دیدار حیدر عبادی با رهبر و رئیس جمهوری ایران؛ تاکید بر تمامیت ارضی عراق

دیدار حیدر عبادی با رهبر و رئیس جمهوری ایران؛ تاکید بر تمامیت ارضی عراق
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق یک روز پس از اعلام تعلیق نتیجه همه پرسی استقلال کردستان عراق از سوی مقامات اقلیم، در سفر به تهران با رهبر ایران و حسن روحانی دیدار و گفتگو کرد.

سید علی خامنه ای در این دیدار با غیرقابل اعتماد خواندن ایالات متحده گفت: «آمریکایی ها خودشان داعش را بوجود آودند اما حالا که تروریست ها از دولت و مردم عراق شکست خورده اند، خود را با این تحول مهم همراه و هم جهت نشان می دهند. البته بی تردید هر وقت فرصت بیابند دوباره به عراق ضربه خواهند زد.»

در این دیدار که با حضور اسحاق جهانگیری، مهعاون اول رئیس جمهوری ایران برگزار شد، حیدر عبادی، حفظ یکپارچگی عراق را اولویت خود خواند و گفت: «قبلا به برادرانمان در اقلیم گقته بودیم که اجازه نمی دهیم خطر تجزیه کشورمان را تهدید کند.»

آقای عبادی روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای که از سوی دفتر وی منتشر شد، در پاسخ به پیشنهاد تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال از سوی اقلیم کردستان اعلام کرد که تنها ابطال نتایج این همه‌پرسی را می پذیرد.

بیشتر بخوانید: حیدرعبادی پیشنهاد اربیل برای تعلیق نتایج همه‌پرسی استقلال کردستان را رد کرد

حسن روحانی نیز در دیدار با حیدر عبادی در کاخ سعدآباد بر آمادگی ایران برای کمک به حفظ تمامیت ارضی عراق اظهار داشت: «مبارزه با تروریسم و رویکردهای تجزیه طلبانه ای که به یکپارچگی ملی و تمامیت ارضی عراق لطمه می زند، باید همچنان دنبال شود و تهران خواهان تقویت دولت مرکزی عراق است.»

رئيس مجلس الوزراء د. العبادي يلتقي رئيس جمهورية ايران الاسلامية الشيخ حسن روحاني
PM Al-Abadi meets with President HassanRouhani</a> <a href="https://t.co/adn5PXCLjk">pic.twitter.com/adn5PXCLjk</a></p>— Haider Al-Abadi (HaiderAlAbadi) October 26, 2017

نخست وزیر عراق روز سه شنبه در مصاحبه روزنامه واشنگتن پست با اظهار تمایل به روابط کشورش با ایران و آمریکا گفته بود: «ما مایل به همکاری با هر دو شما هستیم. می توانید هر جای دیگر اختلافات خود را حل کنید اما خواش می کنم که مشکل خود را با خود به عراق نیاورید.»

وی در دیدار با آقای روحانی نیز بر لزوم رفع اختلافات در منطقه و جلوگیری از رشد تروریسم گفت: «اختلافات در منطقه شرایط را برای دخالت دیگر کشورهای در امور کشورهای منطقه فراهم می کند.»

حیدر عبادی در روزهای گذشته با سفر به ترکیه و عربستان با مقامات این کشورها گفتگو کرد. وی قرار است در سفر ایران با رئيس مجلس و رئيس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار داشته باشد.

Good to be back in Saudi Arabia on an important visit to enhance our ties. I value highly King Salman’s friendship and the Saudi people’s pic.twitter.com/fMc8akZm4R

— Haider Al-Abadi (@HaiderAlAbadi) October 21, 2017

I look forward to working with President Erdogan on security, trade, energy, water resources and other issues for the benefit of our nations pic.twitter.com/JM42cnzw0h

— Haider Al-Abadi (@HaiderAlAbadi) October 25, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیر شبانه هنرپیشه‌های زن عراقی در تهران با حجاب اختیاری؛ استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در قبال زنان

امیرعبداللهیان: پاسخ ایران در شرایط تهدید، قاطع و فوری است

ایران در پاسخ به «کشته شدن فرماندهان سپاه» توسط اسرائیل به «مقر موساد» در عراق حمله موشکی کرد