فرمانده سابق نیروهای مسلمان بوسنی از اتهام ارتکاب جنایت جنگی تبرئه شد

فرمانده سابق نیروهای مسلمان بوسنی از اتهام ارتکاب جنایت جنگی تبرئه شد
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ناصر اوریچ، فرمانده سابق نیروهای مسلمان بوسنی در جریان حمله نظامی صرب‌ها به این کشور روز دوشنبه از اتهام به جنایت جنگی تبرئه شد.

دادگاهی در سارایوو، پایتخت بوسنی ناصر اوریچ را به شکنجه و قتل سه زندانی صرب در سال ۱۹۹۲میلادی در شهر سربرنیتسا متهم کرده بود. همین مرجع قضایی صباح الدین موهیچ، همرزم او را نیز از اتهامات مشابه تبرئه کرد.

دستگاه قضایی صربستان در سال ۲۰۱۴ حکم بازداشت بین المللی وی را صادر کرده بود. یک سال پس از این تاریخ سوییس ناصر اوریچ را بازداشت کرد اما از استرداد وی به صربستان سرباز زد. پس از آن مقامات بوسنی متعهد شدند او را در سارایوو محاکمه کنند.

ناصر اوریچ ۵۰ ساله در سال ۲۰۰۳ با اتهاماتی نظیر نقض مقررات بين المللی دوران جنگ، عدم جلوگیری از قتل و شکنجه، توسط دادگاه ویژه برای رسیدگی به جرایم جنگی در یوگوسلاوی سابق تحت تعقیب قرار گرفت و به تحمل دو سال حبس محکوم شد. وی از این حکم تجدیدنظرخواهی کرد و در سال ۲۰۰۸ تبرئه شد.

میلوراد دودیک، رییس جمهوری صرب بوسنی در واکنش به این حکم گفت: «این رای مدرکی دال بر این است که در بوسنی برای کسانی که بدلیل جنایت علیه صرب‌ها گناهکار شناخته شده اند، مجازاتی وجود ندارد.»

وینکو لال، رییس انحمن زندانیان صرب جنگ سربرنیتسا نیز ضمن توهین تلقی کردن حکم صادره، تصریح کرد که انتظار صدور چنین رایی از سوی دادگاه می رفت. وی پیش بینی کرده این تصمیم دادگاه در متشنج شدن وضعیت سیاسی تاثیر داشته باشد.

نیروهای نظامی صرب بوسنی در سال ۱۹۹۵ میلادی به فرماندهی راتکو ملادیچ با محاصره سارایوو تنها در عرض چند روز بیش از ۸ هزار بوسنیایی را قتل عام کردند. این فرمانده به اتهام نسل کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی دادگاه ویژه بین المللی برای رسیدگی به جرایم جنگی در یوگوسلاوی سابق تحت تعقیب قرار گرفت و پرونده وی همچنان مفتوح است.

A court in Sarajevo acquits Bosnian Muslim commander Naser Oric of war crimes against Serbs during the 1992-95 war https://t.co/gzLvmUDz6Lpic.twitter.com/cEdlVOE3PA

— Al Jazeera News (@AJENews) 9 octobre 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارشگر سازمان ملل متحد به یورونیوز: اتحادیه اروپا باید روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کند

پارسال پوتین امسال اوربان؛ مدال قصاب بالکان بر گردن نخست‌وزیر مجارستان

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند