درخواست عفو بین‌الملل از کشورهای اروپایی: پناهجویان افغان را دیپورت نکنید

درخواست عفو بین‌الملل از کشورهای اروپایی: پناهجویان افغان را دیپورت نکنید
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عفو بین‌الملل، سازمان حقوق بشر مستقر در لندن روز پنجشنبه از کشورهای اروپایی خواست به دلیل وضعیت نامناسب امنیتی در افغانستان، از بازگرداندن افغانهایی که شرایط پناهندگی را ندارند، خودداری کند.

این سازمان می‌گوید کشور افغانستان «بسیار ناامن» است و سیاست در پیش گرفته شده برای بازگرداندن پناهجویان به کشورشان، خطرات جدی را متوجه این افراد می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «عفو بین‌الملل از همه کشورهای اروپایی می‌خواهد روند بازگشت را به تاخیر بیاندازند تا این کار در امنیت و با احترام انجام شود.»

طی سالهای گذشته، طالبان در سراسر افغانستان قدرت بیشتری پیدا کرده و حضور داعش پررنگ‌تر شده است. همچنین شهر کابل شاهد موج حملات انتحاری پی در پی بوده است.

عفو بین‌الملل از دولت افغانستان خواسته است در زمینه بازگرداندن این پناهجویان، همکاری نکند. طبق آمار این سازمان، شمار افغانهایی که به اجبار یا با ارائه کمک، بطور داوطلبانه به افغانستان بازمی‌گردند، سه برابر شده و از ۳۲۹۰ نفر در سال ۲۰۱۵ به ۹۴۶۰ نفر در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنا شیا، سخنگوی پژوهشگر امور آوارگان و مهاجران در سازمان عفو بین‌الملل گفت: «دولتهای اروپایی در تصمیم خود برای بازگرداندن تعداد بیشتری از افراد به کشورشان، غیرمسئولانه و غیرقانونی عمل کرده‌اند.» وی افزود که دولتها عمدا چشم خود را به روی شواهد حاکی از میزان بالای خشونت در افغانستان بسته‌اند.

طبق آمار «یورو استات» مرکز آمار اتحادیه اروپا، افغانها از جمله گروههای اصلی پناهجو در اروپا هستند. در دوازده ماه منتهی به ماه ژوئن گذشته، ۱۰۸ هزار و ۴۵۵ افغان برای نخستین بار درخواست پناهندگی کردند که این آمار، افغانها را در رده دوم پس از پناهجویان سوری قرار می‌دهد.

با این حال، شمار این پناهجویان طی سال گذشته کاهش یافته است. این تعداد از سه ماهه اول تا سه ماهه دوم سال میلادی جاری ۲۴ درصد کم شده است. همچنین شمار پناهجویان افغان در سه ماهه دوم سال میلادی جاری نسبت به همین دوره در سال قبل، کاهشی ۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمار سازمان ملل متحد، در نیمه نخست سال میلادی جاری، دست کم ۱۶۶۲ غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند که حدود بیست درصد این تلفات مربوط به کابل، پایتخت، می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه یک پناهجوی افغان در بایرن آلمان به جرم چاقوکشی و قتل

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید

اعدام ۸۵۳ نفر در سال ۲۰۲۳؛ عفو بین‌الملل: چوبه دار ابزار حکومت ایران برای سرکوب و ارعاب است