر ماکرون به قطر ۱۲ میلیارد یورو برای فرانسه به ارمغان آورد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین