تحولات کرکوک؛ آمریکا از دو طرف خواست از افزایش تحریک ها بپرهیزند

تحولات کرکوک؛ آمریکا از دو طرف خواست از افزایش تحریک ها بپرهیزند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گفته رسانه‌های اقلیم کردستان عراق قرار است بزودی مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم با انتشار بیانیه‌ای از نیروهای کرد بخواهد از «جنگ داخلی» پرهیز کنند. به این ترتیب این نخستین واکنش رسمی رئیس اقلیم کردستان پس از ورود نیروهای عراق به شهر نفت‌خیز کرکوک خواهد بود.

همزمان پیشروی نیروهای دولت مرکزی عراق به سمت سرزمین‌های تحت کنترل اقلیم کردستان ادامه دارد. این نیروها روز سه‌شنبه توانستند کنترل شهر سنجار را نیز از اختیار نیروهای کرد خارج کنند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز روز دوشنبه با انتشار بیانه ای از درگیری ها و خشونت های رخ داده در کرکوک عراق عمیقا اظهار نگرانی کرد و خواستار خویشتنداری دو طرف شد. در این بیانیه آمده است که آمریکا از اداره مشترک و مسالمت آمیز مناطق مورد اختلاف بر اساس قانونی اساسی عراق حمایت می کند.

آمریکا گفته است که از نزدیک شرایط کرکوک را زیر نظر داریم و همراه با تمام طرف ها در عراق متعهد به کاستن از تنش ها هستیم.

از سوی دیگر سفارت آمریکا در بغداد خواستار آن شده است که عملیات نظامی فورا در کرکوک متوقف شود و همه طرف ها نیرویشان را برای مبارزه علیه داعش متمرکز کنند. مقامات سفارت آمریکا در بغداد گفته اند که با دولت مرکزی عراق و دولت خودمختار اقلیم برای کاهش تنش ها در ارتباط هستند.

State Dept: We are monitoring the situation in Kirkuk closely and are very concerned by reports of a confrontation https://t.co/50sDhhfZ7j

— Rudaw English (@RudawEnglish) October 16, 2017

دو هفته پس از آنکه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا باتفاق نیروهای عراقی و پیشمرگه در جنگ علیه داعش در شمال غربی عراق به موفقیت های مهمی دست پیدا کرده بودند، روز دوشنبه نیروهای عراقی به کرکوک هجوم بردند و نیروهای پیشمرگه را از این شهر بیرون کردند. نیروهای عراقی در این عملیات کنترل میادین نفتی، فرودگاه و دیگر مناطق شهر را بدست گرفتند.

تنش ها میان اقلیم خودمختار کردستان عراق و دولت مرکزی بعد از از همه پرسی استقلال کردستان افزایش یافته بود با این حال درگیری های روز دوشنبه در کرکوک نخستین رویارویی نظامی میان دو طرف است که طی آن تعدادی کشته شدند.

نیروهای کرد سنجار را تحویل دادند

به گزارش رویترز با خروج نیروهای پیشمرگه از سنجار، نیروهای عراقی با پشتیبانی یزیدی ها کنترل سنجار را بدست گرفتند. گزارش شده است که نیروهای کرد شهر سنجار را بدون درگیری تحویل نیروهای عراقی داده اند. برخی رسانه های کرد می گویند که نیروهای حشد الشعبی کنترل شهر سنجار را در دست گرفته اند.

برخی رسانه ها هم از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از شهر مخمور خبر داده اند. خبرگزاری رویترز هم اعلام کرده دو میدان نفتی دیگر بدست نیروهای عراقی افتاده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از همه‌پرسی تا نبرد کرکوک؛ گاهشمار تحولات اقلیم کردستان

نیروهای عراقی کنترل کرکوک را در اختیار گرفتند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود