کردستان عراق پیشنهاد تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال را مطرح کرد

کردستان عراق پیشنهاد تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال را مطرح کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دولت اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد حاضر است نتایج همه‌پرسی استقلال از عراق را با هدف گفتگو با بغداد معلق کند.

این بیانیه در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه ۲۵ اکتبر برابر با سوم آبان منتشر شد.

به گزارش سایت رودآو، در این بیانیه، اربیل با پیشنهاد تعلیق نتایج همه‌پرسی، خواستار برقراری فوری آتش بس و توقف هرگونه عملیات نظامی در اقلیم کردستان و آغاز گفتگوی آزاد میان کردستان عراق و دولت فدرال بر اساس قانون اساسی این کشور شده‌ است.

حكومة إقليم #كوردستان تطرح مبادرة تشمل تجميد نتائج #الاستفتاءhttps://t.co/vnNcVYfIvc

— Rudaw عربية (@rudaw_arabic) 24 octobre 2017

پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر، روابط میان بغداد و اربیل بشدت تیره شد. دولت مرکزی عراق اعلام کرد نتایج همه‌پرسی را هرگز به رسمیت نمی‌شناسد. برگزاری رفراندوم در استان نفت خیز کرکوک که قانونا بخشی از اقلیم نیست، بر شدت اختلاف میان دو طرف افزود.

سرانجام و پس از دو ضرب‌ الاجل ۲۴ ساعته، ارتش عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی (حشد شعبی) بدون مقاومت جدی وارد شهر کرکوک شده و کنترل تاسیسات نفتی و فرودگاه و پایگاه‌های نظامی منطقه را در دست گرفتند.

دو جریان اصلی سیاسی اقلیم کردستان یعنی حزب دموکرات (به رهبری مسعود بارزانی) و اتحادیه میهنی، یکدیگر را به خیانت در جریان عقب‌نشینی پیشمرگه‌ها از کرکوک و مناطق اطراف آن متهم کرده بودند.

پیشنهاد تعلیق نتایج همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در حالی مطرح می‌شود که پارلمان اقلیم روز سه‌شنبه اعلام کرد انتخابات مجلس این منطقه که قرار بود پس از ۴ سال تاخیر اول نوامبر برگزار شود، به مدت ۸ ماه به تعویق خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه درباره همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق باید بدانیم

روز چهارشنبه حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، برای دیدار و گفتگو با مقام‌های ایران و ترکیه به تهران و آنکارا سفر می‌کند. ایران و ترکیه از مخالفان جدی جدایی اقلیم کردستان از عراق به شمار می‌روند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت عراق تحریم پروازها به اقلیم کردستان را برای ۳ ماه دیگر تمدید کرد

ادعاهای ضد و نقیض دولت عراق و اقلیم کردستان درباره درگیری با حشد الشعبی

روسیه: کردستان عراق باید با دولت مرکزی وارد گفتگو شود