درخواست ۱۳ سناتور آمریکا برای تقویت بازرسی آژانس از ایران

درخواست ۱۳ سناتور آمریکا برای تقویت بازرسی آژانس از ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تعدادی از سناتورهای آمریکایی با امضای نامه‌ای خطاب به نیکی هیلی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، خواهان بارزسی های سخت گیرانه تر آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات ایران برای اطمینان از اجرای دقیق برجام شده‌اند.

این سناتورها که ۱۳ نفر هستند ضمن ابراز نگرانی در مورد چارچوب تعیین شده در توافق هسته ای برجام در مورد بازرسی‌های آژانس، تدقیق و نظارت بیشتر بر اجرای آن را همسو با خواست دبیرکل آژانس دانسته اند.

یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این ضمن تایید پای‌بندی ایران به اجرای برجام، خواهان شفافیت بیشتر در مورد «بند ت» برجام که ناظر بر راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران است، شده بود.

امضاکنندگان نامه نگرانی خود را از این مساله ابراز داشته اند که تلاش‌های تدریجی یا فوری ایران بتواند نظام بازرسی آژانس را دور بزند. آنها خواهان چنان بازرسی های جامعی شده اند که تلاش‌های احتمالی ایران نتواند آژانس و جامعه بین المللی را غافلگیر کند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرحی را به تصویب رساند که در آن از رئیس جمهور ایالات متحده خواسته شده با نظارت کامل بر فعالیت‌های موشک بالستیکی ایران، اعمال تحریم های لازم علیه جمهوری اسلامی یا شرکت ها ونهادهای خارجی حمایت کننده از برنامه موشکی ایران را به کنگره گزارش دهد.

این طرح در صورت تصویب سنا و تایید رئیس جمهور به قانون تبدیل خواهد شد. ایران همواره با استناد به گزارش های دوره ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر پای‌بندی کامل خود به برجام تاکید کرده و تصویب هرگونه تحریم جدید از سوی ایالات متحده را نقض این توافق بین‌المللی دانسته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

«مقام آگاه ایران» ادعای «هشدار مخفیانه آمریکا به تهران پیش از حمله داعش » در کرمان را رد کرد

آمریکا از پیش به ایران درباره حمله داعش به مراسم سلیمانی مخفیانه هشدار داده بود