استفاده بی سابقه بوکوحرام از زنان در حملات انتحاری

استفاده بی سابقه بوکوحرام از زنان در حملات انتحاری
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شورشیان اسلام گرای افراطی بوکوحرام بطور بی‌سابقه‌ای از زنان انتحاری در حملات تروریستی استفاده می کند. هیچ گروه تروریستی امروز در دنیا نیست که تا این اندازه از زنان ودختران برای این حملات استفاده کند. از آوریل سال ۲۰۱۱ تا ژوئن سال جاری از میان ۴۳۲ شورشی و عوامل حمله انتحاری وابسته به بوکوحرام ۲۴۴ نفر از آنها را دختران نوجوان و زنان تشکیل می دهند.

در تاریخ معاصر تنها می توان گفت که ببرهای تامیل مشهور به استفاده از شورشیان زن بوده اند که شمار زنان شورشی که در حملات انتحاری این گروه شرکت می کردند به ۴۴ نفر می رسید. در درگیریها میان بوکوحرام و نیروهای دولتی نیجریه تاکنون بیشتر از ۳۰ هزار نفر در طول شش سال کشته شده اند. دو میلیون نفر بدلیل جنگ و درگیری و فرار از مناطق تحت کنترل این گروه بی‌خانمان شده اند.

اینها در حالیست که دولت نیجریه ادعا می کند گروه بوکوحرام را شکست داده است. در سوی دیگر به قدرت رسیدن ابومصب برناوی که جانشین ابوبکر شکائو رهبر این گروه شده است هم نشان می دهد که این گروه افراطی مانند القاعده در افغانستان کمی از سیاستهای خشن خود دست برداشته است. البته همچنان حملات انتحاری نه به گستردگی سابق اما ادامه دارد.

تنها در سال ۲۰۱۵ دو سوم از عاملان حملات انتحاری وابسته به بوکوحرام را دختران و پسران زیر سن قانونی و نوجوان تشکیل می دادند. در واقع بوکوحرام یکی از اولین گروههای افراطی است که از کودکان در حملات تروریستی بیشتر از دیگر گروههای مشابه حتی القاعده و یا گروه داعش استفاده می کند. به گفته سازمان ملل تعداد کودکانی که در حملات انتحاری بوکوحرام عامل آن بودند ۸۳ نفر تنها در سال ۲۰۱۵ بوده است.

#Cameroun: reddition de membres présumés de #BokoHaram dans le nord https://t.co/4bAHdCxFKSpic.twitter.com/nzJ4Hp1Itv

— Le360Afrique (@Le360Afrique) 14 octobre 2017

هدف اصلی حملات بر روی شهر مایدوگوری در شمال شرقی کشور متمرکز است. بازار و دانشگاه مهمترین مکانهای مورد نظر شورشیان بوکوحرام برای حملات انتحاری است.

این گروه در آوریل ۲۰۱۴ اقدام به ربودن ۲۷۶ دختر دانش آموز از منطقه شبوک در ایالت بورنو کرد. این دختران ۱۶ تا ۱۸ ساله از یک مدرسه شبانه‌روزی در شمال شرقی نیجریه ربوده شدند. گفته می‌شود حدود ۵۰ تن از این دختران پس از ربوده شدن موفق به فرار شده‌اند.

#Oxfam alerta de la situación de desprotección a la que se enfrentan las viudas provocadas por #BokoHaramhttps://t.co/Up8793fCPXpic.twitter.com/npYr14X24A

— Feminicidio·net (@feminicidio) 8 octobre 2017

حملات بوکوحرام به روستاهای شمال شرقی نیجربه و کشتار ساکنان بارها و بارها در سالهای اخیر تکرار شده است. به عنوان مثال منطقه شبه‌نظامیان افراط گرای مسلمان بوکوحرام در۶ مه ۲۰۱۴ در نیجریه به روستای «گامبورو» در شمال شرق این کشور حمله کردند و دست‌کم ۲۰۰ نفر از اهالی این روستا را به قتل رساندند و صدها خانه را به آتش کشیدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله مرگبار بوکوحرام در چاد؛ حداقل ۲۳ سرباز کشته شدند

یک دختر دانش‌آموز پس از ۱۰ سال از اسارت بوکوحرام نجات یافت

گروگانگیران نیجریه ۶۲۰ هزار دلار برای آزادی دانش آموزان ربوده شده طلب کردند