برکسیت؛ یک بام و دو هوا

برکسیت؛ یک بام و دو هوا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آغاز مذاکرات با بریتانیا درباره برکسیت و نحوه روابط این کشور با اتحادیه اروپا احتمالا به سال آینده میلادی موکول خواهد شد. دلیل عقب افتادن، عدم توافق بر سر مسائل مالی و روابط تازه تجاری میان بریتانیا و اتحادیه اروپا عنوان شده است.

در صورت به تعویق افتادن این گفتگوها، تاریخ مذاکرات میان سفرای بیست و هفت کشور اروپایی با بریتانیا بیست و هفتم ژوئن سال ۲۱۰۸ پیش بینی شده است. تا پیش از این تاریخ بریتانیا باید درباره مسائلی مانند حقوق شهروندان اروپایی و نحوه مرزبندی با ایرلند راه‌حل ارائه دهد.

با اینحال برخی ناظران بر این باورند که بریتانیا نمی‌تواند تا نیمه دسامبر سال جاری شرایط درخواستی اتحادیه اروپا را برای آغاز گفتگوها برآورده سازد و به ناچار گفتگوها به سال آتی موکول خواهد شد.

چه کسی چه می‌گوید؟

طرف‌های اروپایی، بویژه فرانسه و آلمان خواهان آن شده‌اند تا پیش از آغاز گفتگوها ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا درباره پرداخت ۶۰ میلیارد یورو به بروکسل توافق کند. با اینحال به گفته یکی از مقام‌های رسمی اتحادیه اروپا، مذاکره‌کنندگان بریتانیایی نخواهند توانست در این مدت به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای پیش از مذاکرات دست یابند.

درحالیکه گفتگو بر سر جدایی بریتانیا در برنامه کاری مذاکره‌کنندگان اروپایی است، ناتوانی بریتانیا در پیشروی برنامه‌های از پیش مقرر شده مایه نگرانی سفرای بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپاست.

دوران گذار

شماری از مسئولان اروپایی تاکید می‌کنند که بریتانیا تا پیش از جدایی از اتحادیه اروپا باید به تمامی قوانین این اتحادیه، حتی در صورت اعمال تغییراتی در آنها، احترام بگذارد. این در حالیست که بریتانیا عملا حق رای دادن درباره قوانین اروپایی را نخواهد داشت. دوران گذار که طبق توافق میان دو طرف دو سال طول خواهد کشید، می‌تواند تمدید شود. تمدید دوران گذار برای رسیدن به توافق‌های تجاری در نظر گرفته خواهد شد.

فشار بر ترزا می

نخست وزیر بریتانیا در زیر فشار سیاست داخلی و خارجی بسر می برد. کابینه نخست‌وزیر بریتانیا در عرض یک هفته با استعفا و عزل دو وزیر روبرو شده است. در بیرون از بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز بر دولت این کشور در زمینه شفاف‌سازی روابط تجاری برای دستیابی به نتایج روشن فشار می‌آورند. بسیاری از شرکت‌ها خواهان شفاف سازی در زمینه سرمایه‌گذاری پیش از سال نو هستند.

بیشتر بخوانید:
ملاقات های محرمانه در اسرائیل منجر به استعفای وزیر بریتانیایی شد

یک بام و دو هوا

برخی از طرفداران برکسیت در دولت خانم می بر این باورند که دولت باید بدون امضاء هرگونه توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود. آنها بر این باورند که اتحادیه اروپا نیز نیازمند یک جدایی نظام‌بند است و بریتانیا باید در برابر هر فشاری مقاومت کند. با اینحال یک دیپلمات ارشد اروپایی بر این باور است که برای زمینه سازی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نباید شتابزده عمل کرد. آنها در اظهار نظرهای رسمی خود می گویند که بریتانیایی‌ها برای خروج باید با دستی پر پول وارد مذاکرات شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟

شایعات پیرامون همسر ولیعهد بریتانیا؛ ریشه گمانه‌زنی‌ها در مورد کیت میدلتون چیست؟

نماینده محافظه‌کار بریتانیایی بخاطر انتساب «اسلامگرایی» به شهردار لندن از حزبش تعلیق شد